Mijn naaste heeft een burn-out

Iemand in jouw omgeving heeft een burn-out. Wat kun je voor hem of haar betekenen? En hoe blijf je goed voor jezelf zorgen? Een burn-out heeft veel impact op iemands leven, maar ook op de levens van de mensen om hem heen. Het is voor jou moeilijk om je naaste zo te zien. Je wil graag helpen, maar weet niet zo goed waar jouw naaste behoefte aan heeft. En hoe bewaak je jouw eigen grenzen en voorkom je dat je zelf last krijgt van stressklachten? Lees hier tips en handvatten die jou kunnen helpen als jouw naaste een burn-out heeft.

Weet wat een burn-out is

Als je zelf nog nooit een burn-out hebt gehad kan het moeilijk zijn om je voor te stellen wat jouw naaste ervaart. Jouw dierbare is opgebrand. Dit betekent dat hij of zij lichamelijk en geestelijk uitgeput is door een langdurige periode van stress en spanning. Iemand kan verschillende symptomen ervaren, zoals vermoeidheid en slapeloosheid. Wil je meer weten over hoe iemand een burn-out kan ervaren? Lees dan het ervaringsverhaal van Bregje Hofstede.

6 tips: hoe kun je jouw naaste met een burn-out helpen?

Hoe kun je jouw naaste met een burn-out steunen en wat kun je wel en wat kun je beter niet doen? Het kan lastig zijn om te bepalen hoe je iemand die een burn-out heeft het beste kan helpen. Daarom vind je hieronder een aantal tips:

Tip 1: accepteer de situatie zoals deze is.

Het herstel van een burn-out kan lang duren. Ga niet pushen, maar steun jouw naaste bij het herstel.

Tip 2: veroordeel niet.

Zeg dus niet dat het iemands eigen schuld is en neem klachten serieus. Iemand veroordelen lost niets op en geeft de ander alleen maar een onprettig gevoel. Probeer in plaats daarvan begripvol te zijn.

Tip 3: blijf in contact.

Zorg dat je blijft praten met jouw naaste. Laat merken dat jouw naaste bij jou terecht kan en zorg voor een open gesprek. Wees voorzichtig met adviezen en tips. Vind je het lastig om te bepalen wat je beter wel en niet kan zeggen? Wees open; geef het aan als je niet goed weet wat je kunt zeggen, maar dat je wel graag de ruimte wil bieden voor een gesprek.

Iemand met een burn-out is niet helemaal zichzelf. Verwacht dan ook dat de reactie die je krijgt op wat je zegt anders zal zijn dan hoe de persoon normaal gesproken zou reageren. Iemand kan heel emotioneel worden of juist alleen maar korte antwoorden geven. Ook kan het voor iemand met een burn-out lastig zijn om zich te concentreren op een gesprek. Houd hier rekening mee.

Tip 4: vraag waar je iemand mee kan helpen.

Wanneer je een burn-out hebt kunnen dagelijkse klusjes je (te) veel energie kosten. Vraag of je ergens bij kunt helpen. Neem niet uit jezelf klusjes over, maar overleg met jouw naaste. Pas wel op dat je zelf niet te veel hooi op je vork neemt.

Tip 5: onderneem samen ontspannende activiteiten.

Dit kunnen andere dingen zijn dan jullie normaal gesproken doen omdat jouw naaste minder energie heeft. Ga bijvoorbeeld regelmatig een stuk wandelen of ga samen naar een Yogales. Zoek samen uit wat bij jullie allebei past.

Tip 6: neem dingen niet te persoonlijk.

Jouw naaste kan minder aandacht voor jou hebben. Jouw steun niet lijken te waarderen. Of kortaf en onredelijk op jou reageren. Neem dit niet te persoonlijk. De burn-out beïnvloedt het contact tussen jullie. Ondanks dat het niet zo kan voelen, is jouw steun zeker van toegevoegde waarde.

Hoe blijf je zelf in balans?

Natuurlijk wil je jouw dierbare zo goed mogelijk steunen, maar het is ook belangrijk dat je op jouw eigen welzijn blijft letten. Bewaak je eigen grenzen. Anders kun je zelf stressklachten ontwikkelen. Wanneer jij klusjes overneemt van jouw dierbare let er dan op dat je niet teveel doet en zorg anders dat een ander taken van jou overneemt. Neem ook af en toe afstand en blijf de dingen doen die voor jou belangrijk zijn.

Zorg ook dat jij een luisterend oor hebt wanneer je daar behoefte aan hebt. Praat bijvoorbeeld met een familielid of vriend(in). Heb je behoefte aan professionele ondersteuning? Een psycholoog kan jou een luisterend oor bieden en handvatten aanreiken die jou helpen om met de situatie om te gaan.

Wat als mijn partner een burn-out heeft?

Welke invloed heeft de burn-out van jouw partner op jullie relatie? Een burn-out kan zorgen voor meer spanningen binnen jullie relatie en minder intimiteit. Deze spanningen ontstaan doordat jullie allebei op een andere golflengte zitten, jouw partner prikkelbaar is en jouw partner minder aandacht voor jullie relatie heeft dan normaal. Door het gebrek aan energie is er ook minder ruimte om samen dingen te ondernemen.

Hoe ga je hier als partner mee om? Probeer er op een positieve manier naar te kijken; wat is er nodig om er samen sterker uit te komen? Stel de verwachtingen naar jouw partner toe bij. Dit voorkomt dat je steeds teleurgesteld wordt. Uiteindelijk zal de situatie verbeteren. In de tussentijd is het belangrijk dat jullie met elkaar blijven praten. Maar zorg dat de burn-out niet centraal staat, blijf ook aandacht besteden aan jullie relatie.

Komen jullie er samen niet uit? Een relatietherapeut kan jullie helpen. Het kan goed zijn om samen met een therapeut te onderzoeken hoe jullie als partners het beste om kunnen gaan met de burn-out.

Burn-out en gezin

Wanneer een ouder een burn-out heeft is het belangrijk om er voor te waken dat jouw kind er niet de dupe van wordt. Jouw kind zal merken dat papa of mama ‘anders’ is dan normaal. Maar een jonger kind zal de burn-out van zijn of haar ouder anders ervaren dan een ouder kind. Praat er met jouw kind over op een manier die voor hem of haar te begrijpen is. Vertel hem of haar bijvoorbeeld dat papa of mama erg moe is en daarom veel rust en meer slaap nodig heeft, maar dat hij of zij wel weer beter wordt. Maak ook duidelijke afspraken met jouw kind, zodat jouw kind zich niet gepasseerd voelt wanneer papa of mama even geen aandacht voor hem of haar heeft.

Zorg wel dat jouw kind voldoende aandacht krijgt. Natuurlijk kan dit lastig zijn wanneer jouw partner een burn-out heeft. Je zou jouw kind vaker kunnen laten logeren bij familieleden of vrienden, zodat hij daar de onverdeelde aandacht krijgt. Of laat hem of haar af en toe spelen bij vriendjes of vriendinnetjes zodat hij niet continue geconfronteerd wordt met de thuissituatie.

Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Videobellen
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog