Gevolgen stress

We hebben allemaal weleens last van stress. Bijvoorbeeld omdat je een deadline hebt voor je werk of een belangrijk tentamen moet maken. Stress is in deze gevallen een hulpmiddel dat er onder andere voor zorgt dat je alert blijft en je beter kan concentreren. Maar wat als je continue stress ervaart en de balans tussen inspanning en ontspanning verstoord raakt? Wat zijn de psychische en lichamelijke gevolgen van langdurige stress?

Psychische gevolgen van stress

Chronische stress heeft een negatieve invloed op je psychische welbevinden. Door chronische stress kan je brein ontregeld raken. Verschillende hersengebieden werken door langdurige stress niet zoals normaal of raken zelfs beschadigd. Stress heeft onder andere een negatieve invloed op ons rationele en emotionele systeem.

Stress kan daardoor een rol spelen bij het ontwikkelen van stemmingsstoornissen (zoals depressie), en angststoornissen. Ook kan stress een trigger zijn die tot psychotische klachten leidt. Wanneer stress zich langdurig blijft opstapelen raak je uiteindelijk uitgeput en overspannenheid kan uitmonden in een burn-out.

Lichamelijke gevolgen van stress

Een verzwakt afweersysteem kan één van de gevolgen zijn van chronische stress. Dit komt doordat er bij chronische stress minder witte bloedcellen in jouw lichaam aanwezig kunnen zijn. Witte bloedcellen spelen een belangrijke rol in jouw afweersysteem. Wanneer er minder witte bloedcellen in jouw lichaam aanwezig zijn kan jouw lichaam zich minder goed verdedigen tegen ‘indringers’ (bacteriën, parasieten en virussen). Hierdoor heb je meer kans op bijvoorbeeld griep en verkoudheid.

Ook cortisol kan het afweersysteem verzwakken. Cortisol is een stresshormoon en onderdrukt onder andere het immuunsysteem. Want in een ‘noodsituatie’ is overleven belangrijker dan jouw gezondheid. Bij chronische stress vormt dit echter een probleem. Je afweersysteem blijft kwetsbaar en dit maakt je gevoeliger voor verschillende ziektes. Zo wordt er onder andere gezegd dat cortisol hierdoor een rol speelt bij het ontwikkelen van Diabetes 2, hart- en vaatziekten, spijsverteringsklachten en kanker.

De invloed van chronische stress op jouw hersenen

Chronische stress heeft een negatieve invloed op het functioneren van jouw brein. Verschillende hersengebieden kunnen door chronische stress beschadigd raken. Hersengebieden die onder andere te lijden hebben onder chronische stress zijn de hippocampus en de amygdala.

Hippocampus
De hippocampus is een gebied in onze hersenen dat beschadigd kan raken bij chronische stress. Bij langdurige stress ontstaan er te grote hoeveelheden cortisol in ons bloed. De hippocampus kan hierdoor beschadigd raken. Wat zijn de gevolgen van een beschadigde hippocampus? De hippocampus is belangrijk bij dingen onthouden, ruimtelijke oriëntatie en emotieregulatie.

Wanneer de hippocampus beschadigd raakt kan dit onder andere geheugenproblemen veroorzaken, maar ook een rol spelen bij het ontstaan van een depressie of angststoornis. Ook heeft de hippocampus invloed op de remming van de aanmaak van cortisol. Bij chronische stress functioneert de hippocampus niet goed. Hierdoor blijft er cortisol aangemaakt worden. Wat de hippocampus weer beschadigt.

Amygdala
Ook de amygdala raakt ontregeld door chronische stress. De amygdala speelt een rol bij het aansturen en verwerken van verschillende emoties. Eén van de emoties die de amygdala reguleert is angst. Te veel stress zorgt ervoor dat de amygdala minder goed geremd wordt. Een ongeremde amygdala zorgt voor een stroom van negatieve emoties.

Stress tijdens zwangerschap

Zwangerschap en stress zijn geen fijne combinatie. Wanneer je veel stress ervaart tijdens je zwangerschap kan dit nadelige gevolgen hebben voor jouw kindje. Er bestaat een verband tussen vroeggeboorte en stress. Daarnaast kan een verhoogd cortisolgehalte tijdens je zwangerschap het stressmechanisme van jouw kindje ontregelen en een rol spelen bij het ontwikkelen van verschillende gedragsproblemen.

Gevolgen van stress beperken

De gevolgen van chronische stress kunnen groot zijn. Daarom is het belangrijk om stressklachten serieus te nemen. Zorg dat je tijdig op zoek gaat naar (professionele) hulp wanneer je stressklachten ervaart. Onze gespecialiseerde psychologen helpen je graag om grip te krijgen op jouw stressklachten.

Neem stressklachten serieus

Wanneer je stressklachten ervaart is het goed om dit aan te pakken. Ernstige stressklachten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een burn-out, depressie of angststoornis. Benieuwd hoe een psycholoog jou kan helpen? Neem contact met ons op.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog