Stress verminderen

Het is belangrijk om stress te verminderen. Langdurige stress kan een negatieve invloed op je welbevinden hebben en leiden tot klachten, zoals een burn-out.

Werk aan je stressklachten met ons zelfhulpprogramma
Met StressLes leer je in circa 6 weken hoe je jouw stressklachten kunt verminderen. Bekijk hier het zelfhulpprogramma.

Copingstrategieën


Er zijn verschillende manieren om met stress omgaan; dit noemen we copingstrategieën. Welke copingstrategie het meest geschikt is verschilt per situatie. We onderscheiden drie copingstrategieën:

Probleemgerichte of actieve coping

Bij deze vorm pak je het probleem aan en ga je actief aan de slag met een oplossing. Deze copingstrategie werkt goed als je iets aan het probleem kan doen. Als het lastig is om iets aan het probleem te veranderen brengt deze strategie juist frustraties teweeg.

Emotiegerichte coping

In de gevallen dat je niks aan de situatie kan veranderen moet je leren dealen met je eigen emoties en de omstandigheden. In dit soort gevallen werkt emotiegerichte coping beter. Het helpt niet om je emoties weg te stoppen. Bij het omgaan met dit soort stress is het beter als je je emoties durft te voelen en tonen. Ook sociale steun helpt je om beter met stress om te gaan.

Defensieve coping

Bij defensieve coping vermijd of ontken je het probleem en probeer je emoties te beïnvloeden. Een (destructieve) defensieve copingstrategie is bijvoorbeeld het wegduiken in verslavingen of het tonen van agressie tegen een ander.

3 Tips om stress te verminderen


Wat raden we je aan om te doen om stress te verminderen? Ga aan de slag met onze tips.

Tip 1: Kom in beweging

Als je stress ervaart klinkt het verleidelijk om na een drukke dag op de bank te gaan liggen en er niet vanaf te komen. Natuurlijk is voldoende ontspanning ook belangrijk, maar het is belangrijk dat de balans tussen ontspanning en inspanning goed is.

Voldoende bewegen helpt juist om stress uit te bannen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat (matig intensief) sporten een positieve uitwerking heeft op je brein. Door regelmatig te sporten, ook als je eigenlijk moe bent en energieloos, zal stress verminderen. Het is wel belangrijk dat je een sport uitzoekt die bij jou past en de intensiteit aanpast aan jouw niveau zodat je het beter volhoudt. Als je over je grenzen heen gaat tijdens het sporten worden er namelijk stresshormonen aangemaakt en verhoog je juist de kans op stress.

Tip 2: Zorg dat je voldoende slaapt

Slaapproblemen is één van de symptomen van stress. Als je stress ervaart kan het door onder andere piekeren moeilijk zijn om ‘s avonds in slaap te vallen. Je bent wel moe, maar slapen lukt niet. De hormonen cortisol en adrenaline die vrijkomen bij stress brengen je slaapsysteem in de war omdat ze ook zorgen dat je ontwaakt uit je slaap. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je beter omgaat met stress.

Hoe zorg je dat je beter slaapt? Schrijf dingen op om deze (tijdelijk) van je af te zetten. Wat vaak ook helpt is om een stuk te gaan wandelen, dit kan je hoofd leger maken. Verder is het aan te raden om een uur voor het slapen gaan alle digitale media aan de kant te leggen. Ga geen televisie meer kijken of nog even op je mobiel. Door de lichtkleuren in deze media wordt het hormoon melatonine (dat ervoor zorgt dat je in slaap valt) minder aangemaakt.

Mochten bovenstaande tips niet voldoende helpen volg dan ons zelfhulpprogramma ‘lekker slapen’. In dit programma ga je aan de slag met het aanpakken van jouw slaapproblemen.

Tip 3: Gebruik mindfulness om stress tegen te gaan

Mindfulness draagt bij aan het verminderen van stress. Mindfulness helpt je in het hier en nu te leven. Het leert je om te gaan met situaties en om met dingen aan de slag te gaan die op dat moment spelen in plaats van te gaan piekeren.

Behandeling bij stressklachten


Welke behandelvorm geschikt is voor het aanpakken van jouw stressklachten is afhankelijk van waar je klachten vandaan komen. Behandelvormen die een psycholoog onder andere kan inzetten zijn mindfulness en cognitieve gedragstherapie. Wil jij beter leren omgaan met stress? Of hulp bij het verminderen van jouw stressklachten? Bel (085 – 4014 720) of mail ons voor een persoonlijk advies, wij kijken graag met je mee.

Neem stressklachten serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog