Trauma

Iedereen maakt wel eens iets vervelends mee, maar als je dit geen plekje kunt geven kan dat heel lastig zijn. We spreken dan van een trauma. Het kan zijn dat je iets meemaakt dat zo heftig is, dat het lijkt alsof jouw geest een klap heeft gekregen. Je bent na het trauma vaak bang, boos en/of eenzaam. Dit maakt het verwerken van het trauma moeilijk.

Een trauma kan heftig zijn, maar gelukkig is het goed te behandelen. Heb je iets ingrijpends meegemaakt en heeft dit nog steeds invloed op jouw leven? Dan doe je er goed aan hier eens met een psycholoog over te praten.

Wat is een trauma?


Een trauma is een onverwerkte gebeurtenis in het verleden. Heb je vroeger of misschien zelfs recent iets heftigs meegemaakt of zien gebeuren? Deze gebeurtenis kan bijvoorbeeld betrekking hebben op een overval, een ongeluk, mishandeling, scheiding, ontslag of het overlijden van een dierbare. Als je deze gebeurtenis niet goed hebt kunnen verwerken spreken we van een trauma.

Wanneer heb je een trauma?


Als jij in het verleden iets meegemaakt hebt dat zoveel indruk op je heeft gemaakt dat je het geen plekje kunt geven heb je een trauma. De gebeurtenis zorgt dan nog lang voor vervelende gevoelens, en je hebt moeite om het te verwerken. Het kan zijn dat je de gebeurtenis nog vaak herbeleeft of er erg veel aan moet denken.

Soorten trauma


Er zijn twee verschillende soorten trauma’s. Bij het eerste soort is er één keer iets gebeurd wat traumatisch is geweest voor jou. Dit heet een enkelvoudig trauma. Bij het tweede soort heb je meerdere nare ervaringen gehad over een langere periode. Dit heet een meervoudig of complex trauma.

Enkelvoudig trauma

Bij een enkelvoudig trauma heb één keer iets meegemaakt, bijvoorbeeld een ongeluk of overval. Deze heel vervelende gebeurtenis heb je niet goed kunnen verwerken, en heeft vervolgens geleid tot een trauma. Enkelvoudig betekent niet dat dit trauma minder erg is dan een meervoudig of complex trauma. Beide soorten kunnen veel grip hebben op jouw leven.

Meervoudig of complex trauma

Als je voor een periode of meerdere keren iets vervelends hebt meegemaakt kun je te maken krijgen met een meervoudig trauma. Voorbeelden hiervan zijn terugkerende mishandeling, herhaald seksueel misbruik of gepest worden. Als je deze heftige gebeurtenissen niet kunt verwerken heb je een meervoudig trauma. Hierbij komen vaak ook andere klachten voor, zoals een angststoornis, een negatief zelfbeeld of verslavingsproblemen. Een meervoudig of complex trauma kan jouw karakter en ontwikkeling beïnvloeden.

De symptomen van een trauma


Je kunt op verschillende manieren last krijgen van een trauma. Het kan zijn dat jij de gebeurtenis vaak herbeleeft in de vorm van flashbacks en/of nachtmerries. Dit kan erg vervelend zijn en voor veel angst en stress zorgen. Daarnaast kun je bepaalde situaties en gedachten gaan vermijden om met jouw stress en angst om te gaan.

Door het trauma ben je vaak moe, prikkelbaar en kun je last krijgen van concentratieproblemen. Ook vanuit je lichaam kun je signalen krijgen. Het cortisolniveau (stresshormoon) in je lichaam is verhoogd, waardoor je voortdurend in opperste staat van paraatheid verkeert. Dit gaat gepaard met een verhoogde bloeddruk, hartslag en ademfrequentie. Je voelt je dus steeds gejaagd zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Je kunt op verschillende momenten last krijgen van het trauma, zowel kort na de gebeurtenis zijn, maar ook pas jaren later als je dacht alles verwerkt te hebben. Het omgaan met een traumatische ervaring kan erg lastig zijn en je kunt ook met andere problemen te maken krijgen, zoals een depressie, angst en/of een laag zelfbeeld. Ook kun je last krijgen van verslavingsproblemen en bijvoorbeeld verdovende middelen gaan gebruiken om je angst te verminderen en te ontspannen.

Kortom, door het trauma kun je last krijgen van:

  • flashbacks/nachtmerries
  • angst
  • stress
  • vermijdingsgedrag
  • vermoeidheid
  • prikkelbaarheid
  • verhoogde bloeddruk/hartslag

Hoe ga je om met een trauma?


Het kan een goed idee lijken om jouw trauma weg te stoppen. Door er niet aan te denken hoef je er ook niet mee om te gaan. Op de lange termijn kunnen eventuele traumagerelateerde klachten hard terugkomen. Ook kun je vermijdingsgedrag gaan vertonen, misschien zelfs zonder dat je het zelf helemaal doorhebt.

Het is goed om niet weg te lopen voor jouw trauma, hoe moeilijk dat ook is. Uiteindelijk zal het jouw herstel ten goede komen. Blijf niet met jouw trauma rondlopen. Een behandeling bij een psycholoog kan jou helpen je trauma te verwerken.

Jouw omgeving

Ook jouw omgeving kan een bron van steun zijn. Het kan erg helpen om open te vertellen over je klachten aan iemand die jij vertrouwt. Ken je iemand met een trauma? Het helpt als je er voor diegene bent. Op een veilige manier over het trauma praten kan helpen bij het verwerken ervan.

Fases van traumaverwerking

Traumaverwerking kent drie verschillende fases. Hoe iedere fase er precies uitziet hangt af van de ernst en aard van jouw trauma en hoe jij bent als persoon. Sommigen zullen misschien zelfs de eerste of laatste fase niet nodig hebben.

Fase 1: Stabilisatie

In deze fase leer je meer omgaan met jouw gevoelens. Een stabiele situatie is bevorderlijk voor het herstel van jouw trauma. Hoe lang deze fase duurt hangt af van het soort trauma dat je hebt en de ernst van het trauma.

Fase 2: Verwerking

In de verwerkingsfase werk je door middel van therapie aan de onverwerkte gebeurtenis(sen) en emoties. Ook deze fase hangt af van de ernst en aard van jouw trauma.

Fase 3: Integratie

In de integratiefase leer je jouw traumatische ervaring een plekje te geven in de context van het dagelijks leven. Je hebt misschien bepaald gedrag ontwikkeld om met jouw trauma om te gaan. Misschien is het ontwikkelen van nieuwe strategieën noodzakelijk om jouw dagelijks leven prettiger te maken.

Hoe wordt een trauma behandeld?


Als je meer wilt weten over hoe we een trauma behandelen, bekijk dan onze traumabehandeling pagina. Hier lees je alles over de verschillende behandelvormen en het herstel.

Doe de trauma test


Twijfel jij of je een trauma hebt? Via de online zelftest trauma kun je voor jezelf uitzoeken of er sprake is van een trauma. Dit is echter slechts een indicatie van je klachten, alleen een psycholoog kan eventueel een concrete diagnose stellen.

Het is goed om snel hulp te zoeken als je vermoedt dat je een trauma hebt, ook al kan dat lastig zijn. De klachten nemen mogelijk toe wanneer je er niks aan doet en resulteren in PTSS. Gelukkig kan een trauma goed behandeld worden door een psycholoog. Blijf niet met je klachten rondlopen en neem contact met ons op via het contactformulier of door te bellen naar 085 – 4014 720. Ons verwijsteam kan jou een persoonlijk advies geven en jou helpen met het vinden van een psycholoog die bij jou past.

Hulp of advies bij traumaverwerking?

Heb jij iets traumatisch meegemaakt en heb je daar nog last van? Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog