Vliegangst

Dat onbehaaglijke gevoel wanneer je opstijgt en het idee van lange vluchten op een enorme hoogte: bij velen wekt het angstgevoelens op. Soms zijn de emoties echter zo heftig dat je paniek krijgt of misselijk wordt, een drukkend gevoel op de borst of een zeer hoge hartslag ervaart. Het gevolg is dat je vliegen voortaan liever vermijdt. Vliegangst kan je leven en je reislust daardoor behoorlijk beperken. Maar je kunt het onder controle krijgen en het is te overwinnen.

Wat is vliegangst?

VliegangstMensen met vliegangst, met een ander woord ‘aviofobie’ genoemd, voelen een angst voor het vliegproces. Dit begint al bij het instappen en kan zelfs tot aan het einde van de rit duren. Je kunt van nature gevoelig zijn voor deze fobie, maar je kunt dit ook ontwikkelen door een traumatische vliegervaring zoals hevige turbulentie of een bijna-doodervaring. Of misschien kende je wel iemand die is overleden door een vliegtuigongeluk. De angst kan nog eens extra aangespoord worden door de media, die vliegtuigongelukken breeduit uitmeten in het nieuws en documentaires.

Symptomen bij vliegangst

Als je last hebt van vliegangst, dan kan dit zich op verschillende manieren uiten. Zo kun je:

  • Emotioneel worden en een gevoel van duizelig- en misselijkheid voelen opkomen.
  • Paniekaanvallen krijgen. Dit kan lichtelijk beginnen, maar ook uitmonden tot aanvallen van hyperventilatie.
  • Een hogere hartslag krijgen. Hoe sterker de angst, hoe hoger je hartslag. Dit kan zorgen voor een pijnlijke of beklemmende druk op je borstkas.
  • Wisselingen in lichaamstemperatuur krijgen, waardoor je het plotseling heel warm of koud krijgt
  • Een droge mond krijgen
  • Een tintelend of doof gevoel krijgen
  • Een moment hebben van kortademigheid of een benauwd gevoel
  • Onrust ervaren, bijvoorbeeld doordat je niet kunt vluchten, mocht dat nodig zijn

Vliegangst overwinnen

Om vliegangst onder controle te krijgen, is het belangrijk te achterhalen wat je exacte angst is. De wortel van je angst kan specifiek in het vliegen zitten, maar soms zit er meer achter. Angst voor een ongeluk en verlies van je leven, angst voor een paniekaanval, claustrofobie of eigenlijk allesomvattend: bang om de controle te verliezen. Een psycholoog kan jou helpen om je angstklachten te verlichten. Een behandelmethode die bij angstklachten veel wordt toegepast is Cognitieve Gedragstherapie. Hierbij onderzoek je je gedachten, gevoelens en daaruit ontstane gedrag, om vervolgens aan je negatieve gedachten te werken en kunt leren op een objectieve manier naar een situatie te kijken. Er zijn ook andere effectieve behandelmethodes die de psycholoog kan toepassen, zoals Exposure Therapie, EMDR of een combinatie van methodes. Dit is afhankelijk van wat goed bij jou past.

Vliegangst tips

Ga je binnenkort al op reis? Dan kunnen deze tips je helpen je vliegangst de baas te zijn:

  • Probeer suikers en cafeïne te laten staan, dit wakkert juist je angst en onrust aan.
  • Turbulentie in de lucht? Het is misschien even schrikken, maar het is niet gevaarlijk. Vliegtuigen zijn hier op gebouwd en tegen bestand; het voelt ‘enger’ dan dat het werkelijk is.
  • Probeer te ontspannen! Een ademhalingsoefening of (spier)ontspanningsoefening kan al wonderen doen. Er zijn verschillende apps (gratis en betaald) die je kunt gebruiken, zoals Calm, Stop Breathe Think en Calm down now.
  • Onthoud dat vliegen één van de meest veilige vormen van reizen is. De kans dat er iets gebeurt, is velen malen kleiner dan wanneer je fietst of autorijdt.
  • Verleg je aandacht. Kijk uit het raam of lees een boek en focus je op iets dat je positieve aandacht trekt.
  • Praat voor je reis met je medereiziger en stel hem op de hoogte; hierdoor kun je meer ontspannen het vliegtuig instappen.

Hulp van een psycholoog

Blijft jouw angst je in de weg zitten? Bel dan met ons psychologisch verwijsteam op 085-4014 720. We helpen je graag de eerste stap te zetten naar een angstvrije vlucht en geven je direct advies op maat voor een behandeling bij jou in de buurt.

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons psychologisch verwijsteam. We kunnen je adviseren over je klacht en plannen wanneer gewenst direct een afspraak in bij een psycholoog die bij jou past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog