Vermoeidheid

Iedereen heeft weleens last van vermoeidheid. Je slaapt soms een nacht slecht, of bent door een hectische periode in je leven wat vermoeider. Het is normaal om af en toe moe te zijn en het kan ook best even duren voor dit weer over is. Maar soms weet je niet waar de vermoeidheid vandaan komt, is het een symptoom van iets anders of lukt het niet goed om uit te rusten. En wat als je voortdurend moe bent en meer slapen en rusten je er niet bovenop helpt? Dan heb je misschien last van chronische vermoeidheid. Op deze pagina lees je alles over vermoeidheid en wat je eraan kunt doen.

Soorten vermoeidheid


Je kan op verschillende manieren vermoeid raken. Door te herkennen wat voor soort vermoeidheid je hebt kun je gerichter aan een oplossing werken. Als je fysiek vermoeid bent, is het bijvoorbeeld niet verstandig om veel te gaan sporten terwijl dat bij mentale vermoeidheid misschien wel de oplossing is.

Mentale vermoeidheid

Mentale vermoeidheid kan voor iedereen anders voelen en andere oorzaken hebben. Vaak voel je je lusteloos, sloom en alsof je hoofd vol zit. Als je mentaal vermoeid bent, kan het voor jou ook moeilijker zijn om prikkels te verwerken. Je bent snel gestrest, hebt in weinig dingen zin en bent soms ook negatief. Vaak voel je je ook moe en futloos. Dit soort vermoeidheid kan ook voor een gebrek aan eetlust zorgen.

Fysieke vermoeidheid

Fysieke vermoeidheid spreekt iets meer voor zich en komt voort uit fysieke inspanning. Het is wel belangrijk te benoemen dat fysieke inspanning voor iedereen anders is. Wat voor de één niet als inspannend ervaren wordt, kan dat voor de ander wel zijn. Zeker als je al met andere problematiek te maken hebt. Het kan zijn dat je door fysieke vermoeidheid last hebt van je spieren, hoofdpijn hebt, of veel behoefte hebt aan slaap. Het menselijk lichaam heeft tijd nodig om deze vermoeidheid te verwerken. Ongeveer acht uur per nacht slapen kan helpen om deze vermoeidheid te verminderen.

Hormonale vermoeidheid

Hormonen kunnen jouw energieniveau beïnvloeden en ervoor zorgen dat jij vermoeid raakt. Dit soort vermoeidheid kan vervelend zijn omdat het niet een duidelijke oorzaak heeft. Een traag werkende schildklier kan ervoor zorgen dat jouw stofwisseling niet goed verloopt. Ook kan een onbalans in oestrogeen, testosteron, melatonine, serotonine en cortisol voor vermoeidheid zorgen. Dit zijn allemaal oorzaken die voor jou niet direct voor de hand zullen liggen, maar er wel voor kunnen zorgen dat je moe bent.

Oorzaken vermoeidheid


Ben jij ernstig vermoeid? Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan slechte nachtrust, voeding, of bepaalde karaktereigenschappen. Hieronder beschrijven we veelvoorkomende oorzaken.

Moe door slecht slapen

Een van de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid is slecht slapen. Het aantal uren slaap dat je nodig hebt verschilt per persoon, maar ook het niet hebben van vaste tijden waarop je gaat slapen en ontwaakt kan jouw slaap negatief beïnvloeden. Te weinig of niet lekker slapen kan veel invloed hebben op je dagdagelijkse activiteiten en je functioneren. Lees hier meer over slaapproblemen.

Moe door stress

Stress is een verstoring in de balans tussen de eisen die jij of jouw omgeving aan jou stellen en jouw inschatting om daaraan te kunnen voldoen. Oftewel: de draaglast is groter dan de draagkracht. Het zorgt ervoor dat de hormonen cortisol en adrenaline vrijkomen waardoor jij in een staat van vechten of vluchten verkeert. Dit vreet energie en zorgt op termijn voor vermoeidheid en psychische problemen. Als je gestrest bent slaap je vaak ook slechter, is het moeilijker om gezonde keuzes te maken en kun je meer gaan piekeren. Lig je soms ‘s nachts wakker of heb je moeite om in slaap te vallen omdat je de stress nog door je lichaam voelt gieren? Dan kan dat de oorzaak van de vermoeidheid zijn.

Voeding en beweging

Ook jouw voeding en hoe veel (of hoe weinig) jij beweegt kan invloed hebben op je vermoeidheid. Het is belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en genoeg (maar niet te veel) te bewegen. Zowel te weinig als te veel eten kan voor vermoeidheid zorgen. Voldoende gezonde voeding zorgt voor energie, maar te veel zorgt voor overgewicht. Zeker als je daarnaast te weinig beweegt. Als je te weinig beweegt verslechtert je conditie, waardoor je sneller moe bent.

Ook jouw alcohol- en cafeïneconsumptie kan voor vermoeidheid zorgen. Als je alcohol drinkt moet jouw lichaam daarvan herstellen en neemt jouw slaapkwaliteit af. Te veel cafeïne zorgt ook voor een verminderde slaapkwaliteit, ook al zorgt het op de korte termijn misschien voor een boost.

Moe door karaktereigenschappen

Als je perfectionistisch bent stel je vaak erg hoge eisen aan jezelf waar je altijd aan moet voldoen. Dit kost erg veel energie en kan zorgen voor vermoeidheid en psychische problemen. Hard werken en willen presteren is belangrijk, maar het is niet goed om te streng voor jezelf te zijn. Ook het niet praten over jouw problemen en gevoelens of het aangeven van jouw grenzen kan vermoeiend zijn. Lees hier meer over hoe je assertiever wordt.

Vermoeidheid symptomen


Vermoeidheid kan op verschillende manieren tot uiting komen. Het verschilt ook per persoon in hoeverre je de symptomen ervaart. Dit zijn veelvoorkomende symptomen van vermoeidheid:

  • snel geprikkeld zijn;
  • emotioneel reageren;
  • hoofdpijn;
  • lusteloos gevoel;
  • sloomheid;
  • veel gapen;
  • droge ogen;
  • vergeetachtigheid;
  • concentratieproblemen.

Niet iedereen heeft dezelfde symptomen. Misschien ervaar jij sommige symptomen erger dan anderen, of zijn er symptomen waar je juist helemaal geen last van hebt. Je kunt ook nog andere klachten ervaren. Dat is ook afhankelijk waar jij precies last van hebt.

Extreme vermoeidheid

Als je last hebt van extreme vermoeidheid voel je je doorgaans futloos en lamlendig en kosten jouw dagelijkse taken je veel moeite. De meest simpele taken zijn al een uitdaging voor je. Het is hierbij belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Wanneer je dit niet doet, zul je nadat je bent uitgerust waarschijnlijk opnieuw extreem vermoeid raken.

Chronische vermoeidheid

Je bent chronisch vermoeid als je langer dan 6 maanden ernstige vermoeidheidsklachten hebt zonder dat er een medische reden voor is. Hoe lang je ook slaapt en hoeveel rust je ook neemt, je vermoeidheid gaat niet over: een erg frustrerende situatie.

Chronische vermoeidheid kan je flink belemmeren in het dagelijks leven. Je hebt nergens meer zin in en functioneert minder goed dan normaal gesproken. Juist omdat je je nu extra bewust bent van alles wat je nog moet doen en alles wat je niet meer (goed) kan wordt de vermoeidheid alleen maar erger.

Bij de diagnose is het belangrijk andere zaken uit te sluiten. De klachten van chronische vermoeidheid komen namelijk overeen met veel andere gezondheidsproblemen. Ook kan het lijken alsof er niks met je aan de hand is als je chronisch vermoeid bent, waardoor het chronisch vermoeidheidssyndroom moeilijk te diagnosticeren is.

Wat te doen bij vermoeidheid


Er zijn een aantal manieren waarop je jouw vermoeidheid kunt verminderen. Wij geven jou 4 tips:

Tip 1: Neem je levensstijl onder de loep

Levensstijl is een van de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid. Ga eens na, eet je wel genoeg, of juist te veel? Eet je gezond en gevarieerd? Beweeg je genoeg? Hoeveel alcohol consumeer je? Door hierbij stil te staan kun je vaak al veel winst behalen en meer energie krijgen.

Het wordt aangeraden om minstens een half uur per dag te bewegen en ook af en toe wat intensiever te sporten. Met lichamelijke activiteiten houd je jouw lichaam vitaal. Ook is het verstandig om niet te vaak en niet te veel alcohol te drinken. Je valt misschien makkelijker in slaap, maar de slaapkwaliteit is minder. Daarnaast is het goed om niet vlak voordat je gaat slapen nog cafeïne te drinken, beperk het liever tot alleen in de ochtend en vroeg in de middag.

Tip 2: Verbeter je slaap

Te weinig (kwaliteits)slaap is ook een veelvoorkomend probleem dat vermoeidheid veroorzaakt. Het helpt om op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan en hier niet te veel van af te wijken. Daarnaast is het belangrijk om voordat je gaat slapen te ontspannen en het is ook belangrijk dat je niet te veel blootgesteld wordt aan bijvoorbeeld je telefoon, televisie of laptop. Zet ook je telefoon op stil; ongestoord, lekker slapen is erg belangrijk! En wanneer je gaat slapen kun je het beste jouw kamer zo veel mogelijk verduisteren en zorgen voor een aangename temperatuur.

Tip 3: Probeer te ontspannen

Het klinkt simpel, maar veel mensen hebben de neiging om voortdurend ‘aan’ te staan. Je bent altijd bereikbaar, consumeert constant nieuws, of werkt nog even door om iets af te krijgen. Deze constante prikkels zorgen ervoor dat het moeilijk is om echt te ontspannen. Het is belangrijk om inspanning af te wisselen met ontspanning. En als je ontspant, probeer dan ook echt te ontspannen. Leg je telefoon weg, en neem de tijd om tot rust te komen. Ook kan het helpen om je meldingen uit te zetten, en op vaste momenten jouw berichten te lezen en te beantwoorden. Vind je dat nog moeilijk? Dat is normaal en betekent misschien wel dat je er echt behoefte aan hebt.

Tip 4: Wees aardig voor jezelf

Als je perfectionistisch en erg streng bent voor jezelf bent raak je sneller vermoeid. Probeer af en toe een momentje te pakken en aan jezelf te vragen of je nu niet te streng bent voor jezelf. Het is belangrijk dat je zelf de controle behoudt, en niet meer van jezelf verwacht dan nodig is. Als je hier moeite mee hebt kan het helpen om in gesprek te gaan met een psycholoog of coach.

Behandeling vermoeidheid

Een coach of psycholoog kan jou helpen om van je vermoeidheid af te komen door precies te achterhalen waar de vermoeidheid vandaan komt. Je leert beter omgaan met jouw stressoren en ontspannen wanneer je dat nodig hebt. Populaire behandelvormen hiervoor zijn gesprekstherapie, mindfulness en cognitieve gedragstherapie. Wil jij een persoonlijk advies? Neem dan contact op met ons verwijsteam op 085-4014720 of via het contactformulier.

Ben jij voortdurend moe?

Een psycholoog kan je helpen de oorzaak te vinden van je vermoeidheid en helpen je klachten te verminderen. Bel met ons verwijsteam voor advies of om een afspraak te maken bij een psycholoog die bij jou past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog