Skip to content
Psyned

Stress symptomen

Wat zijn de symptomen bij stress? Stress symptomen zijn de gevolgen die je ervaart door te veel stress. Stress symptomen kunnen op 5 niveaus voorkomen: fysiek niveau, emotioneel niveau, cognitief niveau, gedragsniveau en sociaal niveau. Het is belangrijk dat je de signalen van stress kan herkennen, maar wat zijn stress symptomen en welke komen vaak voor?

Stress symptomen noemen we ook wel stressreacties en die ervaart iedereen anders. De één krijgt andere symptomen bij stress dan de ander. Hieronder hebben we de meest voorkomede stress symptomen onderverdeeld en voor je op een rij gezet.

Meer informatie? Bekijk onze stresspagina.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij je past

  • Erkende psychologen
  • Al 47.242 mensen geholpen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Stress symptomen

Wat zijn de symptomen bij stress? Stress symptomen zijn de gevolgen die je ervaart door te veel stress. Stress symptomen kunnen op 5 niveaus voorkomen: fysiek niveau, emotioneel niveau, cognitief niveau, gedragsniveau en sociaal niveau. Het is belangrijk dat je de signalen van stress kan herkennen, maar wat zijn stress symptomen en welke komen vaak voor?

Stress symptomen noemen we ook wel stressreacties en die ervaart iedereen anders. De één krijgt andere symptomen bij stress dan de ander. Hieronder hebben we de meest voorkomede stress symptomen onderverdeeld en voor je op een rij gezet.

Meer informatie? Bekijk onze stresspagina.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op:

Lichamelijke stress symptomen

Stress veroorzaakt een aantal lichamelijke klachten. Als je stress ervaart wordt je lichaam in een staat van paraatheid gebracht. Dit uit zich ook weer op verschillende manieren. Lichamelijke reacties die bijvoorbeeld regelmatig voorkomen bij stress zijn:

Ervaar je stress en voel je je daardoor vermoeid? Dat is niet zo vreemd. Door chronische stress raak je lichamelijk en geestelijk uitgeput. Voldoende slapen is dus belangrijk, maar dit is lastig als je slaapproblemen hebt. Lees hier hoe je slaapproblemen behandelt.

Ook kan stress klachten als hoofdpijn, misselijkheid en maagklachten veroorzaken. Deze klachten kunnen je werk of sociale contacten lastiger maken en dat kan weer zorgen voor extra stress. Pijnstillers kunnen helpen tegen hoofdpijn, maar als de stress aanhoudt kan jouw hoofdpijn ook terugkeren. Maagklachten en misselijkheid kan je enigszins verhelpen door te letten op wat je eet (weinig vette producten) en drinkt (niet te koud).

Al met al is het belangrijk om te achterhalen waar je stress vandaan komt. Als je dit niet aanpakt kunnen de stress symptomen toch terugkeren.

Emotionele stress symptomen

Onder invloed van stress komen bepaalde emoties meer op de voorgrond. Je kan emoties gaan ervaren als:

  •  angst
  •  frustratie
  • boosheid
  • prikkelbaarheid

Angst is hierbij een natuurlijke stressreactie. Wanneer er gevaar loert zorgt angst ervoor dat jij alert bent en het gevaar uit de weg kunt gaan. Chronische stress kan ervoor zorgen dat jij je constant angstig voelt, zonder dat daar een directe reden voor is. Ook heb je een korter lontje wanneer je gestrest bent wat zorgt voor boosheid en prikkelbaarheid.

Cognitieve stress symptomen

Wanneer je stress ervaart heeft dit ook gevolgen op cognitief niveau. De mentale processen, waaronder de informatieverwerking, worden verstoord. Hierdoor kun je bijvoorbeeld last hebben van:

  • obsessieve gedachten
  • piekeren
  • vergeetachtigheid
  • concentratieproblemen

Stress kan obsessieve gedachten verergeren of aan het oppervlak brengen. Voorbeelden hiervan zijn vervelende gedachten rond hygiëne, ongelukken, of bepaalde herhalende patronen. Ook piekeren is een kenmerk van stress. Vooral op momenten waarop je alleen bent kan dit voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld als je maar door blijft malen wanneer je wilt slapen.

Stress kan ervoor zorgen dat je continu van alles vergeet en jou het gevoel geven dat je hoofd vol zit. Je vergeet je sleutels, afspraken of bent steeds te laat. Of je raakt bijvoorbeeld snel afgeleid tijdens je werk door concentratieproblemen.

Stress symptomen op gedragsniveau

Zoals benoemd gebeurt er bij stress veel in het lichaam en brein. Maar ook op gedragsniveau komen de volgende stressreacties voor:

  • vermijding
  • agressie
  • eetproblemen
  • overmatig actief zijn
  • te veel tegelijk doen
  • meer roken
  • meer alcohol drinken

Vermijdingsgedrag is een natuurlijk mechanisme dat voor kan komen bij stress. Bepaalde taken zijn dan moeilijker dan normaal en daarom stel je ze liever uit. Daarnaast is aan heel veel taken beginnen maar niets echt afkrijgen een bekend symptoom van stress. Je gaat veel van de ene bezigheid naar de andere en vindt het moeilijk om je volledig op één activiteit te concentreren.

Stress kan afwijkend eetgedrag veroorzaken. Je gaat te veel of juist te weinig eten doordat stress jouw eetlust beïnvloedt. Mensen die te veel eten door stress eten vaak ook meer ongezonde producten die hoog zijn in suiker, zout en vet.

Sommige mensen gaan meer roken of alcohol drinken in een stressvolle periode. Een sigaret of een drankje zorgt voor een tijdelijk gevoel van opluchting doordat je brein meer dopamine aanmaakt, net als bij andere verslavende middelen. Het kan verleidelijk zijn om zo jouw stress te verlichten.

Stress kan dus de oorzaak zijn van een verslaving. Of iemand een verslaving ontwikkelt door stress is wel deels genetisch bepaald. Wanneer je verslavende middelen gebruikt kan dit jou tijdelijk een goed gevoel geven, maar uiteindelijk zorgt het juist voor meer stress en andere klachten.

Sociale stress symptomen

Wanneer je stress ervaart kan dit ook merkbaar zijn in de interactie met je omgeving. Stress kan bijvoorbeeld leiden tot:

  • verminderde belangstelling voor de omgeving
  • conflicten thuis/op werk

Stress kan ervoor zorgen dat je fysiek en emotioneel uitgeput raakt waardoor je minder aandacht voor je omgeving hebt. Hierdoor heb je minder sociaal contact en meer behoefte aan rust en alleen zijn.

Het kan zijn dat je door stress veel negatieve gedachten krijgt, ook over anderen. Ook zorgt stress voor een korter lontje waardoor er conflicten kunnen ontstaan met mensen op jouw werk of thuis. Dit alles maakt het verwerken van jouw stress niet makkelijker.

Omgaan met stressklachten

Als je langdurig last hebt van stressklachten kun je te maken krijgen met een burn-out. Het is daarom goed om je klachten te verminderen, maar het kan lastig zijn om met stressklachten om te gaan. Wij hebben 3 tips voor het verminderen van stress. Maar ook zou een psycholoog je goed kunnen helpen bij je stressklachten. Hij of zij kan samen met jou achterhalen waar de stress vandaan komt en jouw probleem bij de kern aanpakken. Bel naar 085-4014720 of plan hier je adviesgesprek in, ons verwijsteam denkt graag met je mee.

Deze psychologen helpen je graag bij Stress

Bekijk hun profiel en plan je gratis adviesgesprek in.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned