Categorie
Categorie

Goede Voornemens, Waar Gaat Het Mis?

Het nieuwe jaar is een mooi moment om met goede voornemens te beginnen. Toch jammer dat het vaak bij voornemens blijft. Halverwege het jaar is er namelijk nog steeds niets veranderd. Hoe kan dat nou?

De juiste omstandigheden voor je voornemens

Veel mensen denken dat als het hen niet lukt om zich aan hun goede voornemens te houden dit door een gebrek aan zelfdiscipline komt. Echter zit de oplossing niet in meer zelfdiscipline. We hoeven namelijk een stuk minder zelfdiscipline op te brengen, als we de juiste omstandigheden creëren. Wanneer we bijvoorbeeld geen snacks in huis halen, komen we minder in de verleiding om ongezond te eten. Vaak gaat het dus mis, niet zozeer vanwege een gebrek aan zelfdiscipline maar vanwege de slechte omstandigheden waarin we ons begaven.

De juiste omstandigheden zijn belangrijk om je voornemens waar te maken. Gelukkig kunnen we die zelf creëren. Dat kan door van te voren te bedenken welke belemmeringen er zijn en na te gaan wat we nodig hebben.

Belemmeringen bij voornemens

Algemene belemmeringen zijn:

  • Te weinig tijd of geld,
  • Verleiding,
  • Geen duidelijk doel,
  • Te weinig informatie,
  • Emoties /nare gevoelens,
  • Andere ongemakken.

Voorbeeld: Is je voornemen om meer te gaan sporten?

Dan bestaat het gevaar dat, je het te druk hebt (tijd), je in de verleiding komt om op de bank te blijven hangen nadat je thuis komt van het werk (verleiding), je niet weet welke sportschool het beste is waardoor je überhaupt geen lidmaatschap ergens aangaat (te weinig informatie), je vandaag je rot voelt en daarom vindt dat je een fijne avond hebt verdiend thuis, je tijdens het sporten zweet je zoveel en dat vind je onprettig (andere ongemakken).

Wat heb je nodig om je voornemens uit te voeren?

Nu je van tevoren weet waar het mis kan gaan kun je kijken wat je nodig hebt om creatieve oplossingen te vinden voor die belemmeringen.

Te weinig tijd?
Wanneer kun je tijd vrij maken? Plan het alvast concreet in je agenda.

Verleiding?
Zorg dat je verleidelijke situaties uit de weg gaat, ga vanuit werk gelijk door naar de sportschool bijvoorbeeld.

Niet voldoende informatie?

Zorg dat je met de juiste mensen spreekt, informatie opzoekt op het internet, instanties, boeken enz.

Last van ongemakken?
Sommige dingen moet je nou eenmaal verdragen maar je kunt kleine dingen doen om het makkelijker te maken, in dit geval een goede deodorant, zweetbandjes en een handdoek.

Tips:

Maak dus alle belemmeringen inzichtelijk en bedenk wat je hiertegen kan doen. Hierdoor creëer je voor jou de juiste omstandigheden, een vruchtbare grond om je aan je voornemen te houden.

© 2015 Susan Dechering – Psycholoog Amsterdam

Susan Dechering

Susan Dechering

Amsterdam

Susan Dechering is werkzaam als psycholoog en coach bij Psycholoog Amsterdam Naast het behandelen van uiteenlopende klachten en vraagstukken doet Susan aan carrière-coaching, helpt met loopbaanvragen, behandelt levensfaseproblematiek en doet veel aan burn-out preventie. Kenmerkend voor haar manier van therapie is de positieve, oplossingsgerichte aanpak en het niet blijven graven naar een oorzaak maar focussen op hoe je van een probleem afkomt. 

Wil je meer weten over Psycholoog Amsterdam of een afspraak maken? Bel dan naar 085 – 4014720. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom psychologie, leuke feitjes en inzichtgevende artikelen? Volg Psyned dan op Facebook en Twitter.

Dit vind je misschien ook interessant

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog