Narcolepsie

Val je weleens op aparte momenten in slaap? Of heb je overdag steeds de behoefte om te slapen terwijl je wel genoeg hebt geslapen? Overmatige behoefte aan slaap gecombineerd met slaapaanvallen noem je narcolepsie. Dit zorgt er niet alleen voor dat bepaalde dingen voor jou moeilijker zijn, je kunt je ook onbegrepen voelen. Narcolepsie kan dan ook psychische klachten met zich meebrengen. Wij helpen je graag met de best passende hulp en informatie. Lees hier over de symptomen en gevolgen en krijg tips om met narcolepsie om te gaan.

Laatste update: 16 maart 2022

Wat is narcolepsie?

Narcolepsie is een chronische slaap/waakstoornis die wordt gekenmerkt door een overmatige behoefte aan slaap en slaapaanvallen. Je kan nog zo uitgerust zijn, maar soms zijn de slaapaanvallen onbedwingbaar. Dit gebeurt overdag, en ook op heel ongewenste momenten. Ook ‘s nachts kun je te maken hebben met slaapproblemen. Mensen met narcolepsie slapen vaak niet aan één stuk door. Dit komt omdat jouw slaap- en waaksysteem moeite heeft met het versturen van signalen waardoor jij wakker en alert blijft.

Een tekort van een bepaalde stof in de hersenen is de oorzaak en lijkt grotendeels genetisch bepaald. Een mogelijke oorzaak van dit tekort is dat het afweersysteem de cellen die deze stof aanmaken afbreken. Je kunt als kind al last hebben van narcolepsie, maar het kan zich ook later pas ontwikkelen. De kans dat een kind van iemand met narcolepsie het ook krijgt lijkt groter dan normaal, maar is nog steeds vrij klein.

Symptomen narcolepsie

De belangrijkste symptomen van narcolepsie zijn de overmatige slaperigheid en slaapaanvallen. Er zijn echter ook andere kenmerken die niet iedereen met narcolepsie heeft. De stoornis kan samen gaan met kataplexie/catalepsie. Je hebt dan last van spierverslappingen, met name na positieve emoties. Als je bijvoorbeeld hard moet lachen of verrast wordt kunnen je spieren zich ineens verslappen.

Ook hypnagoge hallucinaties komen voor. Dit zijn erg levendige hallucinaties die behoorlijk eng kunnen zijn. Deze vinden vooral plaats op momenten dat je in slaap valt, oftewel de overgang van wakker zijn naar slapen. Ook slaapparalyse komt voor bij mensen met narcolepsie. Dit houdt in dat je je niet kunt bewegen, maar wel volledig bij bewustzijn bent. Ook dit kan erg beangstigend zijn, maar het is goed om te weten dat het geen kwaad kan.

Gevolgen narcolepsie

De lichamelijke symptomen kunnen ook gevolgen voor je hebben op psychologisch en sociaal gebied. Soms heeft jouw omgeving moeite om jouw narcolepsie te begrijpen. Ze zien jou mogelijk als lui of onverschillig als ze niet weten wat het inhoudt. Het is namelijk geen algemeen bekende stoornis. Daarom is het belangrijk dat jouw naasten op de hoogte zijn van jouw narcolepsie en de symptomen begrijpen en herkennen. Ook helpt het als je zelf ook goed begrijpt wat het voor invloed op jou heeft.

Daarnaast komen overgewicht, gerelateerde slaapproblemen, concentratie- en vermoeidheidsproblemen en angst- en stemmingsstoornissen vaker voor bij mensen met narcolepsie. Deze kunnen grote invloed hebben op jouw (sociale) leven en psychisch welzijn. Gelukkig zijn deze problemen wel goed te behandelen door een psycholoog.

Narcolepsie behandeling en tips

Helaas is narcolepsie niet te genezen. Wel is het mogelijk om de gerelateerde klachten tegen te gaan. Hier zijn medicijnen voor, maar ook het aanpassen van je levensstijl helpt je om beter met narcolepsie om te gaan. Gebruik onze 4 tips:

Tip 1: Communiceer met jouw omgeving

Het is goed om te bedenken wie er op de hoogte moet zijn van jouw narcolepsie. Als mensen dit niet weten kan het tot verwarring en onbegrip leiden, bijvoorbeeld op jouw werk, op school of in sociale kringen.

Tip 2: Houd een vast slaapritme aan

Door een regelmatig slaapritme en waar nodig dutjes zijn onvoorspelbare slaapaanvallen wellicht te voorkomen. Kies vaste tijden waarop je opstaat en naar bed gaat en plan dutjes in als je daar tijd voor hebt. Deze kunnen kort maar ook wat langer duren.

Tip 3: Houd rekening met wat je eet

Grote maaltijden met veel koolhydraten en vetten veroorzaken soms slaperigheid. Daarnaast kan het gebruik van cafeïne in de avond jouw slaap negatief beïnvloeden.

Tip 4: Wees realistisch met jouw schema

Heb je ondanks alles nog steeds last van vermoeidheid en concentratieproblemen? Pas je schema hierop aan. Probeer monotone taken niet te lang achter elkaar uit te voeren en zorg voor afwisseling in jouw dag.

Hulp van een psycholoog?

Heb jij narcolepsie en ervaar je daardoor psychische klachten? Een psycholoog helpt jou hier graag bij. Narcolepsie is niet te genezen, maar het is wel mogelijk dat met de juiste hulp je klachten verminderen. Laat ons je helpen. Plan je gratis adviesgesprek bij ons in. Dan kijken wij samen met jou waar je behoefte aan hebt. Je mag natuurlijk ook altijd even bellen: 085 – 4014 720.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina gebruikten we wetenschappelijke informatie en de volgende bronnen:

  • Thuisarts.nl
  • Nederlandse Vereniging voor Narcolepsie
Narcolepsie klachten verminderen?

Heb jij narcolepsie en ondervind je daar psychische klachten van? Blijf niet met je klachten lopen, maar trek aan de bel. Wij helpen je graag.

Plan jouw gratis adviesgesprek