Overspannen

Ben je bang dat je overspannen bent? Luister naar je lichaam en doe op tijd een stapje terug. Als je niet ingrijpt, worden je klachten erger en ontwikkel je misschien een burn-out. Het is dus belangrijk om bij de eerste signalen op de rem te trappen. Want bij overspannenheid kan je sneller herstellen als je rust neemt en de oorzaken van stress wegneemt dan als je het laat komen tot een burn-out.

Laatste update:

Overspannenheid betekent dat je teveel stress ervaart voor langere tijd. Je kan niet goed omgaan met de spanning die bepaalde gebeurtenissen geven. Bijvoorbeeld omdat je te maken krijgt met veel stressvolle situaties tegelijkertijd.

Wij helpen je met de best passende hulp, en met het bieden van relevante informatie. Lees hier over overspannenheid symptomen, de oorzaken van overspanning, hoe je een burn-out voorkomt en hoe je herstelt van overspannenheid.

Wil je vandaag al zelf aan de slag met het voorkomen van een burn-out en tips in je mail ontvangen? We hebben alle informatie en tips bij burn-outklachten voor je gebundeld in een gratis e-book. Lees wat een burn-out is, hoe je een burn-out herkent en kan voorkomen en vooral over wat je er (zelf of met een psycholoog) aan kan doen. Download het e-book hier.

Wat zijn de symptomen van overspannenheid?

Als je overspannen of overwerkt bent, kan je deze drie klachten herkennen:

  1. moeite met dagelijks bezigheden
  2. het gevoel onvoldoende controle te hebben over je leven
  3. spanningsklachten, zoals:
  • vermoeidheid
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn
  • drukte moeilijk kunnen verdragen
  • emotionele instabiliteit
  • overmatig piekeren
  • concentratieproblemen
  • geheugenproblemen
  • een gejaagd gevoel hebben
  • neerslachtigheid

Bij overspannenheid komen ook lichamelijke klachten voor. Je hebt bijvoorbeeld last van hoofdpijn, een stijve nek en schouders, duizeligheid, pijn op de borst, hartkloppingen en maag- of buikpijn. Meer roken, drinken of pillen gebruiken kan een (ongezonde) manier zijn om spanningsklachten te onderdrukken.

Hoelang duurt overspannenheid?

Hoelang overspannenheid duurt verschilt per persoon. Hoelang je met je klachten doorloopt, maakt uit voor de hersteltijd. Omdat rust en stressregulatie vaak genoeg is om je beter te voelen, duurt het herstel bij overspanning korter dan bij een burn-out.

Oorzaken van overspannenheid

Als je teveel stress ervaart, kan je overspannen raken. Vaak zorgen een aantal factoren samen voor teveel spanning. Zowel positieve als negatieve gebeurtenissen kunnen jou extra spanning geven.

Voorbeelden hiervan zijn het ziek worden van een naaste, verhuizen of het starten in een nieuwe baan. Als er teveel in korte tijd gebeurt en er veel van je wordt gevraagd, kost dit veel energie. Je hebt tijd nodig om de gebeurtenissen te verwerken.

Spotify banner

Luister de podcast Waar wacht je op?

Oververmoeid? Stress? Overspannen? Of misschien een burn-out?

Luister de podcast Waar wacht je op?

Oververmoeid? Stress? Overspannen? Of misschien een burn-out?

Overwerkt en overspannenheid

Als je overwerkt bent, heb je te lang onder spanning gestaan in jouw werkomgeving. Dit kan zich uiten in moeite hebben met druk en presteren, vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen.

Als je te lang met deze symptomen van overwerkt zijn blijft rondlopen, kan dat uitmonden in een burn-out.

Als je overwerkt bent, kan je dat nog omkeren door rust te pakken en in het vervolg je energieniveau in de gaten te houden. Een burn-out vereist vaak een lange herstelperiode.

Hoe lang kan je niet werken bij overspannenheid?

Overspannenheid heeft een gemiddelde herstelperiode van zes weken. Of je wel of niet kan (blijven) werken, hangt van jouw situatie af. Voor de structuur is het vaak goed om wél te blijven werken, maar op een lager pitje. Ondertussen is het belangrijk te kijken naar de oorzaken van je overspannenheid. En je rust pakken is natuurlijk ook van belang voor een sneller herstel.

Wanneer loop je een verhoogd risico op overspannenheid?

Ondanks dat iedereen overspannen kan raken, zijn er een aantal factoren die bij jou de kans op overspannenheid vergroten:

  • spanningen uit het verleden die je niet verwerkt hebt;
  • als je in het verleden al eens overspannen bent geweest;
  • ziekte;
  • onvoldoende steun uit jouw omgeving;
  • onvoldoende kennis over wie je waarbij kan helpen;
  • als je problemen uit de weg gaat.

Burn-out voorkomen

Herken jij je in bovenstaande klachten? Dan is het verstandig om hier iets mee te doen. Als je niks doet, is de kans groter dat je uiteindelijk een burn-out krijgt. Om een burn-out te voorkomen is het goed om je grenzen te leren kennen en deze te bewaken. Lees hier meer over het verschil tussen overspannenheid en een burn-out.

Burn-out test: Heb ik een burn-out?

Burn-out test: Heb ik een burn-out?

Krijg inzicht in je klachten en bijpassend advies.

Behandeling overspannenheid

Als het niet lukt om zelf van je klachten af te komen of je klachten verergeren, is het verstandig om hulp te zoeken. Met de juiste behandeling voel jij je snel weer beter.

4 tips bij overspannenheid

Wat kun je zelf doen tegen overspannenheid? Hieronder vind je vier tips die jou helpen bij overspannenheid:

  1. Praat over je klachten. Het bespreekbaar maken van je klachten zorgt bij jou automatisch voor bewustwording. Daarnaast is steun uit je omgeving erg belangrijk als je overspannen bent.
  2. Doe iets waar jij van ontspant. Voor iedereen kan iets anders helpen om te ontspannen. Voor de één biedt zwemmen ontspanning, voor de ander is dit hardlopen en weer een ander haalt ontspanning uit mindfulness. Ga op onderzoek uit en ontdek wat voor jou werkt.
  3. Beweeg en eet gezond. Als je overspannen bent kan je het moeilijk vinden om op je gezondheid te letten. Toch is het juist dan belangrijk om voldoende te bewegen en gezond te eten. Een gezonde levensstijl is essentieel om over je overspannenheid heen te komen.
  4. Probeer je hoofd leeg te maken. Als er veel dingen spelen in je leven, zorgt dat vaak voor onrust in je hoofd. Schrijf je gedachten op. Op deze manier hoef je niet meer alles te onthouden én kan je later reflecteren op je eigen gedachtegang.

Vind de juiste hulp

Wij begrijpen dat je niet altijd weet wat je het best kunt doen en dat je misschien wel twijfelt of hulp nodig is. Wil je liever jouw vragen of zorgen eerst met ons bespreken? Bel naar 085 – 4014 720 of plan hier je gratis adviesgesprek, wij denken graag met je mee.

Meer informatie over overspannenheid

Meer lezen over overspannenheid? Je vindt ook betrouwbare informatie op: Thuisarts.

Informatie gecontroleerd door expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd en goedgekeurd door . Guusje is psycholoog in Rotterdam en gespecialiseerd in het behandelen van een burn-out. Ze is aangesloten bij Psyned en het NIP.

Melissa, Psyned verwijsteam
Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten en overspanning af? Of denk je dat je een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten rondlopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

Plan jouw gratis adviesgesprek