Depressie behandeling

Je hebt een depressie. Natuurlijk wil je je graag snel weer beter voelen. Een depressie is gelukkig vaak goed te behandelen. Hoelang de herstelperiode duurt verschilt per persoon en is ook afhankelijk van het soort depressie en de ernst van jouw klachten. Wat is de beste depressie behandeling? Een behandeling door een psycholoog, al dan niet in combinatie met medicatie, kan vaak goed helpen.

Hoe deze behandeling eruit ziet is afhankelijk van jouw situatie en klachten. Op deze pagina lees je meer over de verschillende behandelvormen die mogelijk zijn en krijg je tips aangereikt die kunnen helpen bij somberheid.

Hoe ziet een depressie behandeling eruit?


Een behandeling is maatwerk. Een psycholoog past de behandeling dus aan jou aan. Zij kan jou inzicht geven in jouw klachten. Vaak wordt het als heel waardevol ervaren om te weten wat er precies aan de hand is. Vervolgens bespreek je met de psycholoog waar je behoefte aan hebt. Het kan ook zinvol zijn om je directe omgeving, zoals bijvoorbeeld jouw partner, bij de behandeling te betrekken. Tijdens de behandeling leer je op een constructievere manier om te gaan met het leven. Een psycholoog kan gebruik maken van verschillende therapievormen, zoals cognitieve gedragstherapie, ACT, psychomotorische therapie en mindfulness.

Cognitieve gedragstherapie effectief bij depressie


Een bekende vorm van psychotherapie is cognitieve gedragstherapie (CGT). Deze therapievorm gaat ervan uit dat gedrag, gedachtes en gevoelens met elkaar samenhangen. Het idee is dat gebeurtenissen opzichzelfstaand geen negatieve gevoelens veroorzaken. Volgens de theorie achter CGT worden deze gevoelens veroorzaakt door de interpretaties van gebeurtenissen, dus de gedachtes die je erover hebt.

Een psycholoog zet cognitieve gedragstherapie vaak in bij de behandeling van een depressie. Je leert onderscheid te maken tussen belangrijke en onbelangrijke problemen, positieve doelen te stellen, om te gaan met stress, je gedrag af te stemmen op de omstandigheden en je thuis te voelen in relaties.

ACT bij depressie


Met ACT, Acceptance and Commitment Therapy, leer je beter omgaan met negatieve gedachtes, emoties en gevoelens.

Hoe kan ACT helpen bij een depressie?

Als je last hebt van een depressie kan je verstrikt raken in negatieve emoties, gevoelens en gedachtes en veel piekeren. ACT leert je om weer bewuster in jouw leven te staan, met een afstand naar negatieve emoties, gevoelens en gedachtes te kijken en je focus te leggen op dingen die jij belangrijk vindt. In plaats van alles weg te drukken laat je het toe en leer je door oefeningen er beter mee omgaan.

Wat is het grootste verschil tussen CGT en ACT?

Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van de gedachtes terwijl bij ACT de focus ligt op het veranderen van de relatie die je met de gedachtes hebt.

Interpersoonlijke psychotherapie


Interpersoonlijke psychotherapie gaat ervan uit dat veranderingen binnen voor jou belangrijke relaties een depressie kunnen uitlokken. Deze therapievorm richt zich dus voornamelijk op problemen die spelen op relationeel vlak. Tijdens deze therapie kijk je samen met de behandelaar hoe de contacten met belangrijke personen verlopen. Zijn er bijvoorbeeld ruzies of vind je het juist lastig om conflicten aan te gaan? Het is een kortdurende therapievorm die voornamelijk wordt ingezet bij het behandelen van (niet ernstige) depressies.

Bewegingstherapie: bewegen en depressie


Bewegingstherapie is een meer lichaamsgerichte therapie. Anders dan bij cognitieve gedragstherapie en ACT wordt er bij bewegingstherapie via het lichaam gewerkt. Het is bekend dat beweging een positief effect heeft op iemands mentale gezondheid. Bij een depressie kan runningtherapie bijvoorbeeld effectief zijn. Maar een psycholoog kan ook op een andere manier gebruik maken van beweging tijdens de therapie. Deze therapievorm heeft vaak niet alleen effect op de lichamelijke symptomen die horen bij een depressie, maar ook op de cognitieve aspecten.

Hoe helpt mindfulness bij depressieve klachten?


Mindfulness, het beste te vertalen als ‘aandachtigheid’ of ‘opmerkzaamheid’, helpt je om in het heden te leven. Deze therapievorm kan ondersteunend zijn bij het doorbreken van negatieve gedachtenpatronen en leert je in het hier en nu aanwezig te zijn. In plaats van te worden meegesleurd door negatieve gedachtes, emoties en gevoelens helpt mindfulness je om dichtbij jezelf te blijven. Omdat bij een depressie negatieve gevoelens vaak overheersen kan deze therapievorm vaak goed worden ingezet bij de behandeling van een depressie. Daarnaast kan mindfulness helpen om een depressie in de toekomst te voorkomen.

5 Tips bij somberheid


Wanneer je merkt dat je somber bent kan je zelf een aantal dingen doen die je kunnen helpen om je minder somber te voelen. De volgende 5 tips kunnen wellicht bruikbaar zijn:

Tip 1: Neem je klachten serieus

Negeer je klachten niet, maar neem ze serieus. Praat erover met familie en vrienden, neem contact op met je huisarts of bel ons. Wanneer je je klachten vanaf het begin serieus neemt en op tijd hulp zoekt kun je wellicht erger voorkomen.

Tip 2: Onderneem sociale activiteiten

Probeer er op uit te gaan. Zoek bewust de mensen op. Spreek bijvoorbeeld af met vrienden. Het kan zijn dat je daar helemaal geen zin in hebt, maar het leidt je wel af van je sombere gedachtes.

Tip 3: Blijf in beweging

Zoals eerder al gemeld kan door te bewegen je stemming verbeteren. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen, hardlopen of fietsen. Verschillende studies tonen aan dat sporten helpt mentaal gezond te blijven. Ook biedt sport je afleiding. Door iedere dag te bewegen voorkom je een depressie makkelijker.

Tip 4: Zorg voor regelmaat in je dagelijkse bezigheden

Probeer regelmaat te houden in je dagelijkse bezigheden. Probeer ook overdag niet te slapen en een gezond dag- en nachtritme aan te houden. Ook is het belangrijk om een regelmatig eetpatroon aan te houden. Wanneer je vaak een maaltijd overslaat kan je energieniveau omlaag gaan.

Tip 5: Probeer minder te piekeren

Het heeft geen zin om te piekeren, maar niet piekeren is lastig als je je somber voelt. Je zou kunnen proberen om voor jezelf elke dag een piekermoment in te ruimen. De rest van de dag mag je dan niet piekeren. Bemerk negatieve gedachtes bij jezelf, maar probeer ze geen aandacht te geven.

Direct hulp bij depressieve klachten?


Wil je meer weten over een depressie behandeling? Of wil je direct een afspraak inplannen bij één van onze psychologen? Neem dan contact op met ons verwijsteam. Zij helpen jou graag verder. Met een passende behandeling is de kans op een sneller herstel groter.

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met depressieve klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog