Narcolepsie

Val je weleens op aparte momenten in slaap? Of heb je overdag steeds de behoefte om te slapen terwijl je wel genoeg hebt geslapen? Overmatige behoefte aan slaap gecombineerd met slaapaanvallen wordt narcolepsie genoemd. Het kan lastig zijn om met ermee te leven. Je kunt je onbegrepen voelen, en bepaalde dingen kunnen moeilijker zijn voor jou. Narcolepsie kan dan ook psychische klachten met zich meebrengen. Lees verder over de symptomen en gevolgen en voor tips om met narcolepsie om te gaan.

Wat is narcolepsie?

Narcolepsie is een chronische slaap/waakstoornis die wordt gekenmerkt door een overmatige behoefte aan slaap en slaapaanvallen. Je kan nog zo uitgerust zijn, maar soms zijn de slaapaanvallen onbedwingbaar. Dit kan overdag gebeuren, en ook op heel ongewenste momenten. Ook ‘s nachts kun je te maken hebben met slaapproblemen. Mensen met narcolepsie slapen vaak niet aan één stuk door.

Narcolepsie wordt veroorzaakt door een tekort aan een bepaalde stof in de hersenen en lijkt grotendeels genetisch bepaald. Een mogelijke oorzaak is dat de cellen die deze stof aanmaken afgebroken worden door het afweersysteem. Je kunt als kind al last hebben van narcolepsie maar het kan zich ook later pas ontwikkelen. De kans dat een kind van iemand met narcolepsie het ook krijgt lijkt groter dan normaal, maar is nog steeds vrij klein.

Symptomen narcolepsie

De belangrijkste symptomen van narcolepsie zijn de overmatige slaperigheid en slaapaanvallen. Er zijn echter ook andere kenmerken die niet iedereen met narcolepsie heeft. De stoornis kan samen gaan met kataplexie. Je hebt dan last van spierverslappingen, met name na positieve emoties. Als je bijvoorbeeld hard moet lachen of verrast wordt kunnen je spieren zich ineens verslappen.

Ook hypnagoge hallucinaties kunnen voorkomen. Dit zijn erg levendige hallucinaties die behoorlijk eng kunnen zijn. Deze vinden vooral plaats op momenten dat je in slaap valt, oftewel de overgang van wakker zijn naar slapen. Ook slaapparalyse komt voor bij mensen met narcolepsie. Dit houdt in dat je je niet kunt bewegen, maar wel volledig bij bewustzijn bent. Ook dit kan erg beangstigend zijn, maar het is goed om te weten dat het geen kwaad kan.

Gevolgen narcolepsie

De lichamelijke symptomen kunnen ook gevolgen voor je hebben op psychologisch en sociaal gebied. Jouw omgeving kan moeite hebben om jouw narcolepsie te begrijpen. Ze zien jou mogelijk als lui of onverschillig als ze niet weten wat het inhoudt. Het is namelijk geen algemeen bekende stoornis. Daarom is het belangrijk dat jouw naasten op de hoogte zijn van jouw narcolepsie en de symptomen begrijpen en herkennen. Ook helpt het als je zelf ook goed begrijpt wat het voor invloed heeft op jou.

Daarnaast komen ook overgewicht, gerelateerde slaapproblemen, concentratie- en vermoeidheidsproblemen en angst- en stemmingsstoornissen vaker voor bij mensen met narcolepsie. Deze kunnen grote invloed hebben op jouw (sociale) leven en psychisch welzijn. Gelukkig kunnen deze problemen wel goed behandeld worden door een psycholoog.

Narcolepsie behandeling en tips

Helaas is narcolepsie niet te genezen. Wel is het mogelijk om de gerelateerde klachten tegen te gaan. Hier zijn medicijnen voor, maar ook door je levensstijl aan te passen kun je beter met narcolepsie leren omgaan. Wij geven jou een aantal tips.

Tip 1: Communiceer met jouw omgeving

Het is goed om te bedenken wie er op de hoogte moet zijn van jouw narcolepsie. Wanneer mensen dit niet weten kan het tot verwarring en onbegrip leiden, bijvoorbeeld op jouw werk, op school of in sociale kringen.

Tip 2: Houd een vast slaapritme aan

Een regelmatig slaapritme en waar nodig dutjes kunnen helpen om onvoorspelbare slaapaanvallen te voorkomen. Kies vaste tijden waarop je opstaat en naar bed gaat en plan dutjes in wanneer je daar tijd voor hebt. Deze kunnen kort maar ook wat langer duren.

Tip 3: Houd rekening met wat je eet

Grote maaltijden met veel koolhydraten en vetten kunnen slaperigheid veroorzaken. Daarnaast kan het gebruik van cafeïne in de avond jouw slaap negatief beïnvloeden.

Tip 4: Wees realistisch met jouw schema

Ondanks alles kan het nog steeds zijn dat je moeite hebt met de concentratie en last hebt van vermoeidheid. Het kan daarom goed zijn om daar jouw schema op aan te passen. Probeer monotone taken niet te lang achter elkaar uit te voeren en zorg voor afwisseling in jouw dag.

Hulp van een psycholoog?

Heb jij narcolepsie en ervaar je daardoor psychische klachten? Een psycholoog kan jou hier goed bij helpen. Narcolepsie is niet te genezen, maar dat betekent niet dat jij jouw klachten niet kunt verminderen. Bel met ons verwijsteam via 085-4014720 of neem contact op per mail. Wij geven jou graag een persoonlijk advies en plannen wanneer gewenst direct een afspraak in bij een psycholoog die bij jou past.

Hulp of advies nodig?

Heb jij narcolepsie en ondervind je daar psychische klachten van? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. Wij geven jou graag een advies op maat en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog
Hulp of advies nodig?

Heb jij narcolepsie en ondervind je daar psychische klachten van? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. Wij geven jou graag een advies op maat en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog