Categorie
Categorie

6 tips om je goede voornemens wel vol te houden!

Heb jij goede voornemens voor 2019? Houd jij dit makkelijk vol of laat je snel een steek vallen? In het geval van het tweede ben je zeker niet alleen.

Heb jij goede voornemens voor 2019? Houd jij dit makkelijk vol of laat je snel een steek vallen? In het geval van het tweede ben je zeker niet alleen.

Uit onderzoek blijkt dat 25% van de goede voornemens al faalt binnen 2 weken na de start van een jaar. Op de lange termijn slaagt minder dan 10 procent van de mensen in het behalen van hun doel.
Houd moed! Dit betekent namelijk niet dat goede voornemens niet kunnen werken. Integendeel: er is veel bewijs in de wetenschap voor de positieve werking van doelen stellen. In een artikel op academische website The Conversation valt te lezen dat mensen vaak dezelfde grote fout maken: de doelen die ze stellen zijn niet realistisch.

We zijn met onze voornemens namelijk zo enthousiast dat we ver

wachten ons al binnen een maand beter/gezonder/gelukkiger te voelen. Als dat niet zo blijkt te zijn is de teleurstelling groot, waardoor je sneller geneigd bent je doel opgeven.

Tips

Vastbesloten je goede voornemen vol te houden? Houd dan de volgende tips aan:

  1. Wees realistisch. Wil je bijvoorbeeld tien kilo kwijt? Probeer dan eerst twee kilo kwijt te raken. Zodra je daarin bent geslaagd, kan je een volgend tussendoel stellen. Zo beloon je jezelf een beetje tussendoor en is het makkelijker vol te houden.
  2. 1 ding tegelijkertijd. Ga niet tien moeilijke doelen tegelijkertijd te behalen – proberen te stoppen met roken, en je huis helemaal aan kant te krijgen, en meer te sporten leidt er waarschijnlijk toe dat je in de stress schiet en dan alles maar laat vallen. Kies er eentje die je het belangrijkst vindt en richt je daar op.
  3. Zet slimme doelen. Dat betekent vooral dat je het succes van je doel kan meten. Zeg bijvoorbeeld niet: ik wil gezond en fit zijn in 2019! Zeg liever: ik wil 2 keer per week een half uur wandelen, en ik wil per week twee keer gezonde vis eten in plaats van vlees. Kijk per maand hoe het is gegaan, en of je misschien nog een extra stapje bij wilt zetten.
  4. Vertel iemand over je voornemen. Het is natuurlijk eng om te doen, want als je doel halen niet lukt weet de ander dit ook. Maar iemand anders bij je doel betrekken geeft een hele goede stok achter de deur – vooral omdat ze rekening met je kunnen houden, door bijvoorbeeld mee te wandelen of je niet te vaak met snoep in de verleiding te brengen.
  5. Stel een doel samen met iemand anders. Dit werkt soms nog beter dan alleen iemand vertellen over je doel. Samen met iemand een doel behalen maakt dat je elkaar kan steunen en inspireren als het moeilijk wordt. Als je samen met je partner stopt met roken, kom je in ieder geval niet in de situatie dat je partner een sigaret opsteekt en jij op je handen zit om deze niet uit zijn/haar handen te grissen…
  6. Stel een doel wanneer je wilt. Je hoeft natuurlijk niet te wachten op 2020 als je nu een goed voornemen hebt!

© 2019 Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland

Wil je een vraag voorleggen aan het verwijsteam van Psyned? Je kan ons elke werkdag bellen op 085 – 4014720. Ma – do van 9 tot 9, op vrijdag van 9 tot half 6. Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom psychologie, leuke feitjes en inzichtgevende artikelen? Volg Psyned dan op Facebook en Twitter.

Dit vind je misschien ook interessant

Hulp of advies nodig?

Blijf niet met je klachten lopen en bel met ons. We kunnen je adviseren en plannen wanneer gewenst direct een afspraak voor je in bij een psycholoog die bij je past.

  • Persoonlijk advies
  • Geen wachtlijst
  • Direct een afspraak
Bel: 085-4014720 Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog