Burn-out symptomen

De symptomen van een burn-out verschillen per persoon en er is geen eenduidig ziekteverloop. Een burn-out ontstaat geleidelijk. Dat betekent dat de spanningsklachten langzaam toenemen. Waardoor je bijvoorbeeld steeds vaker moe bent, slecht slaapt, veel piekert en je concentratie achteruit gaat. Kenmerkend voor een burn-out is depersonalisatie (een negatieve, cynische houding richting de mensen in de werkomgeving), verminderde persoonlijke bekwaamheid en emotionele en fysieke uitputting; de zogeheten accu is leeg.

Hoe herken je een burn-out?

Wanneer je de symptomen van een burn-out tijdig herkent kun je voorkomen dat jouw klachten daadwerkelijk uitmonden in een burn-out. Heb je last van slapeloosheid? Of heb je weinig energie? Deze klachten kunnen op het eerste gezicht onschuldig lijken, maar kunnen ook duiden op overspannenheid of zelfs een burn-out. Je bent je hier niet altijd van bewust, maar het is wel belangrijk om deze klachten serieus te nemen.

“Mijn klachten gaan vanzelf wel weer over.” Dit kan een logische gedachte zijn op het moment dat je bovenstaande klachten bij jezelf herkent. Toch is dit juist het moment dat je nog kunt voorkomen dat jouw klachten erger worden.

Twijfel je of er bij jou sprake is van een burn-out? Bekijk of je je herkent in (een aantal van) de onderstaande symptomen. Of neem contact met ons op voor persoonlijk advies.

Psychische symptomen burn-out

Veel voorkomende psychische symptomen zijn geheugen- en concentratieproblemen. Ook een kort lontje komt veel voor. Een ander belangrijk psychisch symptoom kan zijn dat je continu het gevoel hebt dat je uitgeput en opgebrand bent. Andere psychische klachten die kunnen duiden op een burn-out zijn:

  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid
  • Laag zelfbeeld
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd voelen
  • Wantrouwend zijn
  • Angst- en paniekklachten
  • Makkelijk huilen
  • Prikkelbaar: snel ergeren of boos worden
  • Concentratieproblemen

Lichamelijke symptomen burn-out

De uitputting die kenmerkend is voor een burn-out uit zich ook lichamelijk. Zelfs ’s morgens uit bed komen kan soms al als een te zware stap voelen. Het kan ook zo zijn dat je als zeer sportief persoon opeens de kracht niet meer hebt om een rondje te wandelen. Andere lichamelijke burn-out klachten die je kunt ervaren zijn:

  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Misselijkheid
  • Buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Hyperventilatie
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Vermoeidheid
  • Snel grieperig

Burn-out of depressie?

Zoals je hierboven kan lezen zijn burn-out klachten zeer divers. Hierdoor kan het lastig zijn om de symptomen te herkennen als specifiek burn-out klachten. Soms lijken de klachten veel op de klachten van een depressie. Er is veel overlap bij deze klachten en een burn-out kan ook uitmonden in een depressie. Eén van de grootste verschillen hierin is dat je bij een burn-out vaak nog wel iets wilt, maar dit niet kunt door gebrek aan energie. Heb je een depressie, dan zou je misschien wel kunnen, maar wil je dit niet en vind je het de energie niet waard. Lees hier meer over depressie.

Doe de burn-out test

Ervaar jij enkele of meerdere van de bovengenoemde klachten? Dan adviseren we je hier zo snel mogelijk iets aan te doen. Mogelijk kun je een burn-out nog voorkomen. Wanneer je klachten al dusdanig erg zijn is het verstandig om deze zo snel mogelijk te behandelen zodat ze niet verergeren.

Twijfel je of je last hebt van stressklachten, je overspannen bent of dat je last hebt van burn-out verschijnselen? De burn-out zelftest geeft je inzicht in je klachten en een bijpassend advies om je klachten te verminderen. Doe hier de burn-out test.

Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog