Burn-out

Ben je bang voor een burn-out? Het lukt je niet meer om, zowel op je werk als privé, alle ballen in de lucht te houden. Door chronische stress en druk dreig je burned-out te raken. Denk je dat een burn-out jou niet zo snel zou overkomen? Heel eerlijk, als je dit leest ben je misschien al op weg hiernaartoe.

We adviseren je dan ook om hier nu iets mee te doen. Want vaak wordt dit niet vanzelf beter; het zal juist langer duren voordat je je weer ‘jezelf’ of sterker voelt. Wij helpen je hierbij met de best passende hulp en informatie. Lees hier wat een burn-out precies is, hoe je het kunt herkennen en welke behandeling voor jou het beste is.

Waar zit jij mee?
Dit is soms best moeilijk om onder woorden te brengen. Stel je vragen en twijfels daarom aan onze psychologen. We luisteren écht naar je. Stuur ons een bericht of bel 085-4014720.

Wat is een burn-out?


Burn-out, het Engelse woord voor “opgebrand”, is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Hierdoor krijg je last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Een burn-out krijg je niet alleen door stress op je werk, maar ontstaat ook door spanningen in de privésfeer. Vaak is het de combinatie van die twee dat je te veel wordt.

Bij een burn-out zijn vaak zowel je fysieke als mentale energiereserves volledig ‘opgebrand’. Je merkt dat je in het begin hier vaak nog wel mee om kunt gaan. Je werkt bijvoorbeeld door de vermoeidheid heen. Na een tijdje lukt dat echter niet meer en zijn zelfs de meest alledaagse taken een immense opgave. Als je dit ervaart maar hier niks mee doet, dan verandert jouw situatie ook niet. Dit is ook moeilijk. Daarom helpen onze psychologen jou hierbij.

Kim (34) bleef rondlopen met haar burn-out klachten, tot het haar te veel werd. Lees hier haar ervaring met burn-out en haar behandeling.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?


Er zijn verschillende oorzaken voor het krijgen van een burn-out. Als je weet wat bij jou de oorzaken zijn, kan dit je helpen om (ergere) klachten te voorkomen of vroegtijdig te herkennen.

Burn-out door werk

Een burn-out wordt vaak vooral geassocieerd met werkstress. De constante druk die je ervaart over een langere periode op je werk wordt je op een gegeven moment te veel. Doordat je er op dat moment niet meer goed mee om kunt gaan, beland je in een negatieve spiraal. Als dit te lang duurt dan raak je ‘burned-out’.

Tip: een burn-out behandeling wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering en moet je vaak zelf betalen. Vaak is er wel een vergoeding mogelijk via je werkgever, zeker als klachten te maken hebben met werk, of van invloed zijn op je werk. Lees hier hoe dit werkt.

Burn-out door perfectionisme

Verschillende persoonlijke eigenschappen die je hebt dragen ook bij aan het ontwikkelen van een burn-out. Ben je bijvoorbeeld erg perfectionistisch en/of sub-assertief? Dan is het risico op een burn-out hoger. Het kost je namelijk veel energie om deze eigenschappen in stand te houden en om jouw standaarden na te leven.

Andere redenen van een burn-out

Behalve werkstress en perfectionisme zijn er ook andere bronnen van overbelasting: leefomstandigheden, persoonlijke eigenschappen en je omgeving. Ook overmatige fysieke inspanning, sociale problemen, chronische ziekte, onzekerheid en een negatief zelfbeeld zijn oorzaken van een burn-out. Vaak is er niet één aanwijsbare reden, maar zorgen de duur en opstapeling van jouw omstandigheden ervoor dat je ‘burned-out’ raakt.

Doe de gratis test!
Heb je klachten of veel last van stress? Doe de gratis burn-out test en zie meteen hoe het met je gaat. Start de burn-out test

Wat zijn de symptomen van een burn-out?


De symptomen en klachten van een burn-out verschillen per persoon en er is geen eenduidig ziekteverloop. Bij een burn-out nemen de spanningsklachten langzaam toe. Je bent bijvoorbeeld steeds vaker moe, slaapt slechter, piekert meer en je concentratie is slechter. Uiteindelijk is de zogeheten ‘accu’ leeg; je bent emotioneel en fysiek uitgeput.

Hoe herken je een burn-out?

Als je de symptomen van een burn-out op tijd herkent kun je voorkomen dat jouw klachten uitmonden in een burn-out. De klachten die je ervaart lijken misschien onschuldig, maar zijn ook symptomen van overspannenheid en burn-out. Het is belangrijk om deze klachten serieus te nemen. Misschien denk je of hoop je dat je klachten vanzelf overgaan, maar dit waait niet vanzelf over. Als je een burn-out symptoom herkent, dan is dit voor jou hét moment om te voorkomen dat dit erger wordt.

Psychische symptomen burn-out

Veel voorkomende psychische symptomen die je kunt herkennen zijn geheugen- en concentratieproblemen. Heb je een kort lontje? Heb je het gevoel dat je uitgeput en opgebrand bent? Dit zijn klachten die kunnen duiden op een burn-out. Of misschien herken jij één van deze psychische klachten:

  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid
  • Laag zelfbeeld
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd voelen
  • Wantrouwend zijn
  • Angst- en paniekklachten
  • Makkelijk huilen
  • Prikkelbaar: snel ergeren of boos worden
  • Concentratieproblemen

Lichamelijke symptomen burn-out

De uitputting die kenmerkend is voor een burn-out uit zich ook lichamelijk. Zelfs ’s morgens uit bed komen kan voor jou soms al als een te zware stap voelen. Het kan ook zo zijn dat je als zeer sportief persoon opeens de kracht niet meer hebt om een rondje te wandelen. Andere lichamelijke burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Snel grieperig

Wil je weten of jouw klachten op een burn-out wijzen? Doe hier onze gratis burn-out test.

Hoe worden de klachten van een burn-out behandeld?


Onze psychologen zijn gespecialiseerd in burn-out klachten en kunnen je helpen om de stress en spanning die je ervaart te verminderen. Komende week zelfs nog. Wil je weten hoe we hier samen aan gaan werken? Bekijk dan onze burn-out behandeling pagina. Hier lees je alles over de behandeling en het herstel.

Doe de burn-out test


Twijfel je of je een burn-out hebt? Onze burn-out zelftest geeft je inzicht in je klachten en een bijpassend advies om je klachten te verminderen. Maar, dat je klachten ervaart is al reden genoeg om hulp te zoeken. Misschien kun je een burn-out nog voorkomen.

Heb je een burn-out? Alleen ervan herstellen is heel lastig en daarnaast is de kans op een sneller (en duurzamer) herstel groter met de juiste hulp. Wat gebeurt er als je geen hulp zoekt? Heb je vragen of zorgen? Bel ons dan op 085 – 4014 720 of stuur ons een bericht.

Bel voor advies

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. Wij geven jou graag persoonlijk en vrijblijvend advies.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog