Skip to content
Psyned

Mindfulness oefeningen

Mindfulness betekent leven in het hier en nu. We doen van alles, maar staan hier zelden bij stil. Door mindfulness te beoefenen train je jouw opmerkzaamheid door te leven in het heden. Maar hoe werken mindfulness oefeningen? Er zijn veel manieren hoe jij meer mindful kan worden en de voordelen kan ervaren. Lees verder voor een effectieve, uitgeschreven mindfulness oefening en 14 gratis mindfulness webinars.

Of maak alvast snel kennis met mindfulness. Neem plaats op je bank, aan je bureau, of ergens buiten, zolang jij je op die plek maar comfortabel voelt en luister hoe psycholoog Daniella Postma je begeleidt in het hier en nu:

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij je past

  • Erkende psychologen
  • Al 47.242 mensen geholpen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Mindfulness oefeningen

Mindfulness betekent leven in het hier en nu. We doen van alles, maar staan hier zelden bij stil. Door mindfulness te beoefenen train je jouw opmerkzaamheid door te leven in het heden. Maar hoe werken mindfulness oefeningen? Er zijn veel manieren hoe jij meer mindful kan worden en de voordelen kan ervaren. Lees verder voor een effectieve, uitgeschreven mindfulness oefening en 14 gratis mindfulness webinars.

Of maak alvast snel kennis met mindfulness. Neem plaats op je bank, aan je bureau, of ergens buiten, zolang jij je op die plek maar comfortabel voelt en luister hoe psycholoog Daniella Postma je begeleidt in het hier en nu:

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op:

Gratis online mindfulness oefeningen

Wil je zelf verder met mindfulness aan de slag? Wij bieden op ons Youtube kanaal 14 verschillende mindfulness oefeningen aan. Zo kun je vanuit je vertrouwde omgeving ervaren hoe het is om meer mindful te zijn. Deze oefeningen komen oorspronkelijk uit onze webinars die we aan het begin de corona crisis hebben aangeboden om een moment van rust te creëren in roerige tijden. Maar deze oefeningen zijn ook nu goed te gebruiken.

Om een goed beeld te schetsen van mindfulness hebben we hieronder ook een van de oefeningen uit de webinars uitgeschreven. Neem even een momentje rust en probeer het uit.

Mindfulness oefening uitgeschreven - observeer je ademhaling

Deze mindfulness oefening richt zich op de ademhaling. Je wordt je bewust van je gedachten en wanneer deze afgeleid raken. Misschien merk je dat je heel snel afgeleid raakt, of dat dat juist wel meevalt. Met deze oefening leer je om jouw gedachten weer terug te brengen in het hier en nu; in dit geval jouw ademhaling.

Ga lekker zitten, maak het jezelf comfortabel, en leg je armen op je schoot of langs je lichaam. Je kunt hierbij je ogen openhouden, maar ook lekker dicht doen.

Vervolgens ga je letten op de ademhaling en begin met het slaken van een diepe zucht. Dit kun je een paar keer doen, om zo volledig je aandacht te krijgen op je ademhaling. Vervolgens let je op hoe jouw ademhaling voelt. Het tempo, hoe diep je ademhaalt, hoe lang je uitblaast. Je hoeft je ademhaling niet aan te passen, alleen maar te observeren.

Als je merkt dat jouw gedachten afdwalen, misschien naar dat wat er vandaag is gebeurd, probeer je jouw aandacht weer terug te brengen naar je ademhaling. Let op hoe de lucht je longen binnenkomt, en hoe je warme lucht uitblaast. Let maar eens op wat je lichaam doet terwijl je rustig ademhaalt. Misschien voel je jezelf iets omhoog komen tijdens het inademen, en weer zakken tijdens het uitblazen.

Haal je oppervlakkig adem? Of juist diep? Misschien vind je het fijn om je ademhaling te visualiseren. Dat je de lucht jouw neus ziet binnenkomen en je lichaam weer ziet verlaten. Of vind je het prettig om het aantal ademhalingen te tellen.

Ben je weer afgeleid geraakt? Verplaats je aandacht weer rustig naar de ademhaling. Valt er nog meer op aan je ademhaling? Is deze mooi constant, of misschien soms wat onregelmatig? Als je wilt kun je nog een keer lekker diep zuchten.

Nu ga je gecontroleerd ademhalen: 4 tellen in, en 8 tellen uit. Of 3 en 6, wat je zelf prettig vindt. Doe dit voor zolang als je nodig hebt om lekker tot rust te komen. Tot je jouw aandacht volledig in het hier en nu, op jouw ademhaling hebt weten te krijgen.

Om af te sluiten kun je jouw aandacht weer op je lichaam richten; begin bij je voeten en werk rustig door naar de rest van je lichaam. Langzaam maar zeker breid je jouw aandacht weer uit naar je benen en armen, en je komt een beetje los. Totdat je jouw hele omgeving weer in je hebt opgenomen. Als je later merkt dat je afgeleid raakt door jouw gedachten kun je dat moment herkennen en weet jij hoe je jouw aandacht weer terug krijgt in het heden.

Hulp van een psycholoog?

Veel psychologen gebruiken mindfulness als effectieve therapievorm. Hoe een psycholoog mindfulness inzet is afhankelijk van jouw situatie en wensen. Denk je dat mindfulness jou kan helpen of wil je er graag meer over weten? Neem dan contact op met ons verwijsteam voor een persoonlijk advies. Wanneer gewenst plannen wij direct een afspraak voor je in. Bel naar 085-4014720.

Deze psychologen helpen je graag bij Mindfulness

Bekijk hun profiel en plan je gratis adviesgesprek in.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned