Skip to content
Psyned

Hypochondrie: 5 tips hoe je hiermee om kunt gaan

Ziek zijn kan ontzettend vervelend zijn en allemaal liggen we wel eens met een onschuldig griepje of verkoudheid in bed. Niks om je zorgen over te maken. Toch kan het ook zijn dat je van elke klacht, zoals steken, kramp, hoofdpijn of buikpijn al in de stress schiet en het gevoel hebt dat je rondloopt met een (ernstige) ziekte. Dit kan jouw dagelijks leven helemaal overnemen en als dit langer dan 6 maanden aanhoudt, hebben we het over hypochondrie. Een angststoornis die ervoor zorgt dat je de symptomen verkeerd interpreteert of soms symptomen ervaart die er helemaal niet zijn. En dat is ontzettend vervelend. Soms zorgt een bezoekje aan de dokter voor enige opluchting. Maar is dit niet het geval en was dat bezoekje vooral een tijdelijk oplossing? Dan zijn er gelukkig nog een aantal andere dingen die je kunt doen. We geven je 5 tips hoe je hypochondrie zelf kunt overwinnen.

Psyned - Psychologen Nederland | 10 feb 2022

1. Schrijf je gevoelens op

Wat ervaar je? Wat vertrouw je niet? Wat zijn de dingen die je angsten triggeren? Op het moment dat je je gevoelens op papier probeert te zetten, kan het zijn dat je ze beter begrijpt. Om structuur te krijgen in hoe je omgaat met de hypochondrie, kan het ook helpen om een dagboek bij te houden. Door regelmatig dingen op te schrijven, reflecteer je op je gevoelens en kun je patronen of gelijkenissen gaan herkennen. Zo lukt het je misschien ook steeds beter ze te voorkomen.

2. Kloppen je gevoelens nog?

De gevoelens die hypochondrie bij je oproepen kunnen behoorlijk overheersend zijn. Zo kun je niet altijd onderscheiden of dit een echt gevoel is of een angst. Het kan daarom helpen kritisch te kijken naar je gevoelens: kloppen ze wel echt of is dit bijvoorbeeld onzekerheid? Deze gevoelens kun je proberen los te laten door rustig na te gaan in hoeverre je klachten overeenkomen met de symptomen van ernstige ziekten of je te bedenken dat jouw (vaak) onschuldige klachten ook vaak bij andere mensen voorkomen.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Al 47.242 mensen geholen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

3. Laat ook de positieve gedachten toe

Hypochondrie blijft vaak in stand door negatieve en angstige gedachten. En die gedachten kunnen behoorlijk hardnekkig en krachtig zijn. Maar dat betekent dat je dit ook de andere kant op kunt draaien en er positieve gedachten van maken. Je kunt bijvoorbeeld op zoek gaan naar een onschuldige verklaring voor je klachten. Die hoofdpijn kan ook komen door een drukke week of slechte nachtrust en eventuele hartkloppingen door je angstgevoelens. Schrijf deze verklaringen vervolgens op in je dagboek of de notities van je telefoon, zodat je die er weer bij kunt pakken op het moment dat de hypochondrie je overneemt.

4. Zorg voor afleiding

Lukt het je niet je negatieve gedachten om te buigen naar meer positieve gedachten? Dan kun je ook je gedachten afleiden. Bijvoorbeeld door buiten een luchtje te scheppen en een stuk te wandelen in de natuur, een ademhalingsoefening te doen of iemand te bellen die je vertrouwt.

5. Zoek professionele hulp

Bovenstaande tips kunnen je helpen om op een gezonde manier met hypochondrie om te gaan. Probeer de tips op te volgen en dan kan dit je op de korte termijn al een gevoel van opluchting geven. Maar we snappen ook dat het ontzettend lastig kan zijn om alleen je hypochondrie te overwinnen. En dit hoeft ook helemaal niet. Als je klachten verergeren of je wilt je klachten aanpakken, zoek dan hulp van een psycholoog. Jullie gaan dan samen aan de slag en zorgen ervoor dat de klachten op de lange termijn verdwijnen.

Neem contact op met ons psychologisch verwijsteam. We beantwoorden gratis en vrijblijvend al je vragen, denken met je mee en als jij dat wilt gaan we op zoek naar een psycholoog die bij jou en je hulpvraag past. Je kunt ons bereiken op 085-4041720, plan een adviesgesprek in of neem contact op via ons contactformulier.

Psyned - Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Angst

Meer over klacht

Angst

Lees meer informatie over Angst

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Psyned e-books

Wil je meer weten over psychische klachten? We hebben verschillende e-books samengesteld om jou te voorzien van praktische informatie. Na het lezen kan je problemen (eerder) herkennen en weet je of het tijd is voor actie.

Psyned podcast: Waar wacht je op?

Wachten op antwoorden, daar geloven wij niet in. In Waar wacht je op? zoekt Amy samen met een Psyned psycholoog uit wat je kan doen als het even niet zo lekker gaat.

Zelftesten: test jezelf

Wil je onderzoeken hoe erg je psychische klachten zijn? Dat kan met onze gratis testen. Deze zelftesten helpen jou je mentale gezondheit te checken. Wanneer je klaar bent met een test, ontvang je meteen een uitslag met advies en tips.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned