Behandeling van Angstklachten
Maak kennis met onze behandelaar.

Angsten

Bang zijn. Iedereen heeft er last van. Het is dan ook een heel normaal fenomeen. Bang zijn geeft op de juiste momenten waarschuwingssignalen af en zorgt er bijvoorbeeld voor dat je wegrent als je je in een gevaarlijke situatie bevindt. Maar soms ervaar je angst die je niet helpt. Sterker nog, het is angst die je alleen maar in de weg zit.

angstklachten psyned Verschillende soorten angst
Er zijn verschillende soorten angst. Je kunt bijvoorbeeld bang zijn voor viezigheid of voor hoogtes. Ook kun je voortdurend een bang gevoel hebben, of een angst die gepaard gaat met dwanggedachten of -handelingen. Over het algemeen wordt er onderscheid gemaakt tussen zes verschillende angststoornissen:

Specifieke Fobie

Wanneer je een specifieke fobie hebt, ben je bang voor iets specifieks. Dit kan een situatie, ding, dier of mens zijn. Er zijn vele vormen van een specifieke fobie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vliegangst, angst voor hoogte, onweer, bloed of spinnen.

Paniekstoornis
Als je last hebt van een paniekstoornis heb je regelmatig paniekaanvallen. Tijdens deze aanvallen ervaar je intense angst en kan je het gevoel hebben gek te worden, de controle te verliezen of dood te gaan. Ook gaat een paniekaanval veelal gepaard met hartkloppingen, rillingen, misselijkheid, zweten, trillen en benauwdheid.

Dwangstoornis
Een dwangstoornis, ook wel obsessief-compulsieve stoornis genoemd, kenmerkt zich door steeds terugkerende dwanggedachten en/of dwanghandelingen. Deze komen voort uit angst. Via gedachten en handelingen wil je voorkomen dat daar waar je bang voor bent gebeurt.

Gegeneraliseerde angststoornis
De gegeneraliseerde angststoornis bezorgt je overmatige angst en bezorgdheid voor de dagelijkse dingen, zoals geld, gezondheid, werk en vrienden en familie. Dit uit zich in piekeren en daarbij horende klachten zoals concentratie- en slaapproblemen, spanning in spieren, zweten, misselijkheid en hoofdpijn.

Sociale fobie

Bij een sociale angststoornis ben je voortdurend bang voor wat anderen van je vinden of hoe je zelf reageert op sociale situaties. Hierdoor ga je sociale situaties uit de weg. De stoornis kan betrekking hebben op zowel één specifieke sociale situatie als meerdere sociale situaties.

Posttraumatische stressstoornis
Als je een schokkende gebeurtenis hebt meegemaakt kan het voorkomen dat het je niet lukt om deze te verwerken. Je hebt last van psychische en lichamelijke klachten (bijvoorbeeld somberheid, slaapproblemen, schrikachtig en angstig zijn) en ervaart voortdurend spanning en stress.

Behandeling
Angstklachten worden veelal behandeld met Cognitieve Gedragstherapie. Deze behandelmethode is gericht op het onderzoeken van denkgewoonten. Je leert beter te kijken naar je denkpatronen, vaak is het namelijk je eigen interpretatie die je angstig of neerslachtig maakt.

Vervolgens worden gedachten waarmee je niet geholpen wordt, die angst oproepen en je slechter laten voelen omgevormd naar positieve gedachten die je juist kunnen helpen. Door jezelf helpende denkpatronen aan te leren veranderen niet alleen je gedachten, maar ook de gevoelens die daarbij horen. Als je gedachten positief zijn, zijn de bijbehorende gevoelens dat immers ook.

Heb je vragen over angst?
Heb je een vraag over angst? Deze kun je gratis stellen op ons Angstforum. Een ervaren psycholoog beantwoordt je vraag en kan je van advies voorzien.

Natuurlijk kun je ook altijd een afspraak maken bij een psycholoog bij jou in de buurt. Bel naar 085 - 4014720, de praktijkassistente van Psyned staat je graag te woord om je vraag te beantwoorden of een afspraak te maken.