Burn-out behandeling

De diagnose is gesteld: je hebt een burn-out, maar hoe herstel je hier weer van? Een burn-out ontstaat door ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Wat is de beste burn-out behandeling? Voor de meeste mensen is het door fysieke en psychische uitputting lastig om een burn-out zelf op te lossen. Je wilt wel herstellen, maar lijkt er de energie niet voor te hebben. Het wegnemen van stress is bij een burn-out niet voldoende. Voor de meeste mensen is hulp van een psycholoog noodzakelijk voor het herstel. Soms is het wel mogelijk om je problemen zelf aan te pakken, maar met de juiste behandeling is de kans op een sneller (en duurzamer) herstel groter.

Heb je nog geen burn-out maar balanceer je op het randje? Lees dan verder hieronder onze informatie over een ‘burn-out voorkomen’.

Fases bij het herstellen van een burn-out


Voor je aan je herstel kunt beginnen, is het belangrijk om te accepteren dat je een burn-out hebt. De eerste stap is het begrijpen dat de symptomen die je hebt, voor problemen zorgen. Dan pas kun je samen met een psycholoog aan de slag. Bij Psyned delen we het herstelproces op in drie fases.

Fase 1: Begrijpen en accepteren

Na ernstige langdurige lichamelijke en geestelijke vermoeidheid heeft jouw lichaam aan de rem getrokken. Ondanks dat je begrijpt wat er aan de hand is, kan het erg lastig zijn om vervolgens te accepteren dat je ziek bent. Hoe voel je je echt? Het is niet makkelijk om toe te geven dat het niet goed met je gaat, maar pas als je erkent dat je een probleem hebt kun je werken aan herstel.

Fase 2: Onderzoeken

Wanneer je accepteert dat je een burn-out hebt is het belangrijk om rust te nemen, maar om te herstellen van een burn-out is een actievere aanpak nodig. Hoe heeft het zover kunnen komen? Welke factoren hebben ervoor gezorgd dat je een burn-out hebt? En wat is er nodig voor jouw herstel? Meestal zorgt een combinatie van omgevingsfactoren en persoonlijke factoren ervoor dat je burn-out raakt. Een psycholoog kan samen met jou op zoek gaan naar de oorzaak van jouw burn-out en oplossingen bedenken. Neem contact met ons op als je denkt dat je behoefte hebt aan hulp van een psycholoog.

Fase 3: Oplossingen uitvoeren

In de derde fase ga je proberen om de oplossingen uit te voeren en kom je erachter wat voor jou werkt. Samen met de psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie, en het verminderen van je vermoeidheidsklachten. Je leert op een andere manier met stress om te gaan en je leven zo in te richten dat de kans op een terugval klein is.

Burn-out behandelmethoden met een psycholoog


Binnen een burn-out behandeling kan een psycholoog verschillende therapievormen toepassen. Therapievormen die een psycholoog vaak gebruikt bij het behandelen van een burn-out zijn: cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, hartcoherentie en mindfulness. Vaak gebruikt de psycholoog een combinatie van verschillende therapievormen. De psycholoog past de burn-out behandeling aan jouw situatie en behoeften aan. Lees hieronder hoe de verschillende therapievormen kunnen helpen bij burn-out herstel.

Cognitieve gedragstherapie

Deze therapievorm helpt je jouw gedachten en gedrag te onderzoeken en negatieve patronen te bestrijden. Samen met de psycholoog onderzoek je welke denkpatronen en welk gedrag heeft bijgedragen aan het ontstaan van de burn-out. En het belangrijkst: je leert tijdens cognitieve gedragstherapie situaties anders te interpreteren en anders over dingen te denken. Zo blijf je in de toekomst beter in balans en kun je mogelijk een volgende burn-out voorkomen.

Oplossingsgerichte therapie

Zoals de naam al doet vermoeden is oplossingsgerichte therapie een therapievorm die zich voornamelijk richt op het vinden van een oplossing voor het probleem. Hoe kan deze therapievorm jou helpen? Deze therapie richt zich op jouw sterke kanten, vanuit jouw kracht zoekt de psycholoog samen met jou naar een oplossing. In plaats van te kijken naar jouw tekortkomingen kijkt de psycholoog naar jouw kwaliteiten. Welke kwaliteiten heb jij op dit moment al die jou kunnen helpen om de gewenste situatie te bereiken? Het is een toekomstgerichte methode en wordt vaak ingezet bij het behandelen van een burn-out.

Hartcoherentie

Hartcoherentie is de balans tussen jouw hartslag en andere ritmes in jouw lichaam, zoals jouw ademhaling. Wanneer deze ritmes mooi samenvallen is er sprake van een hoge hartcoherentie. Stress heeft echter een negatieve invloed op jouw hartcoherentie. Dit heeft gevolgen voor hoe jij functioneert op emotioneel en cognitief gebied. Er zijn technieken die jou kunnen helpen om jouw hartcoherentie te verbeteren. Door deze technieken raak je weer meer in balans. Deze technieken kunnen jou ook helpen om beter om te gaan met stressvolle situaties. Je bent bewuster en leert stress eerder te herkennen. Dit helpt om een burn-out in de toekomst te voorkomen. Gaat jouw voorkeur uit naar een lichaamsgerichte therapie? Dan zou deze therapievorm goed kunnen aansluiten.

Mindfulness

Mindfulness zou je kunnen vertalen als ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’; aanwezig zijn in het hier en nu. Hoe kan dit jou helpen bij burn-out klachten? Met behulp van mindfulness is je aandacht daar waar jij op dat moment bent. Je leert bewuster te leven en merkt eerder wanneer je tegen je grenzen aanloopt. Ook stressoren herken je hierdoor eerder en vang je beter op. In plaats van te piekeren houd je je gedachten bij het moment. Door mindfulness kan je beter omgaan met de dingen die je op jouw pad tegenkomt.

Burn-out behandeling op maat

Voor een spoedig herstel is het belangrijk dat jij de juiste behandeling krijgt van een psycholoog die bij jou past en verstand heeft van jouw problematiek. Daarom zijn behandelingen bij ons altijd maatwerk. Dit betekent dat de psycholoog de behandeling aanpast aan jouw behoeften. Wil je meer weten over een burn-out behandeling? Ons verwijsteam, bestaande uit psychologen en psychologen in opleiding, beantwoordt graag jouw vragen.

Burn-out herstel


Als er een passende burn-out behandeling is gekozen, start het proces om tot herstel te komen.

Hoelang duurt het herstel van een burn-out?

De herstelperiode verschilt per persoon. Vaak zijn mensen een jaar of langer bezig met herstellen. Het herstel kan ook jaren duren. Bij een actieve aanpak van een burn-out herstel je meestal wel goed. Het kan zijn dat je na enkele maanden voorzichtig weer wat bezigheden kunt oppakken.

Hoelang duurt een burn-out behandeling bij een psycholoog?

Net zoals de herstelperiode verschilt de duur van een burn-out behandeling bij een psycholoog per persoon. Niet iedereen herstel even snel. Daarnaast hangt de duur van de herstelperiode ook af in welke fase je zit. Wanneer je pas laat aan de bel trekt, duurt de behandeling bij een psycholoog vaak langer.

Hoe kun je een burn-out voorkomen?


Als je er vroeg bij bent, kun je nog iets aan je klachten doen. Zo kun je een burn-out voorkomen. Daarom is het belangrijk om de eerste tekenen van een burn-out te herkennen. Een burn-out heeft namelijk een groot negatieve impact op jouw leven. Merk je dat je veel stress hebt, besluiteloos bent, prikkelbaar bent of concentratieproblemen hebt? Dan kunnen dit tekenen zijn van een burn-out. Bekijk onze algemene burn-out pagina; hier vind je een lijst met mogelijke symptomen. Heb je last van deze symptomen en lijkt het je fijn om deze met een psycholoog te bespreken? Neem dan contact met ons op.

5 tips om een burn-out te voorkomen

De volgende tips kunnen je helpen bij het voorkomen van een burn-out:

  • krop je emoties niet op, maar praat over je problemen;
  • maak keuzes om te voorkomen dat je te veel hooi op je vork neemt;
  • om je energiepeil hoog te houden is het belangrijk om voldoende te bewegen;
  • weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen en accepteer je grenzen;
  • plan geregeld tijd vrij en neem af en toe een time-out om te voorkomen dat spanning toeneemt.

Onze zelfhulpmodules

Als je denkt dat een behandeling bij een psycholoog nog niet nodig is, maar je wel op een laagdrempelige maar effectieve manier zelf aan slag wil, kun je kiezen voor één van onze zelfhulpmodules. Je kunt bijvoorbeeld het concrete Overspanning en Burn-out programma volgen. Hierbij leer je verschillende ontspanningsoefeningen, achterhaal je de oorzaken voor jouw stress en spanning en ga je met de oplossing aan de slag.

Je kunt ook kiezen voor een kort programma van 6 weken op het gebied van stress en mindfulness. Zo leer je in de StressLes module welke oorzaken van stress bij jou een rol spelen en hoe je deze kunt verminderen. Met het Mindfulness programma leer je dan weer met behulp van oefeningen en meditaties om je aandacht in het hier-en-nu te houden.

Neem contact op met een psycholoog bij de eerste symptomen

Wil jij liever meer begeleiding bij het aanpakken van je burn-out klachten? Of heb je symptomen die je niet kunt oplossen met onze zelfhulpmodules? Dan kun je erbij gebaat zijn om je hulpvraag met een psycholoog of therapeut te bespreken. We denken graag met je mee en kunnen je indien wenselijk direct helpen aan een geschikte psycholoog bij jou in de buurt. Neem contact met ons op via 085 – 4014 720.

Hulp of advies nodig?

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog