Oorzaken stress

Oorzaken van stress worden ook wel stressoren genoemd. Stressoren kun je onderverdelen in twee verschillende categorieën: psychologische stressoren en fysiologische stressoren.

Psychologische en fysiologische oorzaken stress

Psychologische stressoren zijn situaties, opmerkingen, personen of gebeurtenissen die je negatief of bedreigend opvat. Voorbeelden hiervan zijn: scheiding, deadlines op werk, studiedruk. Fysiologische stressoren zijn vooral belastend voor je lichaam. Voorbeelden hiervan zijn: pijn, ziekte en verwondingen.

Voorbeelden van oorzaken stress

Stress kent heel veel verschillende oorzaken. Zie hieronder een aantal voorbeelden.

Werkstress
1 op de 7 werknemers ervaart werkstress. Zij ervaren stress in hun werksituatie. Vaak vormt de werkdruk een te grote belasting. De klachten die hieruit voort komen kunnen er toe leiden dat je slechter functioneert op werk. Stress op werk is niet per definitie slecht, maar kan er ook voor zorgen dat je beter presteert. Als je echter na stress niet kan herstellen wordt het ongezond. Neem werkstress altijd serieus want het kan een teken zijn dat je te veel hooi op je vork neemt.

Studiestress
Studenten hebben steeds vaker last van stress. Steeds meer studenten kampen met een burn-out doordat ze veel druk ervaren tijdens hun studententijd. Wil je weten wat je als student kan doen om stress te verminderen? Lees tips in onze blogs ‘Eerste hulp bij stress’ en ‘4 tips tegen studiestress’.

Gevoelig voor stress

Iedereen reageert anders op stress en niet iedereen raakt van hetzelfde gestrest. De één kan bijvoorbeeld met knikkende knieën voor een groep staan bij het geven van een presentatie en de ander draait zijn hand er niet voor om. Wanneer je stress ervaart is van een aantal factoren afhankelijk: je karakter, je omgeving, je genen en de mate van controle die je denkt over je leven te hebben.

Karaktereigenschappen
Als je optimistisch bent ingesteld ben je vaak minder gevoelig voor stress dan wanneer je pessimistisch bent ingesteld. Andere eigenschappen die een risico vormen voor stress zijn:

  • perfectionisme
  • prestatiegerichtheid
  • verantwoordelijkheidsgevoel
  • ambitie
  • moeite met grenzen aangeven
  • competitiedruk
  • slecht in plannen
  • hoog sensitiviteit
  • faalangst
  • loyaliteit

Je omgeving
Wanneer je in je jeugd (de eerste vierlevensjaren) wordt blootgesteld aan hevige stress, maakt dit je gevoeliger voor latere stressoren. Ook traumatische ervaringen en een instabiele omgeving maken je gevoeliger voor stress.
Wanneer je juist een goed sociaal leven hebt, en bijvoorbeeld na een lange dag tijdens een gesprek met je partner alles kan ventileren, verlaagt dit de kans op stress.

Genetisch
Wanneer een moeder een hoge stressgevoeligheid heeft kan zij dit in de embryonale fase overdragen op haar kind. Haar eigen hoge cortisolspiegels kunnen ervoor zorgen dat ze het kindje een levenslange bovengemiddelde stressgevoeligheid van het brein meegeeft. Hierdoor kan dat breintje eenmaal buiten de buik al bij milde stressoren flink over de rooie gaan (ook in de volwassenheid).

Mate van controle
De mate van behoefte aan controle is ook mede bepalend voor wanneer je stress ervaart. Wanneer je graag de touwtjes in handen houdt bevind je jezelf in een situatie die gebaseerd is op angst. Je bent bang om zaken los te laten en voor het onbekende.

Neem stressklachten serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog