Skip to content
Psyned

Psychologische hulp vergoed krijgen? Het kan via je werkgever

Als je mentale klachten ervaart, kan dit heel vervelend voor je zijn. Hoe groot of klein je klachten ook zijn. Misschien zit je niet lekker in je vel, voel je je niet jezelf en/of ervaar je stress om welke reden dan ook. Praten met een psycholoog kan ervoor zorgen dat jij je weer beter voelt en de alledaagse dingen, zoals bijvoorbeeld je werk, weer zonder zorgen kan uitvoeren. Werkgevers zien dit ook in. En bieden daarom in samenwerking met onze psychologen mentale ondersteuning aan hun medewerkers. Doordat zij jou hierbij helpen, kun je sneller terecht bij een psycholoog, ga je door minder diepe dalen en voel je je vaak sneller weer mentaal fit.

Psyned - Psychologen Nederland | 17 jan 2022

Laatste update:

Hoe werkt het?
Binnen Psyned werken al ruim 350 werkgevers met ons samen. Samen ondersteunen we medewerkers wanneer zij mentale klachten ervaren met snelle en passende hulp. Ervaar jij klachten? Dan word je via deze weg dezelfde dag nog geholpen. Lees hier over hoe we met werkgevers samenwerken.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Al 47.242 mensen geholpen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Is mijn werkgever al aangesloten?
Het is mogelijk dat we al samenwerken met jouw werkgever of arbodienst. Vraag dit na bij je leidinggevende of HR collega’s of vraag het aan ons en bel:  085-4014720.

Wat kan ik zelf doen?
Het is fijn je klachten te kunnen uiten, ook tegenover je werkgever. Zo blijf je er niet langer meer mee lopen en wordt er actie ondernomen. Mogelijk vind je het toch een beetje spannend, om wat voor reden dan ook. Wij geven je daarom 6 tips om een succesvol gesprek met jouw werkgever aan te gaan en de nodige psychologische hulp vergoed te krijgen:

1. Het hebben van klachten is normaal
Ruim 40% van de Nederlanders krijgt in zijn leven te maken met psychische klachten. Houd dus in je achterhoofd dat je niet de enige bent. Ook al kan het wel zo voelen. Schaam je daarom niet om aan te geven dat je klachten ervaart tegenover je werkgever. Misschien zijn er al heel wat collega’s jou voor gegaan. Wees juist trots op jezelf dat je er iets aan wil gaan doen.

2. Verplaats je in jouw werkgever
Stel, jij bent jouw werkgever. Zou je dan blij zijn dat jouw medewerker aangeeft hulp nodig te hebben? Of heb je liever dat je medewerker blijft rondlopen met de klachten met de kans dat diegene langdurig uitvalt? Je werkgever wilt waarschijnlijk het beste voor zijn werknemers en zijn bedrijf draaiende houden. Wanneer je je dit bedenkt, ga je misschien zelfverzekerder het gesprek in.

3. Kies een goed moment uit
Vertel niet bij het koffiezetapparaat over je probleem, maar probeer echt een moment met je werkgever in te plannen om dit te bespreken. Je wil dat je klachten serieus genomen worden. Daar mogen beide partijen dus ook even de tijd voor nemen.

Wil je liever dat wij de eerste stap zetten?

Wij kunnen contact opnemen met je werkgever. Bekijk hier hoe wij jou kunnen helpen.

4. Je hoeft niet alles te vertellen
Het lastigste is misschien wel om het echt over je klachten te hebben. Maar je hoeft niet al je klachten op tafel te gooien. Sterker nog, je werkgever/manager of leidinggevende mag volgens de wet niet vragen naar de aard van je klachten. Toch kan het zijn dat hij of zij dat wel doet uit interesse of medeleven. Ze willen je misschien graag helpen en geven om je welzijn. Wanneer je je hier niet prettig bij voelt kan je gewoon vertellen dat je dat liever niet vertelt vanwege privé redenen, maar dat een psycholoog je goed zou kunnen helpen.

5. Geef duidelijk de urgentie aan
Je zet natuurlijk niet voor niets de stap naar hulp. Probeer dit ook naar je werkgever te communiceren. Vind je het moeilijk je werk te doen, omdat je lijdt onder je klachten? Dan is het belangrijk dat je werkgever dit weet.

6. Geef de voordelen voor iedereen aan
Wij vragen je geen pitch te houden waarom je werkgever zich bij ons moet aansluiten. Wel kan je de reden benoemen waarom jij graag bij ons in behandeling wilt namelijk: je kan meteen geholpen worden door een psycholoog die bij jou en je hulpvraag past. Zo kom je niet op een GZ-wachtlijst te staan en kan jij ook weer sneller gezond aan de slag bij jouw werkgever en voorkom je misschien wel langdurig verzuim. Daar is jouw werkgever ook mee geholpen.

Vraag ons om hulp
Merk je toch dat je het moeilijk vindt het gesprek aan te gaan met jouw werkgever? Wij kunnen ook de eerste stap voor jou zetten. Lees hier hoe wij jou kunnen helpen.
Heb je nog vragen of wil je dat wij je helpen met het voorbereiden van je gesprek? Dat doen we graag. Bel ons vrijblijvend op 085-4014720 of stuur ons een bericht.

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Overig

Meer over klacht

Overig

Lees meer informatie over Overig

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned