Burnout
Wat is een burn-out? Hoe kom je er van af?

Burn-out

Het moment dat je niet meer vooruit te branden bent, overspannen raakt of erger al: in een burn-out bent beland. Je kunt niet meer goed functioneren en werken wordt moeilijk tot onmogelijk gemaakt. Ook in je privé leven is het lastig alle ballen in de lucht te houden. Je wilt het zo graag goed doen, maar het lukt gewoon niet. 

Iedereen die druk ervaart kan in deze situatie terecht komen en te maken krijgen met burn-out klachten. Op het werk, maar ook bij andere taken met een verplichtend karakter, zoals de zorg voor een kind of het volgen van een studie. Als je niks doet met de lichamelijke en geestelijke spanningsklachten die je ervaart, dan kan dit leiden tot overspannen raken of een burn-out.

Het is lastig om in je eentje van een burn-out af te komen. Een psycholoog kan je hier goed bij helpen. Samen kijken jullie naar waar het overspannen gevoel vandaan komt, om vervolgens patronen te doorbreken en klachten te verminderen. 

Op deze pagina vind je alle informatie over burn-out: wat is een burnout precies, hoe herken je burn-out klachten en hoe je dit het beste kunt behandelen en voorkomen.

Hulp nodig met je burnout?

Veel mensen denken niet geholpen te kunnen worden of er alleen voor te staan. Bel met ons. We kunnen je adviseren over je klacht en direct een afspraak voor je inplannen bij een psycholoog die gespecialiseerd is in het behandelen van burn-out klachten.

Bel ons: 085-4014720

Of zoek zelf je psycholoog!

Bekijk hier welke psychologen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn:


Meer over Burn-out

Wat is een burn-out?

Een burn-out, het Engelse woord voor "opgebrand", is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Zowel je lichaam als geest is daardoor uitgeput geraakt. Het wordt veelal in verband gebracht met werkgerelateerde situaties, maar veel stress in de privésfeer kunnen ook leiden tot een burn-out. Sterker nog, vaak is het een combinatie van die twee. Als je op deze vlakken continu druk ervaart en er niet genoeg tijd voor rust is, dan raken je energiereserves op een gegeven moment op en raak je ‘burned-out’.

Symptomen burn-out: hoe herken je een burn-out?

Een burn-out ontstaat geleidelijk. Dat betekent dat de spanningsklachten langzaam toenemen, waardoor je bijvoorbeeld steeds vaker moe bent, slecht slaapt, veel piekert en je concentratie achteruit gaat. De klachten verschillen per persoon en er is geen eenduidig ziekteverloop. Overkoepelend wordt een burn-out gekenmerkt door depersonalisatie (een negatieve, cynische houding richting de mensen in de werkomgeving), verminderde persoonlijke bekwaamheid en emotionele en fysieke uitputting. De zogeheten accu is leeg.

Naast bovengenoemde symptomen zijn er meer spanning- en vermoeidheidsklachten die kunnen duiden op een burn-out. Burn-out klachten kunnen zijn:

  • (Ernstige) vermoeidheid
  • Prikkelbaar, snel geïrriteerd
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Gespannenheid
  • Onrust
  • Huilbuien
  • Besluiteloosheid
  • Verminderde nachtrust
  • Piekeren
  • Somberheid
  • Lichamelijke klachten zoals rugpijn, hoofdpijn, nekpijn of hartkloppingen

Ervaar jij enkele of meerdere van deze klachten? Dan adviseren we je hier iets aan te doen en niet te lang te wachten. Mogelijk kun je een burn-out nog voorkomen. Zijn je klachten al dusdanig ernstig, dan is het verstandig om deze zo snel mogelijk te behandelen, zodat de klachten niet verergeren. 

Contact

Twijfel je over de ernst van jouw burn-out klachten? Bel dan gerust met ons psychologisch verwijsteam op 085-4014720. We geven je graag persoonlijk advies en kunnen je indien wenselijk direct helpen aan een psycholoog bij jou in de buurt.
 

Voorkomen

Burn-out voorkomen

Als je bij jezelf enkele burn-out symptomen opmerkt, het gevoel hebt dat je bijna overspannen raakt of dit misschien al bent, dan is het belangrijk om te voorkomen dat dit zich verder ontwikkelt tot een echte burn-out. Nu kun je nog iets aan je klachten doen. Je kunt op verschillende manieren aan je klachten werken.

Zelf aan de slag met oefeningen

Je kunt gebruik maken van één van onze zelfhulpmodules, waarbij je op laagdrempelige maar effectieve manier zelf aan de slag kunt. Je kunt bijvoorbeeld het concrete Overspanning en Burn-out programma volgen. Hierbij leer je verschillende ontspanningsoefeningen, achterhaalt de oorzaken voor jouw stress en spanning en gaat met de oplossing aan de slag. Je kunt ook kiezen voor een kort programma van 6 weken op het gebied van stress en mindfulness. Zo leer je in de StressLes module welke oorzaken van stress bij jou een rol spelen en hoe je deze kunt verminderen. Met het Mindfulness programma leer je met behulp van oefeningen en meditaties om je aandacht in het hier-en-nu te houden.

In gesprek met een psycholoog

Wil jij liever meer begeleiding bij het aanpakken van je klachten? Dan kun je erbij gebaat zijn om je hulpvraag met een psycholoog of therapeut te bespreken. Bel voor advies met ons psychologisch verwijsteam op 085 – 4014720. We denken graag met je mee en kunnen je indien wenselijk direct helpen aan een geschikte psycholoog bij jou in de buurt

Behandeling

Behandeling

Door langdurige uitputting raken je energiereserves aangetast of volledig op. Het is daardoor belangrijk om een nieuwe balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Samen met een psycholoog werk je aan het herstellen van jouw energie en het verminderen van je vermoeidheidsklachten. Een veelvoorkomende therapievorm die de psycholoog bij burn-out toepast is Cognitieve Gedragstherapie. Deze therapie helpt je je eigen gedachten en gedrag te onderzoeken en negatieve patronen te bestrijden. En het belangrijkst: je leert hoe je in de toekomst in balans kunt blijven en een volgende burn-out kunt voorkomen.


Bekijk hier welke psychologen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn:



Denk ook eens aan zelfhulp

Bij Psyned is het mogelijk om je burnout klacht aan te pakken met een zelfhulpprogramma. Deze zelfhulpprogramma's bieden we aan in samenwerking met Therapieland.

Meer over zelfhulp