Claustrofobie

Er is geen trap en je staat in de lift. De deuren gaan langzaam dicht. Je kijkt onrustig om je heen wanneer de lift zich in beweging zet. Je wordt omsloten door vier muren en zit vast. Wat nou als de lift er plotseling mee stopt en je er niet meer uit kunt? Bij deze gedachte breekt het zweet bij je uit. Je begint te trillen en je hart gaat wild te keer. Je hapt onrustig naar adem en raakt in paniek.

Wat is claustrofobie?

Herken jij je in de bovenstaande situatie? Dan kan het zijn dat je last hebt van claustrofobie. Als je claustrofobisch bent, dan ben je bang voor afgesloten ruimtes waaruit je moeilijk kan ontsnappen én voor wat er kan gebeuren in dergelijke ruimtes. Daardoor kan je paniekerig worden als je in een lift of in een andere afgesloten ruimte terechtkomt, zoals een grot, een kelder, een trein of een vliegtuig.

Hoe uit claustrofobie zich?

Claustrofobie kan zich op de volgende manieren uiten:

  • Je begint te zweten.
  • Je gaat trillen.
  • Je hart gaat wild tekeer.
  • Je raakt in ademnood, begint te hyperventileren en raakt bang om te stikken.
  • Je wordt duizelig.

Als je een lichte vorm van claustrofobie hebt, dan heb je waarschijnlijk minder last van de bovenstaande symptomen en uit dit zich niet in alle omsloten ruimtes. Bij een ernstige vorm van deze angststoornis kan je echter een zodanig paniekaanval krijgen dat je probeert uit de situatie te ontsnappen. Het kan ook zijn dat je door de grootte van de angst het tegenovergestelde doet: je ‘bevriest’. Claustrofobie kan ook optreden wanneer je omsloten wordt door veel mensen. Dit zie je ook terug bij de angststoornis agorafobie, waar je vooral bang bent om je veilige vertrouwde omgeving te verlaten en angst hebt voor het onbekende.

Claustrofobie behandeling

ClaustrobobieZolang jij je niet beperkt voelt heb je geen claustrofobie behandeling nodig. Merk je echter dat je belemmerd wordt en dat je niet meer alles kan doen wat je zou willen, dan kun je er baat bij hebben claustrofobie te overwinnen. Er zijn vele soorten behandelingen mogelijk. Vaak past de psycholoog Cognitieve Gedragstherapie (CGT) toe. Hierbij brengen jullie de gedachten die bij je opkomen als je in een opgesloten ruimte zit in kaart en ga je denkpatronen opnieuw beoordelen. Is het écht zo dat je opgesloten zit? Kun je er écht niet meer uit? Je gaat op zoek naar andere verklaringen voor je angst. Zo kun je stapsgewijs je claustrofobie overwinnen.

Als de claustrofobie bij jou een specifieke oorzaak heeft, bijvoorbeeld als je een keer hebt vastgezeten in een lift, kan er, soms naast de cognitieve gedragstherapie, een andere methode worden toegepast. Zoals EMDR (trauma). Bij deze methode ligt de aandacht op het terughalen van de specifieke oorzaak in je geheugen. Je probeert opnieuw de beelden, gedachtes en gevoelens van het paniekaanval onder ogen te komen en probeert vervolgens deze gedachtes te veranderen.

Claustrofobie overwinnen

Wil jij graag je claustrofobie overwinnen? Onze psychologen kunnen je hierbij helpen. Bekijk hier onze psychologen, of neem contact op met ons psychologisch verwijsteam op 085-40144720. Aan de hand van jouw persoonlijke situatie zoeken wij voor jou een passende psycholoog, bij jou in de buurt.

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons psychologisch verwijsteam. We kunnen je adviseren over je klacht en plannen wanneer gewenst direct een afspraak in bij een psycholoog die bij jou past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog