Overspannen

Ben je bang dat je overspannen bent? Luister naar je lichaam, want als je niks doet worden je klachten erger en ontwikkel je misschien een burn-out. Het is belangrijk om nu die eerste stap te zetten, want overspannenheid is omkeerbaar als je de oorzaken van stress wegneemt en een burn-out is dat niet. Wij helpen je met de best passende hulp, maar ook met het bieden van relevante informatie. Lees hier over overspannenheid symptomen, de oorzaken, hoe je een burn-out voorkomt en hoe je herstelt van overspannenheid.

Symptomen overspannenheid


Wat zijn de kenmerken van overspannenheid? Je hebt een combinatie van deze klachten:

  1. Dagelijkse bezigheden kosten je te veel moeite, het is bijna niet meer mogelijk om deze goed uit te voeren.
  2. Je hebt het gevoel dat je onvoldoende controle hebt over het leven. De problemen lijken de overhand te nemen.
  3. Je hebt daarnaast tenminste last van drie van de volgende spanningsklachten:
  • vermoeidheid
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn
  • drukte moeilijk kunnen verdragen
  • emotionele instabiliteit
  • overmatig piekeren
  • concentratieproblemen
  • geheugenproblemen
  • een gejaagd gevoel hebben
  • neerslachtigheid
  • meer roken, drinken of pillen gebruiken

Bij overspannenheid komen ook lichamelijke klachten voor. Je hebt bijvoorbeeld last van hoofdpijn, duizeligheid, pijn op de borst, hartkloppingen en maag- of buikpijn.

Ervaar je nu klachten?
Bel dan vandaag nog even met onze huispsycholoog. Zij beantwoordt je vragen en helpt je in de juiste richting. Bel nu: 085-4014720

Oorzaken van overspannenheid


Als je te veel stress ervaart kun je overspannen raken. Vaak zorgen een aantal dingen samen voor te veel spanning. Maar, zowel positieve als negatieve gebeurtenissen kunnen jou extra spanning geven. Voorbeelden hiervan zijn het ziek worden van een naaste of het starten bij een nieuwe baan. Als er te veel in een korte tijd gebeurt kan het zijn dat niet alles volgens plan verloopt. Het verwerken van de gebeurtenissen kost jou energie en tijd. Als het jou niet goed lukt om deze gebeurtenissen te verwerken of als er verschillende dingen mislopen, kan dat zorgen voor overspannenheid.

Overwerkt en overspannendheid

Als je overwerkt bent heb je te lang onder spanning gestaan in jouw werkomgeving. Dit kan zich uiten in moeite met druk en presteren, vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen. Als je te lang met deze symptomen van overwerkt zijn blijft rondlopen kan het uitmonden in een burn-out. Het verschil tussen overwerkt zijn en burn-out is dat burn-out een gevolg is. Als je overwerkt bent kan je dat nog omkeren door rust te pakken en in het vervolg je energieniveau in de gaten te houden. Een burn-out vereist vaak een lange herstelperiode.

overspannen

Wie loopt er een verhoogd risico op overspannenheid?

Ondanks dat iedereen overspannen kan raken, zijn er een aantal factoren die bij jou de kans op overspannenheid vergroten:

  • spanningen vanuit het verleden die je niet verwerkt hebt;
  • als je in het in het verleden al eens overspannen bent geweest;
  • ziekte;
  • onvoldoende steun uit jouw omgeving krijgen;
  • onvoldoende kennis over wie je waarbij kan helpen;
  • als je problemen uit de weg gaat.

Burn-out voorkomen


Herken jij je in bovenstaande klachten? Dan is het verstandig om hier iets mee te doen. Als je niks doet, is de kans groter dat je uiteindelijk een burn-out krijgt. Om deze burn-out te voorkomen is het goed om je grenzen te leren kennen en deze te bewaken. Lees hier meer over het verschil tussen overspannenheid en een burn-out.

Doe de gratis burn-out test
Twijfel je of je een burn-out hebt? Doe de burn-out test en krijg gelijk de uitslag.

Behandeling overspannenheid


Als het niet lukt om zelf van je klachten af te komen of je klachten verergeren, is het verstandig om hulp te zoeken. Bij lichte klachten kan één van onze zelfhulpmodules met e-coach uitkomst bieden. Mocht dit niet bij jou passen dan helpt één van onze gespecialiseerde psychologen jou graag. Met de juiste behandeling voel jij je snel weer beter.

4 tips bij overspannenheid

Weten wat je zelf kunt doen bij klachten? Hieronder vind je 4 tips die kunnen helpen bij overspannenheid:

  1. Praat over je klachten. Het bespreekbaar maken van je klachten zorgt bij jou automatisch voor bewustwording. Daarnaast is steun uit je omgeving erg belangrijk als je overspannen bent.
  2. Doe iets waar jij ontspannen van wordt. Voor iedereen kan iets anders helpen om te ontspannen. Voor de één biedt zwemmen ontspanning, voor de ander is dit hardlopen en weer een ander haalt ontspanning uit mindfulness. Ga op onderzoek uit en ontdek wat voor jou werkt.
  3. Beweeg en eet gezond. als je overspannen bent kan je het moeilijk vinden om op je gezondheid te letten. Toch is het juist dan belangrijk om voldoende te bewegen en gezond te eten. Een gezonde levensstijl is essentieel om over je overspannenheid heen te komen.
  4. Probeer je hoofd leeg te maken. Als er veel dingen spelen in je leven, zorgt dat vaak voor onrust in je hoofd. Schrijf je gedachten op. Op deze manier hoef je niet meer alles te onthouden én kan je later reflecteren op je eigen gedachtegang.

Vind de juiste hulp


Wij begrijpen dat je niet altijd weet wat je het best kunt doen en dat je misschien wel twijfelt of hulp nodig is. Wil je liever jouw vragen of zorgen eerst met ons bespreken? Bel naar 085 – 4014 720 of mail ons voor een persoonlijk advies, wij denken graag met je mee.

Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog