Burnout
Wat is een burn-out? Hoe kom je er van af?

Burnout

Een burn-out komt voort uit een situatie waarin je niet meer tegen de werkdruk en stress kan. Het werken wordt hierdoor moeilijk tot onmogelijk gemaakt. Je functioneert daardoor niet meer zo op de werkvloer als dat je voorheen deed. Ook in je privé leven is het lastig alle ballen in de lucht te houden.

Je wil het zo graag goed doen, maar het lukt gewoon niet. Hierdoor baal je erg van jezelf en ervaar je veel stressgevoelens. Stress zorgt voor lichamelijke en geestelijke spanningsklachten. Iedereen ervaart de symptomen van stress anders. Het is belangrijk om deze stress serieus te nemen, omdat het kan leiden tot een burn-out.

Het is lastig zelf van een burn-out af te komen. Vaak lukt dit niet alleen en heb je steun van iemand nodig zoals een vriend of familielid, maar dit is niet altijd genoeg. Een professional zoals een psycholoog kan je goed helpen. Samen wordt gekeken naar waar de stress vandaan komt om vervolgens patronen te doorbreken en klachten af te laten nemen. Een psycholoog heeft ervaring met het behandelen van een burn-out en weet al vrij snel waar de pijnpunten liggen

Op deze pagina kan je van alles vinden over burnout: wat is burnout preciesde behandelwijze van burnout, maar ook blogs over burnout.

Hulp nodig met je burnout?

Veel mensen denken niet geholpen te kunnen worden of er alleen voor staan. Bel met ons. We kunnen je adviseren over je klacht en direct een afspraak voor je inplannen bij een psycholoog die gespecialiseerd is in het behandelen van burnout klachten.

Bel ons: 085-4014720

Wat is een burnout?

Een burn-out, het Engelse woord voor "opgebrand", is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Het wordt veelal in verband gebracht met werkgerelateerde situaties, maar ook problemen in de privésfeer kunnen leiden tot een burn-out.

Symptomen

De symptomen van een burn-out zijn per persoon verschillend. Een eenduidig ziekteverloop met vaste symptomen is er niet. Overkoepelend wordt een burn-out gekenmerkt door depersonalisatie (een negatieve, cynische houding richting de mensen in de werkomgeving), verminderde persoonlijke bekwaamheid en emotionele uitputting. Ook is er sprake van fysieke uitputting. De zogeheten accu is leeg.

Naast bovengenoemde symptomen kunnen ook de volgende klachten duiden op een burn-out:

  • (Ernstige ) vermoeidheid
  • Prikkelbaar, snel geïrriteerd
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Gespannenheid
  • Onrust
  • Huilbuien
  • Besluiteloosheid
  • Verminderde nachtrust
  • Piekeren
  • Lichamelijke klachten zoals rugpijn, hoofdpijn, nekpijn

Contact

Twijfel je over de ernst van jouw burnout klachten? Bel dan met ons 085-4014720 voor advies! We helpen je graag.

Behandeling

Een burn-out wordt behandeld met gespreks- en gedragstherapie. In eerste instantie wordt gewerkt aan het herstellen van de energie en het verminderen van vermoeidheidsklachten. Vervolgens wordt via Cognitieve Gedragstherapie gezocht naar gedragsveranderingen die kunnen voorkomen dat de klachten terugkeren. Er wordt onderzocht waarom je moe bent en spanning ervaart en wat je kunt doen om dit in de toekomst te voorkomen. Tot slot word je begeleid bij de terugkeer naar je werkplek.

 


Bekijk hier welke psychologen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn:



Denk ook eens aan zelfhulp!

Bij Psyned is het mogelijk om je burnout klacht aan te pakken met een zelfhulpprogramma. Deze zelfhulpprogramma's bieden we aan in samenwerking met Therapieland.

Meer over zelfhulp