Burn-out behandeling

De diagnose is gesteld, je hebt een burn-out, maar hoe herstel je hier weer van? Een burn-out ontstaat door ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Wat is de beste burn-out behandeling? Door fysieke en psychische uitputting is het lastig om een burn-out zelf op te lossen. Je wilt wel herstellen, maar lijkt er de energie niet voor te hebben. Het wegnemen van stress is bij een burn-out niet voldoende. Voor de meeste mensen is hulp van een psycholoog noodzakelijk voor het herstel. Soms is het wel mogelijk om je problemen zelf aan te pakken, maar met de juiste behandeling is de kans op een sneller (en duurzamer) herstel groter.

Fases bij het herstellen van een burn-out

Wat is de weg naar herstel? Het herstel van een burn-out bestaat uit drie fases: ‘begrijpen en accepteren’, ‘onderzoeken’ en ‘oplossingen uitvoeren’. Hieronder staan de drie fases voor je uitgeschreven.

Begrijpen en accepteren
Na ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid heeft jouw lichaam aan de rem getrokken. Ondanks dat je begrijpt wat er aan de hand is kan het erg lastig zijn om vervolgens te accepteren dat je ziek bent. Hoe voel je je echt? Het is niet makkelijk om toe te geven dat het niet goed met je gaat, maar pas als je erkent dat je een probleem hebt kun je werken aan herstel.

Onderzoeken
Wanneer je accepteert dat je een burn-out hebt is het belangrijk om rust te nemen, maar om te herstellen van een burn-out is een actievere aanpak nodig. Hoe heeft het zover kunnen komen? Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat je een burn-out hebt? En wat is er nodig voor jouw herstel? Meestal zorgt een combinatie van omgevingsfactoren en persoonlijke factoren ervoor dat je burn-out raakt. Een psycholoog kan samen met jou op zoek gaan naar de oorzaak van jouw burn-out en oplossingen bedenken.

Oplossingen uitvoeren
In de derde fase ga je proberen om de oplossingen uit te voeren en kom je erachter wat voor jou werkt. Samen met de psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie, en het verminderen van je vermoeidheidsklachten. Je leert op een andere manier met stress om te gaan en je leven zo in te richten dat de kans op een terugval klein is.

Hoelang duurt het herstel van een burn-out?

De herstelperiode verschilt per persoon. Vaak zijn mensen een jaar of langer bezig met herstellen. Het herstel kan ook jaren duren. Bij een actieve aanpak van een burn-out herstel je meestal wel goed. Het kan zijn dat je na enkele maanden voorzichtig weer wat bezigheden kunt oppakken.

Welke behandelmethoden zijn mogelijk?

Binnen een burn-out behandeling kan een psycholoog verschillende therapievormen toepassen. Therapievormen die een psycholoog vaak gebruikt bij het behandelen van een burn-out zijn: cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, hartcoherentie en mindfulness. Vaak gebruikt de psycholoog een combinatie van verschillende therapievormen. De psycholoog past de burn-out behandeling aan jouw situatie en behoeften aan. Lees hieronder hoe de verschillende therapievormen kunnen helpen bij burn-out herstel.

Cognitieve gedragstherapie
Deze therapievorm helpt je jouw gedachten en gedrag te onderzoeken en negatieve patronen te bestrijden. Samen met de psycholoog onderzoek je welke denkpatronen en welk gedrag heeft bijgedragen aan het ontstaan van de burn-out. En het belangrijkst: je leert tijdens cognitieve gedragstherapie situaties anders te interpreteren en anders over dingen te denken. Zo blijf je in de toekomst beter in balans en kun je mogelijk een volgende burn-out voorkomen.

Oplossingsgerichte therapie
Zoals de naam al doet vermoeden is oplossingsgerichte therapie een therapievorm die zich voornamelijk richt op het vinden van een oplossing voor het probleem. Hoe kan deze therapievorm jouw helpen? Deze therapie richt zich op jouw sterke kanten, vanuit jouw kracht zoekt de psycholoog samen met jou naar een oplossing. In plaats van te kijken naar jouw tekortkomingen kijkt de psycholoog naar jouw kwaliteiten. Welke kwaliteiten heb jij op dit moment al die jou kunnen helpen om de gewenste situatie te bereiken? Het is een toekomstgerichte methode en wordt vaak ingezet bij het behandelen van een burn-out.

Hartcoherentie
Hartcoherentie is de balans tussen jouw hartslag en andere ritmes in jouw lichaam, zoals jouw ademhaling. Wanneer deze ritmes mooi samenvallen is er sprak van een hoge hartcoherentie. Stress heeft echter een negatieve invloed op jouw hartcoherentie. Dit heeft gevolgen voor hoe jij functioneert op emotioneel en cognitief gebied. Er zijn technieken die jou kunnen helpen om jouw hartcoherentie te verbeteren. Door deze technieken raak je weer meer in balans. Deze technieken kunnen jou ook helpen om beter om te gaan met stressvolle situaties. Je bent bewuster en leert stress eerder te herkennen. Dit helpt om een burn-out in de toekomst te voorkomen. Gaat jouw voorkeur uit naar een lichaamsgerichte therapie? Dan zou deze therapievorm goed kunnen aansluiten.

Mindfulness
Mindfulness zou je kunnen vertalen als ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’; aanwezig zijn in het hier en nu. Hoe kan dit jou helpen bij burn-out klachten? Met behulp van mindfulness is je aandacht daar waar jij op dat moment bent. Je leert bewuster te leven en merkt eerder wanneer je tegen je grenzen aanloopt. Ook stressoren herken je hierdoor eerder en vang je beter op. In plaats van te piekeren houd je je gedachten bij het moment. Door mindfulness kan je beter omgaan met de dingen die je op jouw pad tegenkomt.

Burn-out behandeling op maat

Voor een spoedig herstel is het belangrijk dat jij de juiste behandeling krijgt van een psycholoog die bij jou past en verstand heeft van jouw problematiek. Daarom zijn behandelingen bij ons altijd maatwerk. Dit betekent dat de psycholoog de behandeling aanpast aan jouw behoeften. Wil je meer weten over een burn-out behandeling? Ons verwijsteam, bestaande uit psychologen en psychologen in opleiding, beantwoordt graag jouw vragen.

Hulp of advies nodig?

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog