Categorie
Categorie

Depressie tijdens de feestdagen

De donkere dagen voor kerst

Heb je last van een depressie tijdens de feestdagen? Is kerst voor jou helemaal niet ‘the most wonderful time of the year’? Staan kerstborrels, diners bij familie en nieuwjaarsfeestjes voor jou niet gelijk aan gezelligheid? Je bent niet de enige! Er zijn meer mensen die tijdens de feestdagen last hebben van somberheid of een depressie. Hoe ga je hiermee om?  Psycholoog Norine Olijfveld vertelt hier over in dit blog. Lees verder voor tips die jou kunnen helpen. 

Het jaar is weer bijna voorbij en de feestdagen staan weer voor de deur. Vrije dagen, gezelligheid, kerstversiering, cadeautjes, familie- en vriendenbezoek, lekker eten, borrels en feestjes. Dat is wat er vaak in je opkomt als je denkt aan deze tijd van het jaar. Maar is dat het ook echt? Dit is in ieder geval wel wat de media ons voorschotelt en dit zijn de ideeën die we ingeprent hebben gekregen. Maar wist je dat het voor veel mensen helemaal niet zo rooskleurig is en dat zij zelfs opzien tegen de feestdagen? 

Het perfecte plaatje: ben ik als enige depressief?

Misschien herken jij dat zelf ook wel. Misschien denk je aan familieconflicten die weer opgerakeld worden, stress, eenzame donkere dagen, verplichtingen, de problemen die je hebt met je partner of geldgebrek. Ook kun je gedachtes hebben over weer een jaar dat voorbij is waar je niet helemaal tevreden op terugkijkt. De vrolijke beelden die voorbij komen in de media komen dan niet overeen met hoe jij je van binnen voelt. Dat kan ervoor zorgen dat die gevoelens nog eens extra worden versterkt. Want je vergelijkt jouw leven dan met dat perfecte plaatje en denkt dat anderen het allemaal beter hebben dan jij.

Je bent niet de enige: Seasonal Affective Disorder

Toch komen deze gevoelens veel voor. Maar liefst 18,7% van de Nederlandse bevolking tot 65 jaar heeft ooit last gehad van een depressie. Het afgelopen jaar waren dat 550.00 mensen die aan een depressie leden en nog eens 850.000 aan een vorm van depressie. Het gebrek aan dag- en zonlicht in de wintermaanden kan bij sommige mensen leiden tot SAD (Seasonal Affective Disorder). Deze klachten zijn seizoensgebonden en spelen op als de dagen korter worden. 

Hoe herken je een depressie?

De oorzaken van een depressie verschillen. Het kan voortkomen uit een overmaat aan stress of onverwerkte trauma’s. Ook erfelijke-en omgevingsfactoren spelen vaak een rol net als bepaalde gedrags- en gedachtepatronen die iemand heeft ontwikkeld. Klachten die horen bij een depressie zijn:

  • gevoel van somberheid
  • minderwaardigheidsgevoelens
  • vermoeidheid
  • slaapproblemen
  • een verminderd concentratievermogen
  • nergens zin meer in hebben
  • gedachten aan de dood
  • gevoel van leegte

Lees hier meer over de symptomen die voorkomen bij een depressie.

Somberheid verbergen tijdens sociale verplichtingen

Wanneer je een depressie hebt zit je vaak niet te wachten op alle familieverplichtingen en werkborrels en de stress die daarbij komt kijken. Dit wordt dan eerder een last dan een gezellige periode. Het is daarom belangrijk extra goed voor jezelf te zorgen. Bedenk je dat je er niet alleen mee rond hoeft te blijven lopen. Wat mensen met een depressie vaak gemeen hebben is dat ze gewend zijn een masker op te zetten tegenover anderen. Je hebt misschien het gevoel niet jezelf te mogen zijn en je anders voor te moeten doen en vooral jezelf groot te moeten houden. Te doen alsof alles goed is, terwijl dat niet zo is. Jezelf wegcijferen is iets waar depressieve mensen vaak goed in zijn.

9 tips: omgaan met depressie tijdens de feestdagen

Maar dat is nou juist wat depressieve gevoelens in de hand werkt. En tijdens de kerstperiode zijn veel mensen juist geneigd zich aan te passen aan alle verwachtingen die zowel familie en vrienden als de maatschappij ze oplegt in de vorm van media-uitingen, romantische films en verhalen vanuit de omgeving. Als je zelf in een situatie zit die niet lijkt op het perfecte plaatje dan word je daar nog eens extra bewust van. Maar ook mensen die aan de buitenkant wel zo’n leven lijken te hebben, kunnen kampen met depressieve gevoelens.

Wat de oorzaak ook is of hoe jouw situatie er ook uitziet, er is iets aan te doen. Met behandelvormen als cognitieve gedragstherapie, ACT en mindfulness zijn goede resultaten behaald. De volgende tips kunnen je ook helpen in vooral deze donkere dagen:

  1. Zorg goed voor jezelf. Neem voldoende rust, zorg voor voldoende slaap en eet goed. 
  2. Lichaamsbeweging in de vorm van sporten of wandelen in de buitenlucht kan wonderen doen.
  3. Als je last hebt van winterdepressie dan kan het zijn dat je een gebrek hebt aan Vitamine D. Een supplement kan dit aanvullen. 
  4. Deel je dagen zo in dat jij je er goed bij voelt. Dit is misschien niet altijd mogelijk, maar hoe meer je doet waar jij je goed bij voelt, hoe beter.
  5. Besef je dat social media en tv geen echte afspiegeling zijn van de werkelijkheid. 
  6. Heb je last van eenzaamheid? Zoek dan gezelschap op. Naast bekenden opzoeken kan je je bijvoorbeeld ook aansluiten bij een buurthuis waar ze activiteiten organiseren of vrijwilligerswerk gaan doen.
  7. Gebruik het afsluiten van het jaar ook echt als afsluiting. Voel jij je niet goed en wil je het anders, doe er dan wat aan!
  8. Sta niet te lang stil bij wat er mis is gegaan en waar je niet tevreden over bent, maar denk vooral aan wat je wel hebt en denk alvast aan wat je wilt bereiken en hoe je daar aan kunt beginnen.
  9. Blijf er niet alleen mee zitten! Praat erover met anderen of zoek professionele hulp. Voor veel mensen is het een grote stap om erover te praten of hulp te zoeken, maar je bent niet de enige en erover praten kan enorm opluchten en stelt de weg open naar verbetering.

 

Norine Olijfveld

Norine Olijfveld

Psycholoog Amsterdam

Wil je meer weten over Norine Olijfveld of een afspraak maken? Bel dan naar 085-4014720. Norine is werkzaam als psycholoog in Amsterdam. Zij behandelt een breed spectrum aan klachten. Zo kun je bijvoorbeeld bij haar terecht als je hulp nodig hebt bij stemmings- en angstklachten. Ook heeft ze veel ervaring met zingeving, bewustwording en HSP.

Dit vind je misschien ook interessant

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog