Overspannen

Hoe raak je overspannen? Wanneer je niet kan omgaan met de stressoren die je ervaart kun je overspannen raken. Het is het stadium voor een burn-out. Het verschil tussen overspannenheid en burn-out is dat overspannenheid omkeerbaar is wanneer je de oorzaken van stress wegneemt. Uit cijfers van het Ministerie van Volksgezondheid blijkt dat in 2018 140.000 mensen overspannen zijn geraakt. Je zou dus kunnen stellen dat overspannenheid veel voorkomt, maar wat is de oorzaak en welke symptomen horen er bij overspannenheid?

Wanneer je plotseling (emotioneel) zwaarder belast wordt dan ‘normaal’, is de kans op overspannenheid groter. Je verliest het overzicht en je raakt de grip op een situatie kwijt. Daarnaast is het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden opeens een uitdaging in plaats van een gewoonte. Deze klachten kunnen zich zowel in de thuissituatie, als op het werk uiten.

Symptomen overspannenheid

Wat zijn de kenmerken van overspannenheid? Wanneer je overspannen bent heb je een combinatie van de volgende drie klachten:

1. Dagelijkse bezigheden kosten te veel moeite, het is bijna niet meer mogelijk om deze goed te blijven uitvoeren.
2. Je hebt het gevoel dat je onvoldoende controle hebt over het leven. De problemen lijken de overhand te nemen.
3. Je hebt tenminste last van drie van de volgende spanningsklachten:

  • vermoeidheid
  • onrustig slapen
  • prikkelbaar zijn
  • drukte moeilijk kunnen verdragen
  • emotionele instabiliteit
  • overmatig piekeren
  • concentratieproblemen
  • geheugenproblemen
  • een gejaagd gevoel hebben
  • neerslachtigheid
  • meer roken, drinken of pillen gebruiken

De klachten van overspannenheid kunnen zorgen voor lichamelijke klachten zoals:

  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • pijn op de borst
  • hartkloppingen
  • maag- of buikpijn

Oorzaken van overspannenheid

Zowel positieve als negatieve gebeurtenissen kunnen extra spanning geven. Voorbeelden hiervan zijn het ziek worden van een naaste of het starten bij een nieuwe baan. Wanneer er te veel in een korte tijd gebeurt kan het zijn dat niet alles volgens plan verloopt. Het verwerken van de gebeurtenissen kost energie en tijd. Wanneer het verwerken van deze gebeurtenissen niet goed lukt of als er verschillende dingen mislopen, kan dat zorgen voor overspannenheid.

overspannen

Wie loopt er een verhoogd risico op overspannenheid?

Ondanks dat iedereen overspannen kan raken, zijn er een aantal factoren die de kans op overspannenheid vergroten:

  • spanningen vanuit het verleden die niet verwerkt zijn
  • in het verleden al eens overspannen zijn geweest
  • ziekte
  • onvoldoende steun vanuit de omgeving
  • onvoldoende kennis over wie je waarbij kan helpen
  • het uit de weg gaan van problemen

Burn-out voorkomen

Wanneer je je herkent in bovenstaande klachten, is het verstandig om er iets mee te gaan doen. Als er niks gedaan wordt, is de kans groot dat de klachten zullen zorgen voor een burn-out. Wanneer de klachten van overspannenheid een half jaar aanwezig zijn, wordt het een burn-out genoemd. Om deze burn-out te voorkomen is het goed om je grenzen te leren kennen en deze te bewaken. Wil je jezelf vast testen of je mogelijk een burn-out hebt? Doe dan de online zelftest. Lees hier meer over het verschil tussen overspannenheid en een burn-out.

Behandeling overspannenheid

Om te voorkomen dat overspannenheid zich door ontwikkelt tot een burn-out is het belangrijk dat je de klachten serieus neemt. Wanneer het niet lukt om zelf van je klachten af te komen is het verstandig om zo snel mogelijk professionele hulp te zoeken. Psyned heeft geen wachtlijst en je kunt dus direct terecht bij een van onze gespecialiseerde psychologen.

4 tips bij overspannenheid

Hieronder vind je 4 tips die kunnen helpen bij overspannenheid:

  1. Praat over je klachten. Het bespreekbaar maken van je klachten zorgt er automatisch voor dat je er bewuster van wordt. Daarnaast is steun uit je omgeving erg belangrijk wanneer je overspannen bent.
  2. Doe ontspanningsoefeningen. Voor iedereen kan iets anders helpen om te ontspannen. Voor de één biedt zwemmen ontspanning, voor de ander is dit hardlopen en weer een ander haalt ontspanning uit mindfulness. Ga op onderzoek uit en ontdek wat voor jou werkt.
  3. Beweeg en eet gezond. Wanneer je overspannen bent kan je het moeilijk vinden om op je gezondheid te letten, maar toch is het belangrijk om juist dan voldoende te bewegen en gezond te eten. Een gezonde levensstijl is essentieel om over je overspannenheid heen te komen.
  4. Probeer je hoofd leeg te maken. Wanneer er veel dingen spelen in je leven, zorgt dat vaak voor onrust in je hoofd. Het kan dan fijn zijn om je gedachten op te schrijven. Op deze manier hoef je niet meer alles te onthouden én kan je later reflecteren op je eigen gedachtegang.
Kom van je burn-out af

Wil je van stressklachten af of denk je dat je al een burn-out hebt? Blijf niet met je klachten lopen en neem contact met ons op. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Zoek een psycholoog