Skip to content
Psyned

Wat te doen bij misofonie?

Een collega die veel te hard typt op zijn toetsenbord, een klok die zijn minuten hard wegtikt of iemand die te hard roert met een lepel in zijn koffiebeker. Iedereen ergert zich wel eens aan bepaalde geluiden. Maar als het gevoelens van woede opwekt, kan je last hebben van misofonie. Iemand met misofonie reageert sterk op bepaalde geluiden uit het dagelijks leven. Geluiden die sommigen niet eens opvallen. Het kan mensen met geluidsintolerantie behoorlijk in de weg zitten. Ze vermijden bepaalde gelegenheden, maar ook relaties komen onder druk te staan. Je zelfvertrouwen kan minder worden, je raakt oververmoeid en duistere gedachten overvallen je. Vaak weet je niet meer wat je moet doen. Hoe ga je hier mee om?

Een jongen is gevoelig voor geluid en bedekt zijn oren.
Psyned | 20 december 2023

Misofonie in het kort

Misofonie betekent haat tegen geluid en is een hersenaandoening. Het wordt ook wel Selective Sound Sensitivity Syndrome (4S/SSSS) genoemd. Je hebt dan een lage geluidstolerantie. Geluiden uit het dagelijks leven roepen heftige emoties op, zoals extreme ergernis, woede en walging. Misofonie wordt niet altijd begrepen, terwijl het veel invloed kan hebben op mensen die hieraan lijden. De hersenen hebben moeite met het filteren van prikkels. De prikkels worden als onplezierig en stressvol ervaren. Dit kan leiden tot overprikkeling en heftigere emoties. Wil je meer weten over deze hersenaandoening? Lees hier meer over misofonie.

Verschil misofonie en hoogsensitiviteit

Misofonie en hoogsensitiviteit hebben enkele gelijkenissen, maar het zijn twee verschillende kenmerken . Soms overlappen de symptomen elkaar. In beide gevallen ervaar je prikkels als overweldigend. Je verwerkt informatie diepgaander en bepaalde stimuli kunnen sterke emotionele reacties oproepen. De gevolgen van overprikkeling zijn vergelijkbaar en kunnen leiden tot stress, vermoeidheid en emotionele uitputting. Het verschil zit hem in de aard van de trigger. Bij misofonie roepen specifieke geluiden heftige emotionele reacties op. Je hele lichaam reageert op het geluid en je overlevingsmechanisme wordt geactiveerd. Je bent klaar om te vluchten, vechten of te bevriezen. Een hoogsensitief persoon heeft dit niet. Zij zijn gevoelig voor allerlei prikkels, zoals voor geur, geluid, licht en emotionele signalen van anderen. De reactie hierop varieert van persoon tot persoon.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Al 47.242 mensen geholen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Omgaan met misofonie

Misofonie kan je behoorlijk in de weg zitten. Helemaal weg zal het niet gaan, maar gelukkig kan je zelf wat doen om de klachten te verminderen. Wij geven je een aantal tips zodat je minder last hebt van je geluidsgevoeligheid.

Tip 1: Verminder stress

Mensen met misofonie hebben een hoog spanningsniveau en ervaren veel stress. Veel mensen met geluidsintolerantie geven aan dat stress hun klachten erger maakt. Daarom is het belangrijk dat je je stressklachten vermindert. Mindfulness en mediteren kunnen je hierbij helpen. Bij mindfulness leer je om in het hier en nu te leven, wat helpt om stressklachten te verminderen.

Tip 2: Neem regelmatig rustmomenten

Je brein heeft veel te verwerken. Vooral als je misofonie hebt. Gun daarom je brein regelmatig de tijd om alle prikkels te verwerken en om te kalmeren. Ga bijvoorbeeld mediteren of doe yoga. Een hobby of andere activiteit zorgt ook voor ontspanning. Voor elk persoon werkt iets anders. Wat je ook doet om te ontspannen, zorg ervoor dat het een vast onderdeel wordt in je dagelijks leven. Een half uur uitrusten in een prikkelarme omgeving doet wonderen.

Tip 3: Zorg voor voldoende slaap

Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je meer last hebt van je misofonie. Zorg er daarom voor dat je genoeg uurtjes slaapt per nacht. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. De een heeft 9 uur nodig en voor de ander is 6 uur al voldoende. Achterhaal hoeveel slaap je nodig hebt en pas het toe in je routine.

Tip 4: Ga sporten

Naast het feit dat sporten altijd een goed idee is, draagt het bij aan de afvoer van het stresshormoon cortisol. Je ervaart meer energie en zelfvertrouwen. De klachten die komen kijken bij misofonie kunnen ook afnemen.

Tip 5: Gebruik geen oordopjes, oortjes of een hoofdtelefoon

Als je last hebt van misofonie heb je misschien wel de neiging om vaker oordopjes, oortjes of een koptelefoon op te doen. Dit werkt averechts; dit is juist een vorm van vermijding. De oren spannen zich steeds meer in, je bent voortdurend op je hoede voor doordringende geluiden. Hierdoor neemt je tolerantie voor geluid steeds meer af, omdat je gewend bent aan continue stilte. Daarnaast kan je afhankelijk worden van de oordopjes. Vaak oordopjes dragen kan je misofonie verergeren.

Tip 6: Richt je blik niet op de oorsprong van de trigger

Veel mensen die misofonie hebben, zijn geneigd om naar de bron van het geluid te kijken. Soms helpt dit, maar het kan ook je reactie erop erger maken. Er naar kijken versterkt het horen. Daarnaast zorg je ervoor dat de hyperfocus op het geluid blijft. Vaak gaat dit gepaard met allerlei negatieve gedachten. Neem de regie weer terug in eigen handen en kijk de andere kant op zodra je het ‘storende’ geluid hoort.

Misofonie behandeling

Misofonie is niet te genezen, maar je kan er wel goed mee leren leven. Je kan hiervoor verschillende behandelingen volgen. De meest gebruikte therapievorm voor geluidsgevoeligheid is cognitieve gedragstherapie (CGT). Hier onderzoek je wat jouw triggers zijn, hoe het is ontstaan en wat jouw ideeën hierbij zijn. Daarna ga je stap voor stap moeilijke situaties aan, zodat je niet meer geneigd bent om ze te ontwijken. Er zijn nog veel meer mogelijkheden die jou kunnen helpen bij misofonie. Meer weten? Neem contact op met ons verwijsteam. Bel ons op 085-4014720 of plan hier je gratis adviesgesprek.

Psyned

Psyned

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Overig

Meer over klacht

Overig

Lees meer informatie over Overig

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Psyned e-books

Wil je meer weten over psychische klachten? We hebben verschillende e-books samengesteld om jou te voorzien van praktische informatie. Na het lezen kan je problemen (eerder) herkennen en weet je of het tijd is voor actie.

Psyned podcast: Waar wacht je op?

Wachten op antwoorden, daar geloven wij niet in. In Waar wacht je op? zoekt Amy samen met een Psyned psycholoog uit wat je kan doen als het even niet zo lekker gaat.

Zelftesten: test jezelf

Wil je onderzoeken hoe erg je psychische klachten zijn? Dat kan met onze gratis testen. Deze zelftesten helpen jou je mentale gezondheit te checken. Wanneer je klaar bent met een test, ontvang je meteen een uitslag met advies en tips.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned