Cognitieve Gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is één van de meest gebruikte therapievormen in Nederland. Deze vorm van therapie past bij jou als je op zoek bent naar een praktische en kortdurende behandeling waarbij je snel resultaat boekt. Deze behandelvorm kan jou onder andere helpen bij behandeling voor angst, depressie, burn-out. Weten of CGT bij jou past? Lees hier alles dat je moet weten.

Laatste update: 15 juni 2022

Wat is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie is een combinatie van cognitieve therapie en gedragstherapie. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat gedachten, gedrag en gevoelens met elkaar samenhangen. Hoe beïnvloeden gedachten jouw gedrag? CGT leert je hoe je je gedrag kan veranderen door niet helpende gedachten om te buigen naar helpende gedachten.

Wat is cognitieve therapie?

Cognitieve therapie richt zich vooral op je gedachten en de emoties die deze gedachten beïnvloeden. Want kloppen jouw gedachten wel? Of bekijk je alles door een ‘negatieve bril’.

Wat is gedragstherapie?

In gedragstherapie staat jouw gedrag centraal. Jouw gedrag heeft invloed op hoe je je voelt. In gedragstherapie ga je samen met een psycholoog kijken naar jouw gedragingen en hoe je die in positieve zin kan veranderen.

Verschil helpende en niet helpende gedachten

Stel je voor: je zit in een brainstormsessie met collega’s. Je hebt allerlei ideeën, maar toch hou je je mond. Want je collega’s hebben vast veel betere ideeën en die van jou zijn vast stom en niet bruikbaar, denk je. Maar klopt deze gedachte wel? Of komt hij voort uit onzekerheid?

Deze gedachte geeft je geen goed gevoel en is een niet helpende/niet functionele gedachte. Tijdens cognitieve gedragstherapie leer je hoe deze gedachten, opvattingen en aannames je gevoelens en gedrag beïnvloeden. Door middel van technieken en het uitdagen van deze niet helpende gedachten, zal de psycholoog je helpen om je gedachten om te zetten naar meer helpende en realistische gedachten.

Luister naar de podcast Waar wacht je op?

Hoe ga je om met negatieve gedachten? En hoe stop je met piekeren?

Helpende gedachten

Deze therapie leert je op een andere manier naar een situatie kijken en zo kan er ook een ander gevoel ontstaan. Je zult merken dat die gevoelens vervolgens weer invloed hebben op je gedrag. Zo breng je tijdens de therapie ook bepaalde (negatieve) gedragspatronen in kaart. Je leert hoe het veranderen van deze gedragspatronen invloed heeft op je gevoelens.

Wat als je tijdens een brainstormsessie met je collega’s wel je ideeën deelt? Wat zijn de gevolgen? Je ideeën hoeven helemaal niet slecht te zijn, maar als je ze niet deelt kom je er ook niet achter. Misschien zijn jouw collega’s wel heel blij met jouw input. Maar ook als jouw ideeën dit keer niet zo passend zijn is dat niet erg en hoeft dat niet te betekenen dat je ideeën altijd slecht zijn.

Voor wie is cognitieve gedragstherapie geschikt?

Cognitieve gedragstherapie helpt bij verschillende klachten (onder andere): angst- en paniekstoornissen, ADHD, negatief zelfbeeld, depressie, dwangklachten, stress, burn-out en slaapproblemen. Vooral op lange termijn werkt cognitieve gedragstherapie vaak zelfs beter dan medicatie. CGT werkt zowel bij volwassenen als kinderen en jongeren.

Vind een cognitieve gedragstherapeut

Wil jij aan de slag met je klachten en denk je dat CGT bij jou past? Vind bij ons een cognitieve gedragstherapeut die jou kan helpen. Leg je situatie aan ons voor tijdens een gratis adviesgesprek of bel naar 085 – 4014 720. Wij denken graag met je mee.

Melissa, Psyned verwijsteam
Aan de slag met cognitieve gedragstherapie?

Ga aan de slag met je klachten met behulp van cognitieve gedragstherapie. Wij helpen je graag. Plan een gratis adviesgesprek bij ons in of neem telefonisch contact met ons op.

Plan jouw gratis adviesgesprek