Lusteloosheid

Een gevoel van lusteloosheid; je bent moe, hebt geen energie en doet het liefste helemaal niets. Je wordt ‘s ochtends wakker en je merkt het al, vandaag heb je nergens zin in. Het kost je veel moeite om uit bed te komen, en het liefst blijf je nog lang liggen. Eenmaal opgestaan voel je je niet veel beter. Iedereen heeft weleens van die dagen waarbij je je echt lusteloos voelt. Maar als ze zich opvolgen, of als ze wel erg vaak voorkomen, is er dan iets aan de hand?

Wat is lusteloosheid?


Lusteloosheid zijn betekent dat je moe bent en vooral dat je nergens zin in hebt. Daar zit het verschil met gewone vermoeidheid; als je vermoeid bent zijn er vaak nog wel dingen waar je zin in hebt om te doen. Afhankelijk van hoe moe je bent, kun je dan alsnog wel de energie vinden om dat te gaan doen. Als je lusteloos bent is dit anders. Ook de dingen die je normaal gesproken energie geven zitten er voor jou (even) niet in. Als jouw lusteloze gevoel lang aanhoudt is het verstandig om je levensstijl onder de loep te nemen. Als er iets structureels aan de hand is kan de lusteloosheid vaker, en erger terugkomen en kun je last hebben van chronische lusteloosheid.

Oorzaken lusteloosheid


Bij lusteloosheid is er een probleem met jouw energiebalans. Als je genoeg energie hebt, is die balans goed op orde: je bent actief genoeg, en rust ook genoeg uit. Bij lusteloosheid is er iets mis. Er kunnen verschillende oorzaken van lusteloosheid zijn, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Bij fysieke oorzaken kun je denken aan te weinig slaap, een ongezond voedingspatroon, of misschien een gezondheidsprobleem. Mentale en emotionele problemen als onrust thuis, moeite op werk, veel piekeren of sub-assertiviteit kunnen ook erg veel energie kosten die jou op termijn lusteloos kunnen maken. Je dagelijks leven kan dus een grote invloed hebben op hoe je je voelt en kan een mogelijke oorzaak zijn.

Symptomen lusteloosheid


Heb jij vaak ook zo’n futloos gevoel, maar twijfel je of lusteloos, moe of oververmoeid bent? Omdat lusteloosheid erg kan lijken op vermoeidheid is het belangrijk de symptomen en (lichamelijke) klachten te kunnen onderscheiden. We zetten de meest voorkomende voor je op een rij:

  • nergens zin in hebben;
  • vermoeidheid en lang moeten uitrusten;
  • tekort aan energie;
  • hoofdpijn;
  • spierpijn;
  • somberheid;
  • piekeren;
  • concentratieproblemen;
  • veel moeite met initiatief nemen;
  • verlaagde productiviteit.

Deze symptomen kunnen los van elkaar ook voorkomen. Als je je even moe en lusteloos voelt, betekent dat niet direct dat je last hebt van lusteloosheid. Daar is alleen sprake van als je meerdere symptomen voor langere tijd ervaart. Het is normaal om bijvoorbeeld af en toe nergens zin in te hebben, of dat je soms meer piekert dan anders.

Ben ik lusteloos of is er iets anders aan de hand?

Lusteloosheid kan veel weghebben van een bore-out. Een groot verschil tussen een bore-out en lusteloosheid zijn de oorzaak en de oplossing. Een bore-out ontstaat doordat je niet genoeg gestimuleerd wordt, en los je niet op door bijvoorbeeld rust te nemen. Lees hier meer over bore-out.

Ook kan lusteloosheid lijken op burn-out. Maar een burn-out ontstaat altijd door een structureel verschil tussen inspanning en ontspanning. Lusteloosheid is eerder een symptoom van burned out zijn. Hier lees je meer over burn-out.

Lusteloosheid heeft vaak ook overeenkomsten met depressieve klachten. Er is een verschil tussen lusteloosheid en depressie. Belangrijk om te weten is dat (bijna) iedereen weleens last heeft van een zekere mate van lusteloosheid. Een mindere dag, of een mindere week, het komt vaak voor bij mensen. Bij een depressie zijn de zin en het plezier helemaal weg, en zorgen de depressieve klachten voor serieuze belemmeringen. Lees hier meer over depressie.

Lusteloosheid tips


Je wil natuurlijk zo snel mogelijk van dat lusteloze gevoel af. Hierin is het belangrijk dat je niet te veel probeert te forceren, en vooral geduld hebt en aardig bent voor jezelf. Schuldgevoelens werken namelijk averechts. Hier zijn 4 tips die jij kan inzetten om wat aan je lusteloosheid te doen.

Tip 1: Zorg goed voor jezelf

Dit is de meest voor de hand liggende stap, maar een ongezonde levensstijl kan z’n weerslag hebben op jouw energieniveau. Als je lusteloos bent is het makkelijk om bijvoorbeeld naar fast food te grijpen, of om hele dagen niet te bewegen. Maar door gezond te eten, genoeg te slapen, en voldoende te bewegen creëer je voor je lichaam de juiste omstandigheden om goed te functioneren. Pak dit stapje voor stapje aan, en je zal merken dat je sneller van inspanningen herstelt, en je ook stukken beter zal voelen.

Tip 2: Breng in kaart wat jou energie kost, en waar je energie van krijgt

Het kan zijn dat je in de loop der maanden of jaren het zicht bent kwijtgeraakt op de zaken waar je energie van krijgt, en hierdoor eigenlijk alleen maar dingen doet die jou veel energie kosten. Ga eens na welke dingen je de komende tijd echt voor jezelf kunt gaan doen. Dingen die je leuk vindt, en die jou energie geven. Maak vervolgens een plan om ze ook echt te gaan doen. Door te doen kun jij van jouw negatieve spiraal een positieve maken.

Tip 3: Creëer een ritme

Door iedere dag op ongeveer dezelfde tijden te slapen, te eten, en tijd te maken voor wat beweging zul je merken dat je steeds minder moe wordt. Dit heeft te maken met de lichaamsfuncties die werken volgens een dagritme, zoals de hormoonhuishouding, je slaappatroon, lichaamstemperatuur en eetlust. Ook is het voor jezelf fijn om te weten waar je aan toe bent. Een onregelmatige levensstijl kan vermoeiend zijn. Door regelmaat aan te brengen maak je het voor jezelf makkelijker. Hierin hoef je niet enorm streng te zijn, af en toe een uurtje (of 2) speling is geen probleem.

Tip 4: Ontspan

Plan tijd in om te ontspannen. Ga bijvoorbeeld eens een mindful een rondje lopen, de frisse lucht in, lees een boek, of ontspan met je familie. Door bewust tijd voor jezelf vrij te maken voorkom je dat het erbij inschiet en dat je uiteindelijk de hele dag aan het razen bent. Ook je sociale contacten onderhouden kan je een fijn gevoel geven.

Hulp bij lusteloosheid


Lukt het jou niet om van je lusteloosheid af te komen? Een psycholoog kan hier goed bij helpen en jou handvatten en begeleiding geven. Ook kan een psycholoog jouw patronen herkennen en helpen doorbreken, waardoor je weer energiek door het leven kan gaan, en de dingen doet die jij leuk vindt. Blijf niet te lang lopen met je problemen en neem contact met ons op. Je kan ons bereiken via 085-4014720 of het contactformulier.

Wil je van dat lusteloze gevoel af?

Blijf niet met je klachten rondlopen en neem contact met ons op. Wij geven jou graag een persoonlijk advies. Wanneer gewenst plannen we direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij jou past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog