Skip to content
Psyned

Wat zijn de signalen van een burnout?

Hoe sneller je de signalen van een naderende burn-out herkent en in actie komt, des te sneller zal de kwaliteit van je leven verbeteren. Zorg dat het leven je weer toelacht en zet die eerste stap vandaag nog!

Hypochondrie
Psyned - Psychologen Nederland | 24 feb 2015

Een burn-out komt niet uit de lucht vallen. Op het moment dat de signalen niet meer te negeren zijn, ben je al een hele periode doorgegaan met de dingen die gedaan moesten worden op kracht die je eigenlijk al niet meer had. Dat heeft niet alleen met de werksituatie te maken, maar met alle aspecten van je leven.

Er is geen direct verband tussen hard werken of veel uren maken en burn-out. Je kunt opgebrand raken van een ongelukkige combinatie van verschillende factoren die je energie uitputten. Plezier en voldoening uit de dingen die je doet halen, zijn bijvoorbeeld heel belangrijk om in balans te blijven. Hoe eerder je de signalen dat je uitgeput begint te raken herkent en erkent, des te sneller zul je van een burn-out kunnen herstellen.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Al 47.242 mensen geholen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Burn-out signalen

Hoewel geen burn-out hetzelfde is, zijn er veelvoorkomende signalen die je alert zouden moeten maken. Concentratieverlies is er zo een. Maar je kunt ook sneller angstig worden, of besluitelozer worden. Je geheugen laat je steeds vaker in de steek en je slaapt minder goed. Je hebt vaker last van ‘buien’ of neerslachtigheid, je hebt minder zin om iets te ondernemen.

Het ontbreekt je over de hele linie aan puf en enthousiasme. Ook op lichamelijk vlak kunnen er symptomen zijn. Je spieren kunnen strammer aanvoelen, je hebt snel last van nek- en schouderpijn, je darmen zijn onrustig en op seksueel vlak is het een moeizame bedoening geworden. Het algehele beeld is dat je uitgeblust en zwaarmoedig bent en dat de energie weg is. Je bent opgebrand, burn-out.

Oorzaken

Je hebt niet alleen teveel hooi op je vork genomen, ook al zal dat zeker meespelen. Je bent daarnaast in dagelijkse situaties beland, waarin jij niet kunt gedijen. Bijvoorbeeld omdat je werk doet dat je niet zinvol vindt, of weinig voldoening haalt uit de taken die je op je hebt genomen. Ook lukt het te weinig om je aandacht goed te verdelen tussen dingen die moeten en dingen die belangrijk voor je zijn.

Je hebt besluiten genomen die uiteindelijk niet goed voor je zijn, maar onvermijdelijk leken. Opvallend veel mensen die met een burn-out te maken krijgen zijn mensen met een groot gevoel voor verantwoordelijkheid en een perfectionistische inslag. Je vindt dat je het allemaal maar moet kunnen en legt de lat (te) hoog voor jezelf. Met als tragisch gevolg dat je nu eigenlijk niets meer kunt. Je voelt je onmachtig en bent bang dat het niet meer goed gaat komen.

Behandeling burn-out

Nog niet zo lang geleden dacht men dat rust houden en niets doen de beste remedie was tegen een burn-out. Tegenwoordig weten we dat dit niet de juiste weg is. Van niets doen en veel slapen komt de energie niet terug. We willen vooral weten welke factoren bij jou hebben bijgedragen aan het proces van opbranden.

Overtuigingen kunnen daarbij een rol spelen; als je jezelf inprent dat je pas aardig gevonden wordt als je alle rotklusjes opknapt, dan help je jezelf daar niet mee natuurlijk. Natuurlijk zal je tijdens de therapie op een heleboel terreinen gas terug moeten nemen, maar je herstelt vreemd genoeg het snelst als je al tijdens de therapie weer aan het werk gaat (of dat nou in een bedrijf of instelling is, of thuis of bij de vereniging waar je lid van bent). Je leert daarnaast weer ontdekken wat echt belangrijk voor je is en daar ruimte voor te maken. Misschien ga je je leven wel heel anders inrichten!

De kracht van een burn-out: een keerpunt

Door aandacht te geven aan zowel de dingen die je belemmeren als de dingen die juist heel belangrijk voor je zijn, wordt het mogelijk om een nieuwe balans in je leven aan te brengen. Om het eens over een heel andere boeg te gooien. Om jezelf toe te staan tijd te maken voor dingen waar je energie van krijgt. Je krijgt door de therapie oog voor wat je mag, naast voor wat je moet. De kracht van een burn-out bestaat er voor heel veel mensen uit dat je jezelf veel beter leert kennen en respecteren. Niet zelden is een burn-out dan ook een keerpunt in het leven.

Wacht niet te lang

Hoe sneller je de signalen van een naderende burn-out herkent en in actie komt, des te sneller zal de kwaliteit van je leven verbeteren. Zorg dat het leven je weer toelacht en zet die eerste stap vandaag nog! Je kunt hier de burnout zelftest doen of bel met ons psychologisch verwijsteam op 085-4014720 voor advies. We helpen je graag.

© 2017 Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Burnout

Meer over klacht

Burnout

Lees meer informatie over Burnout

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Psyned e-books

Wil je meer weten over psychische klachten? We hebben verschillende e-books samengesteld om jou te voorzien van praktische informatie. Na het lezen kan je problemen (eerder) herkennen en weet je of het tijd is voor actie.

Psyned podcast: Waar wacht je op?

Wachten op antwoorden, daar geloven wij niet in. In Waar wacht je op? zoekt Amy samen met een Psyned psycholoog uit wat je kan doen als het even niet zo lekker gaat.

Zelftesten: test jezelf

Wil je onderzoeken hoe erg je psychische klachten zijn? Dat kan met onze gratis testen. Deze zelftesten helpen jou je mentale gezondheit te checken. Wanneer je klaar bent met een test, ontvang je meteen een uitslag met advies en tips.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned