Liefdesverdriet

Het stuklopen van een relatie, of een onbeantwoorde liefde, kan heel pijnlijk zijn en zorgen voor liefdesverdriet. Het is een verlieservaring waarbij je dus ook te maken kan krijgen met rouw. Want rouw komt niet alleen voor bij het overlijden van een dierbaar persoon, maar is ook in dit soort situaties een normale reactie.

Een break-up is nooit leuk, of je de relatiebreuk nou voelde aankomen of niet in beide gevallen kan liefdesverdriet hevig zijn. Het verdriet kan bodemloos voelen. Je weet niet hoe je leven verder moet zonder de ander. Naast verdriet kan je allerlei gevoelens ervaren: woede, ontkenning, emotionele pijn. Je kunt rondlopen met vragen als: wat is er misgegaan? Komt het door mij? Kan ik dit wel aan? Is hij/zij verliefd op een ander?

hart getekend in zand

Ondanks dat je kan denken dat je je nooit meer beter gaat voelen, is het meestal een kwestie van tijd. Hoelang het duurt voor je over de breuk heen bent verschilt per persoon. Maar tijd heelt niet altijd de wonden. Soms lukt het maar niet om het verlies een plekje te geven en blijft liefdesverdriet aanhouden. Wanneer dit het geval is kun je psychische en lichamelijke klachten gaan ervaren. Je kunt door de acute stress die je na een breuk ervaart daadwerkelijk last hebben van een gebroken hart (het syndroom stress cardiomyopathie) en hiermee in het ziekenhuis belanden, maar dit syndroom is zeldzaam. In het brein veroorzaakt liefdesverdriet dezelfde klachten als depressie, cocaïneverslaving en griep. Je kan dus echt ziek worden van liefdesverdriet. Ook kan liefdesverdriet uitmonden in een depressie. Liefdesverdriet hoeft niet per se ernstige gevolgen te hebben, maar het is wel verstandig om het altijd serieus te nemen en goed naar jezelf te luisteren.

Symptomen Liefdesverdriet

De symptomen die voorkomen bij liefdesverdriet zijn per persoon verschillend. Wel zijn er een aantal klachten die relatief vaak voorkomen:

  • somberheid
  • piekeren
  • veel of weinig eetlust
  • moeheid
  • slaapproblemen
  • nergens zin in hebben
  • boosheid
  • minder zelfvertrouwen

Gevolgen van liefdesverdriet

In eerste instantie kan het moeilijk zijn om te geloven dat je relatie echt over is. Dat je niet meer samen wakker wordt. Dat dat wat jullie samen hadden niet meer bestaat. Er gaan allerlei gedachtes door je heen. Misschien voel je je wel opgelucht of hoop je misschien stiekem nog dat het goed komt. Je voelt van alles of juist niets en het komt allemaal niet binnen.

Wanneer je het uiteindelijk wel beseft kan het je tot wanhoop drijven. Je doet pogingen om je ex-geliefde terug te krijgen. Je stuurt hem of haar continu appjes of bestookt hem of haar met telefoontjes. Totdat je beseft dat jullie echt niet meer bij elkaar komen. Dan krijg je echt te maken met liefdesverdriet.

Sommige mensen hebben moeite met het accepteren van de relatiebreuk. Zij blijven vechten en kunnen lang last hebben van het verdriet. Door liefdesverdriet ervaar je bijvoorbeeld:

  • Dat je leven uitzichtloos is
  • Dat je nooit meer over het verdriet heen komt
  • Dat je geen toekomst hebt zonder de ander

Ook kun je door het verdriet nergens meer zin in hebben en je echt ziek voelen. Je hebt bijvoorbeeld last van buikpijn en/of hoofdpijn. Je slaapt slecht of wil juist alleen maar slapen.

Liefdesverdriet voelt voor iedereen anders. Net als bij andere verlieservaringen is er niet één bepaalt proces waar je doorheen gaat. Meestal zal je na verloop van tijd merken dat het verdriet afneemt en je je beter gaat voelen.

Omgaan met liefdesverdriet

Hoelang het duurt voordat je geen liefdesverdriet meer ervaart is voor een groot deel afhankelijk van de stappen die jij zelf onderneemt. Probeer jij op een actieve en constructieve manier je liefdesverdriet te verhelpen? Dan ben je er sneller vanaf dan wanneer je de deur niet meer uitgaat en met een zak chips huilend op de bank blijft liggen. Sociale steun alleen is niet voldoende. Het is belangrijk wat jij met deze steun doet en welke stappen je zelf zet. Wat kan helpen om van liefdesverdriet af te komen? Lees de onderstaande tips.

4 tips bij liefdesverdriet

  1. Cold turkey
    Trek de pleister er in één keer af en knip alle lijntjes door. Heb geen contact meer met de ander; dus niet bellen, appen of mailen. Berg ook alle spullen op die je aan je ex doen denken, zoals foto’s en kleding. Probeer ook plekken waar jullie vaak samen kwamen of waar je ex vaak komt te vermijden. Dit alles kan lastig zijn, maar ook effectief.
  2. Leef gezond
    Het is belangrijk om op je gezondheid te letten. Wat je eet heeft niet alleen invloed op je fysieke gesteldheid maar ook op je mentale welbevinden. Neem zo min mogelijk transvetten, die onder andere voorkomen in fast food, tot je. Uit onderzoek blijkt dat transvetten de kans op een depressie verhogen. Vermijd ook geraffineerde suikers zoveel mogelijk. Beperk daarnaast de consumptie van alcohol en cafeïne.Voedingsstoffen die wel een positieve bijdragen leveren aan je mentale gezondheid zijn onder andere:

    • vitamine B (erwten, tonijn, sinaasappels, kip)
    • omega-3 vetzuren (lijnzaadolie, walnoten)
    • magnesium (spinazie, andijvie, boerenkool)
    • calcium (melkproducten)
    • vezels (volkorenproducten, noten, peulvruchten)

    Naast gezonde voeding is voldoende slaap en beweging belangrijk voor je mentale gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat (matig intensief) sporten een positieve uitwerking heeft op je brein.

  3. Richt je op de toekomst
    Wanneer je liefdesverdriet ervaart kan je de gedachten bekruipen dat je geen toekomst hebt zonder de ander. Alles kan onbelangrijk voelen. Het is begrijpelijk dat je aan het begin niet bezig wil zijn met je toekomst, maar je liefdesverdriet gaat over. De keuzes die je nu maakt zijn bepalend voor de kwaliteit van jouw leven na liefdesverdriet. Dus al heb je op dit moment het gevoel dat het niet belangrijk is om je bezig te houden met bijvoorbeeld geldzaken, je gezondheid en je sociale leven, ga toch tegen dat gevoel in en blijf toekomstgerichte keuzes maken.
  4. Professionele hulp
    Wanneer bovenstaande tips niet werken en het niet lukt om alleen het verlies een plek te geven, kan een gespecialiseerde psycholoog helpen. Samen met jou kijkt hij/zij wat jij nodig hebt om je beter te voelen.
Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog