Burn-out behandeling

Je hebt een burn-out, maar hoe herstel je hier weer van? Een burn-out ontstaat door ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Wat is de beste burn-out behandeling? Het wegnemen van stress is bij een burn-out niet voldoende. Met de juiste behandeling van een psycholoog is de kans op een sneller (en duurzamer) herstel groter. Als je nu klachten ervaart, vraag ons dan alsjeblieft om hulp. Als het lampje in je auto brandt, rijd je ook niet door tot er rook onder je motorkap vandaan komt.

Wat gebeurt er als je geen hulp zoekt?
Heb jij burn-out klachten? Je wilt je graag beter voelen, maar komt er op eigen kracht niet uit. Leg je vragen of zorgen aan ons voor. Bel ons 085-4014720 of stuur een bericht.

Fases bij het herstellen van een burn-out


Bij Psyned delen we het herstelproces op in drie fases.

Fase 1: Begrijpen en accepteren

Na ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid heeft jouw lichaam aan de rem getrokken. Ondanks dat je begrijpt wat er aan de hand is, kan het erg lastig zijn om vervolgens te accepteren dat je ziek bent. Hoe voel je je echt? Pas als je erkent dat je een probleem hebt kun je werken aan herstel.

Fase 2: Onderzoeken

Als je accepteert dat je een burn-out hebt is het belangrijk dat je rust neemt, maar om te herstellen van een burn-out is daarnaast een actievere aanpak nodig. Hoe heeft het zover kunnen komen? Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat je een burn-out hebt? En wat is er nodig voor jouw herstel? Een psycholoog gaat samen met jou op zoek naar de oorzaak van jouw burn-out en oplossingen bedenken.

Fase 3: Oplossingen uitvoeren

In de derde fase ga je proberen om de oplossingen uit te voeren en kom je erachter wat voor jou werkt. Samen met jouw psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie, en het verminderen van je vermoeidheidsklachten. Je leert op een andere manier met stress om te gaan en je leven zo in te richten dat de kans op een terugval klein is.

Kim (34) ging in behandeling en had gewild dat ze dat eerder had gedaan
Lees hier de ervaring van Kim 

Burn-out behandelmethoden met een psycholoog


Jouw psycholoog past de burn-out behandeling aan jouw situatie en behoeften aan. Binnen een burn-out behandeling kan een psycholoog verschillende therapievormen toepassen. Wat we vaak gebruiken bij het behandelen van een burn-out zijn: cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, hartcoherentie en mindfulness.

Cognitieve gedragstherapie

Deze therapievorm helpt je jouw gedachten en gedrag te onderzoeken en negatieve patronen te bestrijden. Samen met jouw psycholoog onderzoek je welke denkpatronen en welk gedrag hebben bijgedragen aan het ontstaan van de burn-out. En het belangrijkst: je leert tijdens cognitieve gedragstherapie situaties anders te interpreteren en anders over dingen te denken. Zo blijf je in de toekomst beter in balans en kun je mogelijk een volgende burn-out voorkomen.

Oplossingsgerichte therapie

Zoals de naam al doet vermoeden richt deze therapievorm zich op het vinden van een oplossing voor jouw probleem. Deze therapie richt zich op jouw sterke kanten en vanuit jouw kracht zoek je samen met jouw psycholoog naar een oplossing. De psycholoog kijkt naar jouw kwaliteiten en hoe die jou kunnen helpen om de gewenste situatie te bereiken. Het is een toekomstgerichte methode die we vaak inzetten bij het behandelen van een burn-out.

Hartcoherentie

Hartcoherentie is de balans tussen jouw hartslag en andere ritmes in jouw lichaam, zoals jouw ademhaling. Wanneer deze ritmes mooi samenvallen is er sprake van een hoge hartcoherentie. Stress heeft echter een negatieve invloed op jouw hartcoherentie. Dit heeft gevolgen voor hoe jij functioneert op emotioneel en cognitief gebied. Er zijn technieken die jou helpen om jouw hartcoherentie te verbeteren. Je raakt weer meer in balans, leert stress eerder herkennen en beter te omgaan met stressvolle situaties. Dit helpt om een burn-out in de toekomst te voorkomen. Deze therapievorm sluit vooral bij jou aan als jouw voorkeur uitgaat naar een lichaamsgerichte therapie?

Mindfulness

Mindfulness zou je kunnen vertalen als ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’; aanwezig zijn in het hier en nu. Hoe kan dit jou helpen bij burn-out klachten? Met behulp van mindfulness pieker je niet meer (of minder) en is je aandacht daar waar jij op dat moment bent. Je leert bewuster te leven en merkt eerder wanneer je tegen je grenzen aanloopt. Ook stressoren herken je hierdoor eerder en vang je beter op. Door mindfulness kan je beter omgaan met de dingen die je op jouw pad tegenkomt.

Burn-out behandeling op maat

Voor een spoedig herstel is het belangrijk dat jij de juiste behandeling krijgt van een psycholoog die bij jou past en verstand heeft van jouw problematiek. Daarom krijg je bij ons een op maat gemaakte behandeling die aansluit op jouw behoeften.

Tip: een burn-out behandeling wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering en moet je vaak zelf betalen. Vaak is er wel een vergoeding mogelijk via je werkgever, zeker als klachten te maken hebben met werk, of van invloed zijn op je werk. Lees hier hoe dit werkt.

Burn-out herstel


Nadat er een passende behandeling is gekozen start jouw herstelproces.

Hoelang duurt het herstel van een burn-out?

De herstelperiode verschilt per persoon. Vaak zijn mensen een jaar of langer bezig met herstellen, maar het herstel kan ook jaren duren. Bij een actieve aanpak van een burn-out is de kans dat je sneller herstelt groter. Het kan zijn dat je dan na enkele maanden voorzichtig weer wat bezigheden kunt oppakken.

Hoelang duurt een burn-out behandeling bij een psycholoog?

Net zoals de herstelperiode verschilt de duur van een burn-out behandeling bij een psycholoog per persoon. Daarnaast hangt de duur van de herstelperiode ook af in welke fase je zit. Als je pas laat aan de bel trekt, duurt de behandeling bij een psycholoog vaak langer.

Hoe kun je een burn-out voorkomen?


Als je er vroeg bij bent, kun je nog iets aan je klachten doen, zo kun je een burn-out voorkomen. Daarom is het belangrijk om de eerste tekenen van een burn-out te herkennen. Een burn-out heeft namelijk een groot negatieve impact op jouw leven. Merk je dat je veel stress hebt, besluiteloos bent, prikkelbaar bent of concentratieproblemen hebt? Dan kunnen dit tekenen zijn van een burn-out. Herken jij de symptomen van een burn-out?

5 tips om een burn-out te voorkomen

De volgende tips kunnen je helpen bij het voorkomen van een burn-out:

  • krop je emoties niet op, maar praat over je problemen;
  • maak keuzes om te voorkomen dat je te veel hooi op je vork neemt;
  • om je energiepeil hoog te houden is het belangrijk om voldoende te bewegen;
  • weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen en accepteer je grenzen;
  • plan geregeld tijd vrij en neem af en toe een time-out om te voorkomen dat spanning toeneemt.

Onze zelfhulpmodules

Wil je graag zelf laagdrempelig aan de slag gaat met je burn-out klachten en de regie in handen houden? Wil je daarbij wel persoonlijke ondersteuning? Dan kun je kiezen voor één van onze zelfhulpmodules met e-coach. In vier tot acht weken doorloop je een online programma en helpt je persoonlijke coach je bij het bereiken van jouw doelen. Probeer bij stress- of burn-outklachten het programma ‘Overspanning en Burn-out’. Of kies voor een programma over stress of mindfulness.

Krijg een persoonlijk advies

Burn-outklachten gaan niet vanzelf over. Met de juiste hulp zal jij je weer beter gaan voelen. Wij begrijpen dat je niet altijd weet wat je het best kunt doen en dat je misschien wel twijfelt of hulp nodig is. Bel naar 085 – 4014 720 of mail ons verwijsteam voor een persoonlijk advies, wij denken graag met je mee.

Hulp van een burn-out specialist

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog