Hartcoherentie

Wat is hartcoherentie? Bij hartcoherentie gaat het om de samenhang tussen jouw hartslag en andere ritmen in jouw lichaam, zoals de ademhaling. Jouw hartcoherentie heeft invloed op hoe jij functioneert op emotioneel en cognitief gebied. Psychische klachten, zoals stress, kunnen invloed hebben op de hartcoherentie. Hoe is het gesteld met jouw hartcoherentie? En hoe kun je jouw hartcoherentie verhogen? Lees verder voor meer informatie over hartcoherentie.

Verschil tussen hoge en lage hartcoherentie

Hartcoherentie is een korte benaming voor een coherent hartritmepatroon. ‘Coherent’ betekent ‘samenhangend’. Er is sprake van een hoge hartcoherentie als jouw hartritme mooi samenvalt met jouw ademhaling. Bij een lage hartcoherentie valt jouw hartritme niet goed samen met jouw ademhaling. We spreken dan van een chaotische hartslagvariabiliteit.

Hoe beïnvloedt stress jouw hartcoherentie?

Wanneer je last hebt van stress, is er sprake van een lage hartcoherentie. Kortdurende stress is gezond, dit geeft geen problemen. Het is anders wanneer de hartcoherentie laag blijft tijdens ontspanning. Wanneer dit het geval is, is er sprake van chronische stress of spanning (de ongezonde variant van stress). Wanneer er sprake is van chronische stress of spanning kan je last krijgen van lichamelijke klachten.

Hoe kan je jouw hartcoherentie meten?

Ben je benieuwd hoe het gesteld is met jouw hartcoherentie? Er is speciale apparatuur beschikbaar om de hartcoherentie te meten, maar dit kun je ook zelf doen. Hoe? Zet een timer op drie minuten en probeer zo autonoom mogelijk te blijven ademen. Tel hoe vaak je in deze drie minuten ademhaalt. Na deze drie minuten deel je het aantal getelde ademhalingen door drie en zo weet je hoeveel ademhalingen je ongeveer gemiddeld per minuut doet. In de onderstaande tabel kun je zien of jouw hartcoherentie wel of niet gezond is.

    • Gezond3 tot 7 ademhalingen per minuut
    • Opletten! – 7 tot 12 ademhalingen per minuut
    • Laten checken – 12 tot 15 ademhalingen per minuut

Hoe kun je jouw hartcoherentie verbeteren?

Het is mogelijk om je hartcoherentie te trainen. Dit kan je doen door twee tot drie keer per dag voor 7 tot 10 minuten, bewust rustig te ademen. Op deze manier beïnvloed je de autonome ademhaling en daarmee ook jouw hartcoherentie. Meditatie en yoga kunnen ook helpen om jouw hartcoherentie te verbeteren. Ook positieve gevoelens en emoties kunnen jouw hartcoherentie positief beïnvloeden. Aan de andere kant kunnen psychische klachten juist een negatieve invloed hebben op jouw hartcoherentie.

Wil jij werken aan een hogere hartcoherentie en wil je daarbij professionele ondersteuning? Een psycholoog kan samen met jou werken aan een hogere hartcoherentie en onderzoeken of de chaotische hartslagvariabiliteit wellicht veroorzaakt wordt door psychische klachten.

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog