Tinnitus behandeling

Ben je op zoek naar een behandeling voor tinnitus? Het is heel begrijpelijk als je moeite hebt om met tinnitus om te gaan. Het (continue) horen van een storend geluid dat voor anderen niet hoorbaar is, is niet niks. Wij helpen je graag met de juiste ondersteuning en relevante informatie hierover.

Laatste update:

Is tinnitus te genezen?

Er bestaat geen medicijn, oor operatie of behandeling waardoor de tinnitus weggaat. Gelukkig is er wel de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen van een psycholoog. Een behandeling richt zich op het leren leven met tinnitus en het leven met deze klacht dragelijker maken.

Hoe ziet een tinnitus behandeling eruit?

Hoe de behandeling er precies uit ziet is afhankelijk van jouw hulpvraag en behoeften. Hoe zorg je ervoor dat je in je dagelijks leven zo min mogelijk last hebt van tinnitus? Met die vraag gaan jij en je psycholoog aan de slag. Psychologen maken hierbij bijvoorbeeld gebruik van: cognitieve gedragstherapie, mindfulness, Acceptance en Commitment Therapy of EMDR. Vaak past de psycholoog een combinatie van therapieën toe.

Meer over tinnitus

Bij tinnitus hoor je een geluid dat niet afkomstig is van een externe bron. Wil je meer weten over tinnitus? Lees hier alles over de symptomen, oorzaken en gevolgen van tinnitus.

Wat je zelf kunt doen: 5 tips bij tinnitus

Wil je weten wat je zelf kunt doen om tinnitus dragelijker te maken? Wij geven je 5 tips: White Noise, muziek, ademhalings- en ontspanningsoefeningen, en afleiding. Lees hier verder:

Tip 1 White Noise

White Noise kan op een laag volume helpen om tinnitus minder waar te nemen. Mensen met tinnitus gebruiken dit vaak tijdens het slapen. Je vindt dit online overal, denk aan Youtube en Spotify. In het begin zal het misschien gek klinken, maar je went er meestal snel aan.

Tip 2 Rustige, instrumentele muziek

Als je wat meer stimulatie wil dan bij White Noise, is muziek fijner. Gebruik instrumentele muziek op een zacht volume, zodat je net de tinnitus ‘wegfiltert’.

Tip 3 Ademhalingsoefeningen

Tijdens het beoefenen van ademhalingsoefeningen, komt er ten eerste meer zuurstof in de hersenen. Ten tweede wordt je brein door deze oefeningen bewust van processen die normaal automatisch gaan. Door andere prikkels naar de voorgrond te halen geef je jouw hersenen een nieuwe focus.

Tip 4 Ontspanningsoefeningen

Bij ontspanningsoefeningen geef je, net als bij ademhalingsoefeningen, jouw brein een nieuw signaal van prikkels. Verder kan een bodyscan helpen om de focus van het hoofd (wat vaak het geval is bij tinnitus) naar de voeten te brengen. Dit klinkt misschien zweverig, maar dit is wetenschappelijk bewezen.

Tip 5 onderneem ontspannende activiteiten

Waar word jij blij van? Onderneem activiteiten die jij leuk vindt. Maak bijvoorbeeld een mooie wandeling in het bos, spreek af met een vriend(in) of pak een hobby op. Dit werkt niet alleen afleidend, maar kan er ook voor zorgen dat het geluid minder heftig aanwezig is.

Hulp bij tinnitus

Heb jij tinnitus en behoefte aan ondersteuning? Wij helpen je graag. Heb jij vragen of zorgen, bel ons dan op 085 – 4014 720 of plan hier je gratis adviesgesprek.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:

Zoek hulp bij tinnitus

Het is heel begrijpelijk als je moeite hebt om met tinnitus om te gaan. Wij helpen je graag. Leer met de juiste ondersteuning om er beter mee om te gaan.

Plan jouw gratis adviesgesprek