Ik ben bang om te schrikken

Ik ben bang om te schrikken

Stel dat je zo vaak moet schrikken dat je bepaalde situaties gaat vermijden, wat moet je dan doen? Is het tijd om hulp te zoeken? Team Psyned beantwoordt de hulpvraag.

June:

Ik schrik heel snel en dit belemmert mij soms in het dagelijks leven. Ik merk dit vooral doordat ik situaties vermijd als er een kans bestaat dat ik ga schrikken. Ik heb dit bijvoorbeeld als ik weet dat een hond gaat blaffen, vuurwerk afgaat of bij het openen van de deuren in de trein. Ik merk dat het de afgelopen maanden steeds meer toegenomen is, en dat zorgt voor meer angstgevoelens tijdens die potentiële schriksituaties.

Ik ben vooral bang voor de reactie van andere mensen. Mensen hebben meestal de neiging om mij dan uit te lachen, het kan grappig zijn om iemand te zien schrikken. Hoewel ik weet dat ze dit niet gemeen bedoelen, voel ik toch een beetje schaamte.

Daarnaast zou het ook angst kunnen zijn voor de onvoorspelbaarheid en dus het gebrek aan controle. Ik hou er niet van om de controle los te laten en dit merk ik bijvoorbeeld ook tijdens mijn werk. Ik wil graag zelf dingen oplossen en heb soms moeite om taken te delegeren. Ik zou hier graag van af willen om mij beter te kunnen ontwikkelen in mijn werk.

Ik heb gemerkt dat ik de lat soms voor mijzelf soms onnodig hoog leg en ga mezelf spiegelen aan anderen die bijvoorbeeld veel meer ervaring hebben. Hierdoor kan ik onzeker raken en raak dan een beetje in paniek. Ik wil het graag goed doen voor iedereen terwijl ik rationeel weet dat dit niet kan. Ik weet niet of deze dingen allemaal met elkaar te maken hebben maar ik zou graag willen weten wat ik hieraan kan doen en of er nog tips zijn.

 

Beste June,

Je kunt je klacht erg goed uitleggen en ik vermoed dat je gelijk hebt wanneer je zegt dat je schrikangst vooral een angst voor het gebrek aan controle is. Angst voor controleverlies komt veel voor, maar uit zich bij iedereen op een andere manier.

Angst kan je op meerdere manieren te lijf gaan:

  • Vermijden van de angstprikkels (zoals niet naar buiten gaan met oud en nieuw, helemaal niet meer met de trein gaan, het buitenste stoeltje in de bioscoop boeken zodat je snel weg kunt als het nodig is etc).
  • Overcompensatie (ook een vorm van vermijding): alle controle zo veel mogelijk zelf opeisen om zo de illusie te creëren dat je alles onder controle hebt. Vaak gevolgd door het diepe besef dat je die controle zelfs dan niet hebt! Controle = vermijding en vermijding = controle, is dan ook vaak wat ik tegen mijn cliënten zeg.

Acceptance en Commitment therapie

Hoe dan ook ben jij veel tijd en energie kwijt aan het bevechten van je angst en/of het vermijden van de angstprikkels, en dat zorgt er voor dat je minder kunt genieten van het leven. ACT (Acceptance en Commitment therapie) is een vorm van therapie die zich specifiek bezig houdt met controle/vermijding en de bijbehorende angsten. Ik zou je van harte aanraden eens te kijken op www.psyned.nl/ACT en zien of het wat voor je is. Een psycholoog kan je helpen om zo'n traject te doorlopen. Bel ons op 085-4014720. Samen met jou kijken of we een geschikte psycholoog voor je kunnen vinden. Bij Psyned zijn veel psychologen aangesloten die ACT toepassen. Maar ook veel psychologen passen CGT toe, een andere effectieve een veelgebruikte behandelvorm bij angstklachten. Kijk ook op psyned.nl/angst.

Probeer niet alles alleen op te lossen

Ik zou in elk geval niet alles alleen willen oplossen op dit moment. Angst groeit zolang je ertegen vecht, blootstelling aan dat wat je eng vindt, is een goede manier om die cirkel te doorbreken.

Veel succes en sterkte.

Team Psyned