Behandeling depressie

Een psycholoog kan je inzicht geven in je klachten. Vaak wordt het als heel waardevol ervaren om te weten wat er precies aan de hand is. Vervolgens bespreek je met de psycholoog waar je behoeften aan hebt. Tijdens de behandeling leer je op een constructievere manier om te gaan met het leven. Hiervoor wordt onder andere Cognitieve Gedragstherapie gebruikt. Je leert onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke problemen, positieve doelen te stellen, om te gaan met stress, je gedrag af te stemmen op de omstandigheden en je thuis te voelen in relaties.

Tips bij somberheid

Wanneer je langere tijd somber bent kunnen de volgende 5 tips wellicht bruikbaar zijn:

1. Neem je klachten serieus
Negeer je klachten niet, maar neem ze serieus. Praat er over met familie en vrienden, neem contact op met je huisarts of bel ons. Wanneer je je klachten vanaf het begin serieus neemt en op tijd hulp zoekt kun je wellicht erger voorkomen.

2. Onderneem sociale activiteiten
Probeer er op uit te gaan. Zoek bewust de mensen op. Spreek bijvoorbeeld af met vrienden. Het kan zijn dat je daar helemaal geen zin in hebt, maar het leidt je wel af van je sombere gedachtes.

3. Blijf in beweging
Door te bewegen kan je stemming verbeteren. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, hardlopen of fietsen. Verschillende studies tonen aan dat sporten helpt mentaal gezond te blijven. Ook biedt sport je afleiding. Door iedere dag te bewegen voorkom je een depressie makkelijker.

4. Zorg voor regelmaat in je dagelijkse bezigheden
Probeer regelmaat te houden in je dagelijkse bezigheden. Probeer ook overdag niet te slapen en een gezond dag- en nachtritme aan te houden. Ook is het belangrijk om een regelmatig eetpatroon aan te houden. Wanneer je vaak een maaltijd overslaat kan je energieniveau omlaag gaan.

5. Probeer minder te piekeren
Het heeft geen zin om te piekeren, maar niet piekeren is lastig als je je somber voelt. Je zou kunnen proberen om voor jezelf elke dag een piekermoment in te ruimen. De rest van de dag mag je dan niet piekeren. Bemerk negatieve gedachtes bij jezelf, maar probeer ze geen aandacht te geven.

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met depressieve klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog