Burn-out voorkomen

Als je er vroeg bij bent kun je nog iets aan je klachten doen. Zo kun je een burn-out voorkomen. Daarom is het belangrijk om de eerste tekenen van een burn-out te herkennen. Een burn-out heeft namelijk een groot negatieve impact op jouw leven.

Burn-out voorkomen bij risicogroepen

Handig om te weten is dat bepaalde groepen meer kans hebben op een burn-out. Zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat in de leeftijdsgroepen 15 tot 24 en 25 tot 34 meer burn-outs voorkomen dan in andere leeftijdsgroepen. Ook bij het uitvoeren van bepaalde beroepen is de kans op een burn-out groter, hierbij is de beroepsgroep ‘onderwijs’ koploper. Het is goed om je bewust te zijn van de eerste tekenen bij een burn-out.

Burn-out en werk

De omstandigheden op werk kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een burn-out. Maar hoe kan je een werkgerelateerde burn-out voorkomen? Wanneer de werkdruk hoog is en je te hoge eisen aan jezelf stelt, kan de stress die je ervaart ondraaglijk worden. Om een burn-out op werk te voorkomen is het onder andere belangrijk om je grenzen te herkennen en duidelijk aan te geven. Vraag ook tijdig je werkgever om hulp als je merkt dat je last hebt van stress of burn-out klachten.

Burn-out voorkomen bij studenten

Niet alleen steeds meer werknemers ervaren burn-out klachten, er zijn ook steeds meer studenten met een burn-out. Studenten ervaren naast prestatiedruk ook sociale druk en financiële stress. Hoe voorkom je als student een burn-out? Naast intensief studeren is het ook belangrijk om af en toe te ontspannen. Even lekker een avondje niks doen, of met vrienden afspreken is ook belangrijk voor je gemoedstoestand. Laat het perfecte plaatje los. Stel minder hoge eisen aan jezelf. Je mag fouten maken. Fouten maken is zelfs belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling.

Zelfhulpmodules

Als je op een laagdrempelige maar effectieve manier zelf aan slag wil kun je kiezen voor één van onze zelfhulpmodules. Je kunt bijvoorbeeld het concrete Overspanning en Burn-out programma volgen. Hierbij leer je verschillende ontspanningsoefeningen, achterhaal je de oorzaken voor jouw stress en spanning en ga je met de oplossing aan de slag.

Je kunt ook kiezen voor een kort programma van 6 weken op het gebied van stress en mindfulness. Zo leer je in de StressLes module welke oorzaken van stress bij jou een rol spelen en hoe je deze kunt verminderen.

Met het Mindfulness programma leer je met behulp van oefeningen en meditaties om je aandacht in het hier-en-nu te houden.

5 Tips om een burn-out te voorkomen

De volgende tips kunnen je helpen bij het voorkomen van een burn-out:

  • Krop je emoties niet op, maar praat over je problemen
  • Maak keuzes om te voorkomen dat je te veel hooi op je vork neemt
  • Om je energiepeil hoog te houden is het belangrijk om voldoende te bewegen
  • Weet waar jouw sterke en zwakke punten liggen en accepteer je grenzen
  • Plan geregeld tijd vrij en neem af en toe een time-out om te voorkomen dat spanning toeneemt

In gesprek met een psycholoog

Wil jij liever meer begeleiding bij het aanpakken van je burn-out klachten? En wil jij weten hoe je een burn-out herkent? Dan kun je erbij gebaat zijn om je hulpvraag met een psycholoog of therapeut te bespreken. We denken graag met je mee en kunnen je indien wenselijk direct helpen aan een geschikte psycholoog bij jou in de buurt.

Hulp of advies nodig?

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog