Categorie
Categorie

Een studenten burn-out: tips om ermee om te gaan

Wat je als student kunt doen om burn-out gerelateerde klachten te voorkomen

Al jaren is het onderwerp in het nieuws: studenten die last hebben van burn-out gerelateerde klachten. Uit recent onderzoek van studentenorganisatie ISO is gebleken dat meer dan 70 procent van de studenten vaak tot zeer vaak druk ervaren om te presteren. Daarnaast blijkt ook nog eens 53 procent van de studenten last te hebben van burn-out gerelateerde klachten, zoals emotionele vermoeidheid. Maar wat zorgt ervoor dat zoveel studenten kampen met een burn-out of burn-out gerelateerde klachten? En wat kan je als student zelf doen om een burn-out, of hieraan gerelateerde klachten, te voorkomen? In dit blog vertelt psycholoog Yara van Gendt je hier meer over.

Maatschappelijke druk, angst en studieschuld als aanleiding

Er zijn tal van oorzaken te bedenken voor de prestatiedruk en eventuele burn-out die studenten ervaren. Als student kun je maatschappelijke druk ervaren om de juiste studie te kiezen. Het zo snel mogelijk afronden van deze studie in verband met de financiële kosten geeft studenten ook relatief veel druk. Als je een studie stopt of hier langer over doet lopen de kosten namelijk op, waardoor je studieschuld groeit. Daarnaast plaatsen vrienden, ‘influencers’, BN’ers en ‘celebrities’, op social media berichten over hun ‘perfecte leven’ met prachtige selfies, zonnige bestemmingen, toffe feestjes en gezellige etentjes. Hierdoor kun je het gevoel hebben dat je hard moet werken om ook aan die perfectie te kunnen voldoen of denken dat jouw leven minder mooi is dan dat van anderen. Ook de angst om te falen, anderen teleur te stellen of de angst om niet goed genoeg te zijn kunnen studenten zoals jij druk geven. Als student heb je niet altijd invloed op deze oorzaken, sommige liggen binnen jouw controle en andere daarbuiten.

Geen controle over:

Het vernieuwde leenstelsel en het bindend studieadvies hebben hoe dan ook invloed op jou als student. In de huidige tijd ligt er meer druk op jou als student om sneller je studie af te ronden. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je het vanaf het begin af aan al goed doet, want anders krijg je geen positief bindend studieadvies en mag je de studie niet vervolgen. Dit zijn factoren die de context waarin studenten nu studeren totaal verschillend maken van de context waarin studenten eerder studeerden. Het is goed om het verlangen om deze factoren te willen veranderen los te laten, want als student heb je nou eenmaal geen directe invloed hierop. Door hier te veel op te focussen zal dit alleen maar frustratie en druk bij je teweegbrengen.

Wel invloed op:

Waar je wel invloed op hebt is hoe je met de situatie en vervelende factoren omgaat. Je hebt invloed op je eigen gedrag, de doelen die je stelt, de verwachtingen die je hebt en bijvoorbeeld de keuzes die je maakt.

Hoe kan jij ermee omgaan?

Zoals ik al eerder heb genoemd, heb je op sommige externe factoren, zoals het studiestelsel, geen controle. Maar, er zijn genoeg (interne) factoren waar je wel wat aan kan doen.

Leer luisteren naar je lichaam

Vaak merken we pas dat we last hebben van stress en spanning als het eigenlijk al te laat is: je bent doodmoe, hebt knallende hoofdpijn, slaapt slecht en hebt nergens meer zin in. Wanneer dit het geval is zit je eigenlijk al in het rood. Terugkijkend zal je zien dat daar al een hele periode, waarin je wel al een aantal klachten opmerkte, aan vooraf is gegaan. Je had misschien al een tijdje last van je schouders en je nekspieren, merkte dat je wat kortaf was en weinig energie had. Toch ben je door, door en door gegaan.

Door middel van mindfulness, yoga en ontspanningsoefeningen kan je jezelf trainen in het beter aanvoelen van je lichaam. Door elke dag even de tijd te nemen voor je lichaam en te voelen wat er in jouw lichaam gebeurt kan je de rode zone voor zijn en eerder handelen.

Verwachtingen

Het is niet alleen belangrijk om te luisteren naar je lichaam, maar ook stil te staan bij welke verwachtingen je van jezelf hebt. Neem eens de tijd om deze verwachtingen onder de loep te nemen: de verwachtingen die jij nu hebt, zijn dat opgelegde verwachtingen van anderen? Of zijn dat verwachtingen die jij jezelf oplegt? Kijk eens naar wat jij zelf belangrijk vindt in plaats van wat de wereld om je heen belangrijk vindt. Dus, wat wil je echt zelf? Waarschijnlijk denk je dat anderen veel verwachtingen van jou hebben, maar valt dat in de werkelijkheid heel erg mee. Vaak leggen we onszelf de verwachtingen op. Wat nou als je je eens gaat focussen op dingen doen die je wíl doen in plaats van te focussen op alle ballen die je ‘moet’ hooghouden.

Omgaan met gedachten

Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan het ontwikkelen van een burn-out. Deze factoren kunnen zorgen voor negatieve en vervelende gedachten. Die gedachten spoken door je hoofd en het lukt je niet om ze ‘uit’ je hoofd te zetten. Als je het mij vraagt kan je deze gedachten ook helemaal niet ‘uit’ zetten. Je hebt namelijk geen controle over je gedachten. Waar je wel controle over hebt is de impact van jouw gedachten. Je kunt er voor kiezen om gedachten je helemaal van de wijs te laten brengen. Maar, je kan de gedachten ook laten voor wat het zijn, namelijk gedachten.

Elk mens heeft gedachten; positieve én negatieve gedachten. Wanneer je last ervaart van je gedachten kan het helpen om erover te praten, afstand van je gedachten te nemen en/of te horen dat anderen ook dezelfde soort gedachten hebben. Je bent heel normaal en zeker niet de enige.

Laat het ‘moeten’ los

Kortom, je hebt invloed op hoe je met de situatie omgaat. Door beter naar je lichaam te luisteren, te kijken naar wat je wilt (in plaats van wat je moet) en door afstand te nemen van je gedachten kan je de kans op een burn-out verkleinen. Laat al het ‘moeten’ los en bepaal zelf wat je wilt doen.

Meer weten over dit onderwerp? In het blog van Nora Dekker lees je nog 4 tips om studiestress te verminderen. Denk je dat je burn-out gerelateerde klachten hebt, doe dan de burn-out test of bel met ons verwijsteam op 085 – 401 47 20

Yara van Gendt

Yara van Gendt

Psycholoog Zwolle

Wil je meer weten over Yara van Gendt of een afspraak maken? Bel dan naar 085-4014720. Yara is werkzaam als psycholoog in Zwolle en maakt gebruik van diverse behandelvormen. Zo kun je bijvoorbeeld bij haar terecht voor ACT, mindfulness en relatietherapie. Ook kan je bij haar terecht met online therapie

Dit vind je misschien ook interessant

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog