Categorie
Categorie

Ik durf niet meer te rijden

Wat te doen als je steeds een paniekaanval krijgt in de auto? De hulpvrager van deze week heeft een hoop stress en plotseling last van rijangst. Het team van Psyned geeft advies.

Hulpvraag van anoniem:

Een jaar of 5 geleden heb ik een burn-out gehad en dit ging gepaard met paniekaanvallen. Na medicatie en therapie is dit steeds beter geworden en sinds 2 jaar ben ik er zo goed als vanaf. Op het moment spelen echter veranderingen op werkgebied en dat geeft mij enorm veel stress. Het valt mij enorm zwaar en sinds kort is het opeens helemaal mis.

Twee weken terug kreeg ik een paniekaanval tijdens het autorijden en nu ben ik bang om in de auto te stappen. Ik vond autorijden altijd al een beetje spannend, maar ik kon het tot voor kort altijd wel redelijk goed. Nu ben ik plotseling bang om de controle te verliezen en een ongeluk te krijgen. Ik merk dat het steeds gebeurt als ik op een stuk weg zit waar ik voor mijn gevoel niet kan ‘ontsnappen’. bijvoorbeeld een stuk ringweg zonder uitvoegstroken en een stuk muur er naast, een lange brug of een lange weg langs water. Het is nieuw voor mij en het maakt mij gefrustreerd, gestrest en bang.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet, want ik moet voor mijn werk bijna dagelijks met de auto. Dat is eigenlijk nooit langer dan een minuut of 25, maar ik ben toch zenuwachtig en vol spanning. Graag zou ik advies krijgen hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Beste anoniem,

Wat ontzettend vervelend dat je paniekaanvallen weer terug zijn! Helaas bestaat er altijd een kans op terugval en rond periodes van veel stress ben je daar extra gevoelig voel.

Een paniekaanval kan je overal verrassen

Het punt met paniekaanvallen is, dat het in principe overal kan gebeuren. De plek waar het gebeurt, ga je dan koppelen aan die paniekaanval en dus wordt je bang om op die plek/situatie te zijn. Vervolgens gaat jouw brein op zoek naar steeds meer veiligheid (het liefst helemaal niet autorijden, of niet meer de straat op, etc). Nou zijn laatstgenoemde manieren, directe vormen van vermijding. Echter heb je ook indirecte vormen van vermijding, in de vorm van veiligheidsgedrag (zoals het altijd rijden met een bijrijder). Wat er gebeurd kan zijn, is dat jij bij autorit 1 (met iemand er bij), geen paniekaanval hebt gehad en dus de conclusie kan trekken: als er iemand bij is, krijg ik geen paniekaanval. Vervolgens rijd je in je eentje met een ongerust gevoel weg, want er is niemand bij.

Neem contact op met je huisarts

Zie je hoe makkelijk zoiets zich verspreidt? Ik denk dat het het beste is om contact op te nemen met je huisarts. Hij of zij kan je dan naar de POH-GGZ of een psycholoog verwijzen voor wat één op één begeleiding. Doe dit zo snel mogelijk, voordat je meer gaat vermijden.

Verlaag je stresslevel

Voor nu is het in elk geval belangrijk om je stresslevel naar beneden te krijgen, door een regelmatig slaap-en eetritme, voldoende beweging en vooral voldoende ontspanning in te bouwen (een boek lezen, muziek luisteren, schilderen, koken, etc). Je kunt ook overwegen een ontspanningsoefening te doen voordat je de auto instapt. Zoek op youtube ‘progressieve relaxatie’ op en probeer het gewoon eens uit, bijvoorbeeld vlak voordat je gaat slapen. Maar vergeet niet dat het een pleister voor de wond is, en niet de operatie (behandeling door een psycholoog) die je wellicht toch nodig hebt!

Veel succes en sterkte.

Team Psyned

© 2017 Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Wil je een vraag voorleggen aan het verwijsteam van Psyned? Je kan ons elke werkdag bellen op 085 – 4014720. Ma – do van 9 tot 9, op vrijdag van 9 tot half 6. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom psychologie, leuke feitjes en inzichtgevende artikelen? Volg Psyned dan op Facebook, Instagram en Twitter.

Dit vind je misschien ook interessant

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog