Stress verminderen

Het is belangrijk om stressklachten serieus te nemen. Langdurige stress heeft een negatieve invloed op je welbevinden. Voorkom dat ernstige stressklachten zich verder ontwikkelen tot een burn-out. Om stress te verminderen kun je zelf aan de slag, bijvoorbeeld met ons zelfhulpprogramma ‘StressLes’. Wanneer het niet lukt om zelf je klachten te verminderen kan een psycholoog je helpen.

Behandeling bij stressklachten

Welke behandelvorm geschikt is voor het aanpakken van stressklachten is afhankelijk van waar de klachten vandaan komen. Behandelvormen die een psycholoog onder andere kan inzetten zijn mindfulness en cognitieve gedragstherapie.

Copingstrategieën

Je kunt op verschillende manieren met stress omgaan. Welke copingstrategie het meest geschikt is verschilt per situatie. We onderscheiden drie copingstrategieën:

Probleemgerichte of actieve coping
Bij deze vorm pak je het probleem aan en ga je actief aan de slag met een oplossing. Deze copingstrategie werkt goed als je iets aan het probleem kan doen. Wanneer je echter lastig iets aan het probleem kunt veranderen brengt deze strategie juist frustraties teweeg.

Emotiegerichte coping
In de gevallen dat je niks aan de situatie kan veranderen moet je leren dealen met je eigen emoties en de omstandigheden. In dit soort gevallen werkt emotiegerichte coping beter. Het helpt niet om je emoties weg te stoppen. Bij het omgaan met dit soort stress is het beter als je je emoties durft te voelen en tonen. Ook sociale steun helpt je om beter met stress om te gaan.

Defensieve coping
Bij defensieve coping vermijd of ontken je het probleem en probeer je emoties te beïnvloeden. Een (destructieve) defensieve copingstrategie is bijvoorbeeld het wegduiken in verslavingen of het tonen van agressie tegen een ander.

3 Tips om stress te verminderen

  1. bewegen
    Als je stress ervaart klinkt het heel verleidelijk om na een drukke dag op de bank te gaan liggen en er niet meer vanaf te komen. Natuurlijk is voldoende ontspanning ook belangrijk, maar helemaal niks doen helpt eigenlijk niet om stress tegen te gaan. Het is belangrijk dat de balans tussen ontspanning en inspanning goed is. Voldoende bewegen helpt juist om stress uit te bannen.Verschillende onderzoeken tonen aan dat (matig intensief) sporten een positieve uitwerking heeft op je brein. Het stimuleert de gebieden in de hersenen die het stressgevoel afremmen. Dus door regelmatig te sporten, ook als je eigenlijk moe bent en energieloos, kun je stress verminderen. Het is wel belangrijk dat je een sport uitzoekt die bij jou past zodat je het beter volhoudt. Ook is het belangrijk dat je de intensiteit van het sporten aanpast aan jouw niveau. Als je over je grenzen heen gaat tijdens het sporten worden er namelijk stresshormonen aangemaakt en verhoog je dus juist de kans op stress.
  2. slapen
    Slaapproblemen is één van de symptomen van stress. Als je stress ervaart kan het moeilijk zijn om ‘s avonds in slaap te vallen. Er zitten nog allerlei gedachtes in je hoofd en je blijft maar piekeren. Je bent wel moe, maar slapen lukt niet. De hormonen cortisol en adrenaline die vrijkomen bij stress kunnen je slaapsysteem in de war brengen omdat ze er ook voor zorgen dat je ontwaakt uit je slaap. Voldoende slaap zorgt er echter voor dat je beter kunt omgaan met stress. Hoe zorg je dat je beter slaapt? Schrijf dingen op. Door gedachtes op papier te zetten kun je deze (tijdelijk) van je af zetten. Wat ook kan helpen is om een stuk te gaan wandelen, dit kan je hoofd leger maken. Verder is het aan te raden om een uur voor het slapen gaan alle digitale media aan de kant te leggen. Ga dus geen televisie meer kijken of nog even op je mobiel. Door de lichtkleuren in deze media wordt het hormoon melatonine (dat ervoor zorgt dat je in slaap valt) minder aangemaakt. Mochten bovenstaande tips niks uitmaken dan kun je ook nog ons zelfhulpprogramma ‘lekker slapen’ volgen. In dit programma ga je aan de slag met het aanpakken van jouw slaapproblemen.
  3. mindfulness
    Met mindfulness kun je stress verminderen. Mindfulness helpt je in het hier en nu te leven. Het leert je om te gaan met situaties en om met dingen aan de slag te gaan die op dat moment spelen in plaats van te gaan piekeren.
Neem stressklachten serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog