NIEUWS VAN DE WEEK
Nu.nl: Europese Commissie wil toezicht op sociale media bij reclame voor kinderen
Details: Het Commissariaat voor de Media van de Europese Commissie wil toezicht houden op sociale media volgens een nieuwe richtlijn ter bescherming van kinderen. Het Commissariaat gaat videomakers aanspreken op het maken van reclame gericht op kinderen en reclame voor ongezonde producten. Ze willen ook platformen zoals Youtube vragen betere maatregelen te nemen om kinderen af te schermen van ‘schadelijke content als extreem geweld en seks’.
Wij kunnen je helpen
Direct de juiste hulp van een psycholoog die bij jou past
- Gekwalificeerde psychologen
- Al 47.242 mensen geholpen
- Snel en persoonlijk
- Geen wachtlijst
—
Psyned Redactie (PR): Eerst even voor de duidelijkheid, waarom is het erg als kinderen reclames te zien krijgen?
Aerjen: “Aan de ene kant zou je kunnen zeggen: niet zo veel, als het om een verder onschuldig product gaat. Maar als het gaat om ongezonde producten als snoep en alcohol, of eventueel ongewenste producten als bijvoorbeeld speelgoedpistolen, is het anders. Als je op je 13de een Bacardi reclame ziet waarin aantrekkelijke mensen het heel leuk hebben met sterke drank, geeft dat voor een tiener misschien een scheef beeld van de effecten van drankgebruik.”
PR: Het commissariaat wil ‘videomakers aanspreken’ en ‘platformen als YouTube vragen betere maatregelen te nemen’. Heb jij een idee wat dit inhoudt?
Aerjen: “Waar ze al snel aan denken is het afschermen van bepaalde content en reclames voor kinderen verbieden. Maar dit zou wel eens vechten tegen de bierkaai kunnen zijn. Kinderen kijken ook zeker niet alleen naar kanalen die bedoeld zijn voor kinderen. Als je het gaat proberen af te schermen en filteren als toezichthouder of als ouder is dat wat naïef – kinderen zijn een stuk behendiger in het omzeilen van filters dan dat volwassenen zijn in het instellen ervan.”
“Weerbaarheid creëren is veel belangrijker dan afschermen”
PR: Wat denk jij dat een oplossing is, opvoedkundig gezien?
Aerjen: “Wat ik belangrijk vind is dat voornamelijk de ouder context geeft aan het kind. Met reclames bijvoorbeeld kan je als ouder je eigen ervaring delen en aan het kind vragen hoe dat bij hen zit. Ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben voor suggestieve reclame, bijvoorbeeld bij drank, of lekker eten – en ik heb een zwak voor Oosterse shampootjes! Ik zou tegen mijn kind kunnen zeggen dat ik dit effect voel, maar dat ik er niet per se iets mee moet doen omdat het niet goed voor me is. Dan zou ik vragen hoe mijn kind dit ervaart.”
PR: Het gesprek openen met je kind dus.
Aerjen: “Inderdaad. Dit vind ik trouwens nog belangrijker bij het andere probleem dat ze noemen, de ‘schadelijke content als extreem geweld en seks’. Ze hebben het over kinderen afschermen van deze content, maar dat is volgens mij niet reëel omdat kinderen gewoon om die filters heen gaan. Het is zoveel belangrijker om er open met je kind over te praten, om het context te geven, want ze gaan dat soort beelden sowieso tegenkomen – daar kan geen filter tegenop.”
PR: Hoe pak je dat aan, je kind context geven?
Aerjen: “Je gaat een keer met je kind voor zo’n video met seksuele of gewelddadige inhoud zitten, bijvoorbeeld een die op haar (of zijn) YouTube startpagina staat. Dan vraag je wat je kind er van vond. Hoe ze denkt dat de personen in de video zich voelen. Waarom ze denkt dat dit gebeurt. Dan heb je daar een gesprek over. Op die manier maak je jouw kind weerbaar, leer je het na te denken over wat het ziet. Weerbaarheid creëren is veel belangrijker dan afschermen.”
© 2016 Psychologen Nederland