Traumabehandeling

Een trauma is iets waar je graag vanaf wilt. Gelukkig is een trauma goed te behandelen. Het belangrijk om jouw trauma te onderkennen zodat je ervan kunt herstellen. Je denkt misschien liever niet terug aan de traumatische gebeurtenis en een traumabehandeling kan voelen als een grote stap, maar onder begeleiding van een therapeut is herstel heel goed mogelijk.

Soorten traumabehandeling


Er zijn verschillende soorten traumabehandelingen en -technieken. Een populaire en goed werkende therapievorm die veel gebruikt wordt voor traumaverwerking is Eye Movement Desensitization and Reprocessing, ook wel EMDR. Deze succesvolle techniek helpt vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang. Dit kan zonder uitgebreide gesprekken en in een zeer korte tijd.

Narratieve Exposure Therapie (NET)

Het omhooghalen van gedachten rond traumatische gebeurtenissen wordt veel gebruikt met het behandelen van trauma’s. Met Narratieve Exposure Therapie plaats je de traumatische gebeurtenissen en bijbehorende gedachten in het narratief van jouw leven. Dit doe je onder begeleiding van jouw therapeut.

Met jouw behandelaar bespreek je de belangrijkste gebeurtenissen in jouw leven, positief en negatief. Jullie bespreken deze in detail en plaatsen deze in het perspectief van jouw hele leven. Je gaat bij de gebeurtenissen jouw gevoelens en emoties na. Zo krijg je een goed beeld van hoe je hierdoor beïnvloed wordt. Deze vorm van therapie kan jou helpen het trauma te verwerken. Alle gebeurtenissen worden samengevoegd in een document.

Imaginaire Exposure

Met deze vorm van traumabehandeling stel je jezelf bloot voor jouw traumatische herinneringen. Het komt vaak voor dat je traumatische gedachten juist weg probeert te stoppen of te onderdrukken. Hiermee verwerk je het trauma niet. Imaginaire Exposure richt zich juist op het onder ogen komen van deze gedachten.
Samen met jouw behandelaar denk je terug aan jouw traumatische gebeurtenis. Je vertelt in detail wat er gebeurd is, wat je zag en hoorde en hoe jij je voelde. Door de gebeurtenis onder begeleiding te herbeleven kan jij er anders naar gaan kijken. Je vermijdt de gedachten niet meer, maar bent nu actief bezig om deze te verwerken. Door dit vaak te doen, en er echt op in te gaan word je uiteindelijk minder beïnvloed door jouw gedachten en krijg je de controle weer terug. Zo kun je uiteindelijk weer activiteiten of situaties opzoeken die je hiervoor door jouw trauma vermeed.

Imaginaire rescripting

Imaginaire rescripting is een traumabehandeling waarin je een traumatische herinnering ophaalt en deze in jouw gedachten probeert te veranderen (rescripten). Zo kun je van een heel traumatische herinnering die veel gevoelens oproept een meer neutrale herinnering maken. Jouw psychische klachten kunnen hierdoor afnemen. Deze vorm van therapie kan ook gebruikt worden voor andere problematiek zoals depressie, suïcidale gedachten en een laag zelfbeeld.

Gesprekstherapie

Met deze vorm van therapie ga je in gesprek met je therapeut om zo tot inzichten en uiteindelijk oplossingen voor jouw klachten te komen. Een gerichte behandeling is niet altijd gewenst of nodig. Traumabehandeling kan erg intensief zijn, en voor sommigen kan gesprekstherapie goed helpen. Door het met jouw therapeut te hebben over jouw trauma, wat jou is overkomen en hoe dat jouw leven beïnvloedt kun je tot nieuwe inzichten komen en alle gedachten een plekje geven.

PTSS behandeling


De eerder genoemde behandelvormen kunnen ook worden ingezet bij PTSS. Het is belangrijk dat jij en jouw behandelaar de aard en oorzaak van jouw klachten goed kennen. Met PTSS is er vaak sprake van een combinatie van klachten. Zo kun je bijvoorbeeld ook last hebben van een paniekstoornis of lichamelijke klachten. Ook met PTSS is het belangrijk dat jij om leert gaan met jouw trauma en er op een andere manier naar leert kijken. Zowel acute PTSS als chronische PTSS wordt op deze manier behandeld. Bij chronische PTSS is de kans op het ontwikkelen van andere klachten wel groter.

Intensieve traumabehandeling


Bij intensieve traumabehandeling wordt een behandelvorm of een combinatie van behandelvormen in een korte tijd toegepast. Je werkt dan gedurende 1 á 2 weken aan het verwerken van traumatische ervaringen. Onderzoek wijst uit dat klachten bij intensieve traumabehandeling in veel gevallen in korte tijd verminderen, zelfs bij complexe klachten, en dat er weinig uitval is tijdens deze intensieve behandelingen.

Hulp bij een trauma?


Denk jij dat je traumabehandeling nodig hebt? Het is goed om snel hulp te zoeken als je vermoedt dat je een trauma hebt, ook al kan dat lastig zijn. De klachten nemen mogelijk toe wanneer je er niks aan doet. Dit kan resulteren in PTSS. Deze Post Traumatische Stress Stoornis kan voortkomen uit een traumatische ervaring.

Gelukkig kan een trauma goed behandeld worden door een psycholoog. Blijf niet met je klachten rondlopen en neem contact met ons op via het contactformulier of door te bellen naar 085 – 4014 720. Ons verwijsteam kan jou een persoonlijk advies geven en jou helpen met het vinden van een psycholoog die bij jou past.

Hulp of advies bij traumaverwerking?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog