Winterdepressie

De bekende winterdip: de dagen worden donkerder, het weer wordt slechter en zelf voel jij je er ook niet beter op. We spreken van een winterdepressie als jij in de wintermaanden last hebt van somberheid, meer behoefte hebt aan slaap en kampt met andere depressieve klachten. Je lichaam heeft in de donkere maanden moeite met het wennen aan het gebrek aan licht, en dat merk je. Maar een winterdip kan ook psychologische oorzaken hebben. Op deze pagina lees je alles over winterdepressie en wat je kunt doen als jij hier last van hebt.

Wat is een winterdepressie?


We spreken van een winterdepressie of een seizoensgebonden depressie (in het Engels seasonal affective disorder genoemd) als jij 2 jaar op rij last hebt van depressieve symptomen tijdens de wintermaanden. Je merkt dat jij je steeds minder fit en energiek voelt naarmate de dagen korter worden. Ook kan je stemming omslaan. Je hebt weinig zin meer in (ook leuke) dingen, blijft het liefst binnen op de bank en voelt je misschien zelfs oververmoeid. En zodra het weer lente begint te worden merk je al gauw dat je weer opbloeit. Hierdoor zie je vaak erg op tegen de herfst en winter. Heb jij ook last van depressieve gevoelens tijdens de donkere maanden? Dan heb je misschien last van een winterdip of winterdepressie.

Oorzaken winterdepressie


Er kunnen verschillende oorzaken van een winterdepressie zijn. Daglicht kan veel invloed hebben op hoe jij je voelt. Jouw biologische klok kan ontregeld raken doordat je te weinig zonlicht krijgt op die donkere winterse dagen. Hierdoor maakt jouw lichaam bijvoorbeeld veel van het slaaphormoon melatonine aan en daardoor word je slaperig. Een winterdepressie kan ook psychologische oorzaken hebben. Misschien voel jij je wel somber doordat de dagen zo grauw zijn. Er is minder te doen, en je bent in de winter doorgaans meer binnen dan in de zomer. Dat kan voor een futloos en lusteloos gevoel zorgen en door dat gevoel ga jij zelf ook minder ondernemen.

Winterdepressie symptomen


De naam zegt het al, bij een winterdepressie heb je last van depressieve symptomen. De symptomen van een winterdepressie of winterdip kunnen ook lijken op beginnende burn-out klachten. Deze klachten gaan weer over als het lente begint te worden en de dagen langer worden. Veelvoorkomende symptomen van winterdepressie zijn:

  • vermoeidheid
  • somberheid
  • concentratieproblemen
  • verminderde energie
  • meer behoefte aan slaap
  • lusteloosheid
  • veranderde eetlust (veel behoefte aan ongezond eten, of juist weinig eetlust)
  • geen behoefte aan sociale contacten
  • verminderde interesse en plezier

Winterdepressie behandeling


Een winterdepressie kan op zowel de fysieke als psychische punten worden behandeld door een therapeut. Een fysieke behandeling om een winterdepressie te voorkomen is bijvoorbeeld lichttherapie. Hiermee pak je de verschuiving in je biologische klok aan door jezelf bloot te stellen aan licht. Je maakt hierdoor overdag onder andere minder melatonine aan waardoor je minder slaperig wordt, meer energie hebt, en ook makkelijker je dag door komt. Dit heeft een groot positief effect op de rest van je klachten.

Ook cognitieve gedragstherapie is een effectieve vorm van behandelen. Jouw gedachten beïnvloeden je gedrag, en ook andersom. De negatieve gedachten rond een winterdepressie kunnen ervoor zorgen dat je geen leuke dingen meer doet, meer binnen zit en sociale contacten vermijdt. Met cognitieve gedragstherapie leer je grip te krijgen op je gedachten. Je leert om met deze gedachten om te gaan en je er minder door te laten beïnvloeden.

Wat te doen tegen winterdepressie? 4 tips

Er zijn ook dingen die jij zelf kunt doen tegen winterdepressie. We zetten 3 tips voor jou op een rij waarmee jij de wintermaanden wat makkelijker doorkomt.

Tip 1: Blijf in beweging (het liefst buiten)

Voldoende beweging helpt jou je energieniveau op peil te houden. Het is verleidelijk om op donkere dagen lekker binnen te blijven, maar je zult je hierdoor niet beter gaan voelen. Door beweging en buitenlucht een prioriteit te maken zul je merken dat je winterdip lang niet zo heftig zal zijn. Door overdag even buiten te zijn kun je ook voorkomen dat je lichaam te veel melatonine aanmaakt en ben jij minder slaperig.

Tip 2: Eet en drink gezond

Een kenmerk van een winterdip is een verhoogde eetlust en behoefte aan zoetigheid en ander ongezond eten. Als je hieraan toegeeft voel je je misschien tijdelijk beter, maar lang zal dat niet duren. Het kan zijn dat je hierdoor toeneemt in gewicht, en niet voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat je je uiteindelijk slechter voelt. Dus hoe hard de roep ook is, probeer zoveel mogelijk gezond te eten. Af en toe kun je best snacken, maar doe het niet te veel en te vaak.

Tip 3: Houd een ritme aan

Met een winterdip is jouw dag/nacht ritme verstoord. Door op onregelmatige tijden te gaan slapen en eten vererger je dit. Het is dus belangrijk dat je een ritme probeert te ontwikkelen en onderhouden. Ga zoveel mogelijk op vaste tijden naar bed en probeer op redelijk constante tijden te eten. Zo weet je lichaam beter waar het aan toe is.

Tip 4: Ga iets leuks doen

Door iets leuks te gaan doen doorbreek je de negatieve spiraal waar je in kunt belanden. Je zult er positievere gedachten van krijgen die ook weer positief gedrag stimuleren. Probeer ook actief stil te staan bij wat je doet en denkt. Word je blij van wat je nu doet? Zou je iets kunnen doen waar je gelukkiger van wordt? Soms laat je je meeslepen door je negatieve gedachten, maar die strijd kun je aangaan en winnen. Als je iets leuks gepland heb staan geeft dat jou ook iets om naar uit te kijken.

Hulp bij winterdepressie

Zit je niet lekker in je vel en weet je niet zeker of je depressieve klachten hebt? Onze depressie test kan jou inzicht in je klachten geven.

Ook ons verwijsteam helpt jou graag verder. Wil jij een persoonlijk advies over jouw klachten en situatie? Neem dan contact met ons verwijsteam op door te bellen naar 085 – 4014 720. Ook bij twijfel kun je ons gerust bellen. Wij vinden het belangrijk dat jij de hulp krijgt die je nodig hebt.

Een dip in de wintermaanden?

Blijf niet met je depressieve klachten rondlopen en neem contact met ons op. Wij geven jou graag een advies op maat. Wanneer gewenst plannen we direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij jou past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog