Rouwverwerking

Verlies en rouw, we maken het helaas allemaal mee. Een verlieservaring kan je behoorlijk van je stuk brengen. Je worstelt met allerlei gevoelens en probeert het verlies een plek te geven. Vaak merk je dat tijd je goed doet, maar lang niet alle wonden heelt.

Wij helpen we je graag. Dit doen wij met passende hulp, maar ook met het bieden van informatie. Lees hier wat rouwverwerking precies is, welke rouw symptomen je kunt herkennen, soorten rouw er zijn en hoe je beter om kunt gaan met verlies.

Waar zit jij mee?
Dit is soms best moeilijk om onder woorden te brengen. Stel je vragen en twijfels daarom aan onze psychologen. We luisteren écht naar je. Stuur ons een bericht of bel 085-4014720.

Wat is rouw?

Het omgaan met verlies wordt rouwen genoemd. Het betekent dat jij langzaam went aan het idee van het verlies en dat jij de nieuwe situatie langzaam begrijpt. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan; omgaan met rouw en verlies kan erg moeilijk zijn.

Rouw komt voor bij elke vorm van verlies. Dus, niet alleen bij het overlijden van een dierbaar persoon, maar bijvoorbeeld ook bij het overlijden van een huisdier, een scheiding, ontslag of ziekte. Rouwen kan gepaard gaan met allerlei (heftige) verschijnselen. Bij rouwen is er geen goed of fout, jij rouwt op jouw manier!

Sofia wist dat ze verder moest na het verliezen van een dierbare, maar hoe? Een psycholoog van PsyNed hielp haar. Lees hier haar ervaring met rouw en haar ondersteuning.

Rouw symptomen

Ondanks dat iedereen anders rouwt zijn er wel een aantal veel voorkomende symptomen die je kunt herkennen. Deze verschijnselen vormen een normale reactie op het verlies. De symptomen zijn onder te verdelen in twee categorieën: psychische symptomen en lichamelijke symptomen.

Psychische symptomen

Verlies kan zorgen voor veel verdriet en je kunt er erg somber door voelen. Maar, misschien voel jij je vooral schuldig omdat jij het gevoel hebt dat je meer had kunnen doen om het verlies te voorkomen of ervaar je juist opluchting omdat jouw dierbare nu niet meer hoeft te lijden. Andere psychische rouw symptomen die je kunt ervaren zijn:

  • boosheid
  • eenzaamheid
  • ontevredenheid
  • piekeren
  • depressieve klachten
  • ontkenning
  • concentratieproblemen
  • gedachten aan zelfdoding

Als je aan zelfdoding denkt, kun je daar met de deskundige vrijwilligers van 113 Zelfmoordpreventie over praten via de telefoon (0900-0113) of chat (24 uur per dag bereikbaar).

Lichamelijke symptomen

Rouwen is intens en kost veel energie. Het is dus ook niet gek als jij je moe voelt, futloos bent, last van hoofdpijn hebt en passief bent. Maar, het kan ook zijn dat je juist overactief bent om maar niet met het verlies bezig te hoeven zijn. Of misschien krijg jij geen hap meer door je keel en kun je niet slapen omdat je veel piekert.

Doe de gratis test!
Ervaar je ‘gewone’ rouw of is er toch meer aan de hand? Ontdek met onze test of er bij jou sprake is van complexe rouw. Start de rouw test

Soorten rouw

Bij rouw denk je misschien als eerst aan het verliezen van een dierbare, maar er bestaan meer soorten rouw. Misschien herken jij je in één van onderstaande voorbeelden:

Rouw bij een scheiding

Een scheiding doet pijn. Je relatie is voorbij en het samen zijn is niet meer. Je neemt afscheid van je relatie en moet verder leren gaan zonder de ander. Je kunt leren omgaan met dit verlies en de veranderingen die het teweeg brengt. Vind hier tips die je helpen bij liefdesverdriet.

Rouw bij het overlijden van een huisdier

Het verlies van een geliefd huisdier kan je zwaar vallen. Een huisdier is vaak een volwaardig lid van het gezin, en wanneer die wegvalt kan dat enorme impact hebben. Het is niet een kwestie van ‘gewoon een nieuwe nemen’, dat maakt het gemis niet per se minder.

Rouw bij verlies baan

Het verliezen van een baan kan een grote weerslag op je hebben. Niet alleen omdat je inkomsten verliest, maar ook omdat je baan deels indentiteitsbepalend kan zijn en het verlies ervan je zelfbeeld kan beschadigen. Je gaat een periode van rouw door en moet om leren gaan met het verlies.

Rouw bij een miskraam

Als vrouw voel je je vaak ontzettend verdrietig vlak na een miskraam en dit kan ook zeer traumatisch zijn. Ook voor je partner kan het zwaar zijn. Een miskraam is een ingrijpende gebeurtenis en het kost tijd om het verlies een plek te geven.

Verlies zonder overlijden

Er kan dus ook sprake zijn van een (groot) verlies zonder dat hier een overlijden aan vooraf is gegaan. Het is belangrijk dat je weet dat je bij alle vormen van verlies een rouwproces kan doorgaan.

Omgaan met verlies

Omgaan met het verlies; het lijkt aan het begin misschien een onmogelijke opgave. Alsof je in een diepe put zit waar je niet uit kunt klimmen. Toch zal je merken dat het je met kleine stapjes lukt om uit de put te komen, alleen of met hulp van bijvoorbeeld een psycholoog.

Hoe ziet het rouwproces eruit?

Rouwen is een erg persoonlijk proces. Het is belangrijk om te weten dat rouwverwerking geen lineair proces is. Je kunt je de ene dag redelijk goed voelen, en de dag erna weer een dipje hebben. Iedereen verwerkt het verlies op zijn of haar eigen manier. Het verschilt per persoon hoe snel het verlies verwerkt wordt, en hoe sterk de emoties in het rouwproces zijn.

5 tips die jou helpen bij verlies

Ondanks dat rouwen een persoonlijk proces is, vind je het misschien wel fijn om wat handvatten te krijgen die het rouwen wat kunnen verlichten. Wij ondersteunen je graag met deze 5 tips:

Tip 1: Praat erover

Het kan fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan bijvoorbeeld met een vriend, een familielid, of een lotgenoot.

Tip 2: Rust uit en zorg voor jezelf

Rouwen kan veel energie kosten. Het is dan belangrijk dat je aan je gezondheid en welzijn blijft denken. Probeer genoeg te slapen, goed te eten en doe ontspannende dingen die je leuk vindt.

Tip 3: Neem de tijd

Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het verlies omgaan.

Tip 4: Blijf in contact en ga de deur uit

Natuurlijk heb je tijd voor jezelf nodig om te rouwen. Maar, pas op dat je jezelf niet te veel afsluit. Blijf in contact met vrienden en familie of ga bijvoorbeeld de deur uit om een stuk te wandelen of een eindje te fietsen.

Tip 5: Lees onze blogs

Heb je behoefte aan meer tips en informatie? Op ons blog vind je verschillende blogs over rouw. Lees bijvoorbeeld de drie lessen over verdriet van Femke van der Laan.

Hoe steun je iemand die rouwt?

Jouw naaste heeft een verlies geleden en jij wilt er natuurlijk graag voor diegene zijn. Maar hoe kun je dat het beste doen? Wij helpen jou graag met handvatten en tips voor naasten.

Hoe kunnen we jou helpen?

Rouwen kost tijd, maar tijd is niet altijd genoeg om het verlies een plek te geven. Soms lukt het je niet alleen. Onze psychologen bieden jou graag een luisterend oor en handvatten om beter met het verlies om te gaan. Hoe kunnen wij jou helpen? Kom weer beter in je vel te zitten en geef het verlies de plek die het verdient. Bel ons op 085 – 4014 720 of laat ons jou bellen op een moment dat het jou uitkomt. Blijf niet alleen met je verdriet en zorgen zitten.

Meer informatie over rouw

Meer lezen over rouw? Je vindt meer betrouwbare informatie op: Thuisarts.

Begeleiding of advies nodig?

Kun je een verlies moeilijk verwerken of loop je vast in een rouwproces? Bel dan met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog