Skip to content
Psyned

Zomereenzaamheid: wat moet je doen als je je alleen voelt in de zomer?

Volle terrassen, afgeladen parken, drukte op het strand, volop gezelligheid op het water en een oneindige keus aan festivals en andere sociale evenementen. De mensen om je heen hebben de leukste vakantieplannen en Instagram staat vol vrolijke kiekjes. Iedereen heeft het leuk, maar jij hebt eigenlijk weinig om je op te verheugen. Zomereenzaamheid is een ding.

Alleen
Dorothy Vrielink | 10 augustus 2023

Voor veel mensen is de zomer de mooiste tijd van het jaar. En toch zijn er steeds meer – ook jonge – mensen die zich ’s zomers eenzaam voelen: 40% van alle volwassenen voelt zich wel eens eenzaam en de groep van jongeren van 15 tot 25 jaar scoort daarbij het hoogst (CBS, 2022). In de zomer kan je dat eenzame gevoel minder goed ‘verstoppen’ onder een dekentje op de bank. Het voelt vaak alsof je naar buiten móét. En blijf je binnen, hoor je waarschijnlijk de gezelligheid van anderen die zich aan je opdringt door de open ramen. Zo kan je fomo (fear of missing out) ervaren en het gevoel krijgen dat jij de enige bent met een halflege agenda – zeker als er een zomerstop is van je sportactiviteiten en je vrienden op vakantie zijn. Een rotgevoel, maar je bent hierin dus niet alleen.

Het verschil tussen eenzaam en alleen

Voor de duidelijkheid eerst nog even het verschil tussen ‘eenzaamheid’ en ‘alleen zijn’ uitgelegd: alleen zijn betekent letterlijk in je eentje zijn, zonder mensen om je heen. Eenzaamheid is het sombere gevoel van er niet bij horen, een leegte ervaren of verdrietig zijn omdat je geen aansluiting vindt of je niet gehoord voelt bij de mensen met wie je bent. Je voelt je uit verbinding.

Wij kunnen je helpen

Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Al 47.242 mensen geholen
  • Snel en persoonlijk
  • Geen wachtlijst

Wat kan je doen tegen eenzaamheid in de zomer?

Als je dat rottige gevoel van eenzaamheid herkent, is het zaak om daarmee af te rekenen. We geven je 5 tips tegen eenzaamheid in de zomer.

Doe lekker waar jij zin in hebt

Ga de dingen doen die jou zo leuk lijken om te doen. Dan maar in je eentje. Je hebt alleen jezelf ermee als je het níet doet. Dus ga lekker een dagje naar het strand, drink een ijskoffie op het terras, ga picknicken in het park, bezoek een mooie expo of maak een solotrip met een goed boek. Ook al voel je misschien een enorme drempel, gá gewoon. Maak plezier en je zal zien: zelf dingen ondernemen geeft positieve energie. Begin met kleine (uit)stapjes en bouw je zelfvertrouwen op. Juist door dit te doen, creëer je ook steeds meer kansen om nieuwe mensen te ontmoeten. En voor je het weet reis je in je eentje de wereld over.

Als het idee je tegenhoudt dat andere mensen er iets van vinden dat jij in je eentje bent, onthoud dan dat zij het waarschijnlijk net zo druk hebben met zichzelf en hun gedachten als jij. Je kan je leven niet laten leiden door wat anderen van je denken – of door wat jij denkt dat anderen over je denken.

Sluit je aan bij groepsactiviteiten

Toch liever niet in je eentje op pad? Schrijf je in voor een leuke workshop, cursus, excursie of groepsreis. Kies voor een activiteit of bestemming waar je hoe dan ook naar uitkijkt en ga er niet vanuit dat je er nieuwe vrienden maakt. Als dat wel zo is, is dat mooi meegenomen!

Neem initiatief

Je bent niet de enige met dit gevoel. Je vrienden, oude studiegenoten en die ene leuke collega willen ook plannen maken. Stuur een appje en nodig ze uit om iets leuks te gaan doen. Vriendschappen komen immers van beide kanten. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze nee zeggen, maar de kans dat ze ja zeggen is groter.

Wees lief voor jezelf

Veroordeel jezelf niet, het is heel normaal om je in de zomer eenzaam te voelen. Dat jij je alleen voelt, heeft niks te maken met niet leuk genoeg zijn, niet genoeg vrienden hebben of jezelf niet kunnen vermaken in je up. Soms kan eenzaamheid je overvallen, net als momenten van vreugde en geluk. Dat hoort bij het leven. Na regen komt zonneschijn, en na een hittegolf koelt het ook echt weer af.

Dat nare gevoel even de ruimte geven en daarbij lief zijn voor jezelf, is een van de eerste stappen die je kan zetten om het eenzame gevoel te verminderen. Leer jezelf waarderen en kijk vooral naar je goede eigenschappen, niet naar wat je allemaal aan jezelf zou willen veranderen. Je bent goed zoals je bent. Het is niet eerlijk tegenover jezelf om je te vergelijken met anderen.

Om lekker in je vel te zitten, helpt het als je goed alleen kan zijn. En omgekeerd – je zit lekkerder in je vel als je momenten voor jezelf hebt. Soms is een verandering van mindset genoeg: alleen zijn is écht anders dan je eenzaam voelen.

Bovendien heb je meestal rond je 25ste het grootste aantal vrienden en neemt dit daarna af. Het is dus helemaal niet gek als je minder tijd met ze doorbrengt. Daarnaast heeft de een sowieso meer behoefte aan sociaal contact of een grote vriendengroep dan de ander, ook dat is heel normaal.

Minder met social media

Heeft iedereen het naar z’n zin en voel jij dat net even anders? Probeer social media te weerstaan, want juist de leegte vullen met jaloersmakende plaatjes maakt het alleen maar erger. De meeste mensen delen online vooral hoogtepunten en niet hun ‘sad girl summer’. Leg die telefoon voor de verandering dus gewoon eens een tijdje weg.


Wil je tips of advies van een psycholoog? Bel naar 085-4014720 of plan hier je adviesgesprek in en bespreek je zorgen met ons verwijsteam. We denken graag met je mee.

Dorothy Vrielink

Dorothy Vrielink

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Eenzaamheid

Meer over klacht

Eenzaamheid

Lees meer informatie over Eenzaamheid

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Psyned e-books

Wil je meer weten over psychische klachten? We hebben verschillende e-books samengesteld om jou te voorzien van praktische informatie. Na het lezen kan je problemen (eerder) herkennen en weet je of het tijd is voor actie.

Psyned podcast: Waar wacht je op?

Wachten op antwoorden, daar geloven wij niet in. In Waar wacht je op? zoekt Amy samen met een Psyned psycholoog uit wat je kan doen als het even niet zo lekker gaat.

Zelftesten: test jezelf

Wil je onderzoeken hoe erg je psychische klachten zijn? Dat kan met onze gratis testen. Deze zelftesten helpen jou je mentale gezondheit te checken. Wanneer je klaar bent met een test, ontvang je meteen een uitslag met advies en tips.

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned