Skip to content
Psyned

Pesten op het werk: wat kan je als werkgever doen?

Het is misschien lastig voor te stellen maar pesten is iets van alle leeftijden. Zo pesten kinderen elkaar op de basisschool, sluiten scholieren klasgenootjes buiten in de pauze en maakt net ‘die éne collega’ altijd grapjes over de receptioniste. En tuurlijk: een grapje op zijn tijd mag. Maar als het pesten structureel gebeurt, kan dit een grote invloed hebben op je medewerkers en daarmee ook jouw organisatie. Zo kost naar schatting pesten op de werkvloer zo een 4 miljoen extra verzuimdagen per jaar. We leggen je uit wat pesten voor impact kan hebben en wat je ertegen kunt doen.

Psyned - Psychologen Nederland | 19 apr 2022

Laatste update: 20 april 2022

Wat valt er onder pesten op het werk? 

Pesten op de werkvloer is een serieus probleem. Jaarlijks zijn er een half miljoen gepeste medewerkers waarvan 80.000 structureel (TNO). Vaak gepest door hun collega’s, maar ook door managers of leidinggevende. Onder pesten op werk valt:

Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Slimme preventie
  • Werk is onderdeel van het herstel
  • Persoonlijke aandacht
  • Geen wachtlijst
  • Het laten uitvoeren van zinloze taken
  • Opzettelijke verkeerde beoordelingen geven
  • Negeren
  • Imiteren, belachelijk maken of buitensluiten
  • Elke vorm van agressie tegen de ander
  • Roddelen

Gevolgen voor je organisatie

Het pesten heeft negatieve gevolgen voor zowel je medewerker als je organisatie. Vaak loopt de gepeste werknemer psychische en sociale schade op: hij of zij krijgt stressklachten of slaapproblemen, voelt zich machteloos, eenzaam of verliest zijn of haar zelfvertrouwen. Dit heeft veel invloed op de productiviteit. Ook komt het vaak voor dat het slachtoffer niet meer naar werk durft, in een burn-out of depressie beland. Met een slecht functionerende werknemer, een hoog ziekteverzuim en de nodige kosten als gevolg. Dus merk je dat iemand in je organisatie lijdt onder het pesten? Neem de pesterijen altijd serieus, pak de pesterijen aan en geef je medeweker psychologische ondersteuning.

Hoe herken je het pesten? 

Soms is het pesten overduidelijk, soms gebeurt het achter iemands rug en is het onzichtbaar voor jou als werkgever. Het herkennen van pesten kan lastig zijn omdat plagen en pesten voor iedereen verschillende betekenissen hebben. Wat voor de één een grapje is, kan voor de ander een enorme impact hebben. Toch zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten als werkgever wanneer je denkt dat iemand gepest wordt, zoals: is deze persoon continu het doelwit van plagerijtjes? Denk je dat deze medewerker de grapjes vervelend vindt? Zit hij of zij vaak alleen? Meldt hij of zij zich vaak ziek? Kan je meerdere keren ja zeggen op de bovenstaande vragen? Misschien is je medewerker wel een slachtoffer van pestkoppen.  

5 tips voor omgaan met pesten op de werkvloer

Als je denkt dat een van je medewerkers het doelwit is van pesten zijn er een aantal dingen die je kan doen:

  1. Hou het pestgedrag bij. Zo krijg je een goed beeld van de ernst van de situatie en kan je de pester daarop aanspreken.
  2. Wanneer niemand voor de gepeste werknemer opkomt, zal er ook weinig veranderen. Geef het goede voorbeeld en neem het op voor je medewerker. Soms hebben pesters hun eigen gedrag niet door. Wanneer je ze hierop wijst, helpt dit misschien al een hoop.
  3. Maak duidelijk dat medewerkers naar hun leidinggevende toe kunnen wanneer ze ergens mee zitten. Bijvoorbeeld aan de hand van een mail of in een algemene vergadering.
  4. Misschien wil de gepeste niet met een bekende praten over de pesterijen. Bijvoorbeeld uit schaamte. Zorg daarom voor een vertrouwenspersoon binnen je bedrijf.
  5. Laat werknemers merken dat dit pestgedrag niet geaccepteerd is. Stel bijvoorbeeld maatregelen in zoals een officiële waarschuwing of schorsing. Dit weerhoudt mensen ook om te starten met pesten.

Wil je jouw gepeste medewerker de juiste ondersteuning bieden? 

Pesten gaat nooit zonder gevolgen. Je medewerker kan hier flink wat psychische schade door oplopen. Ondersteuning van een psycholoog kan hierbij heel fijn zijn. Niet alleen zodat de psychische klachten niet verergeren, maar ook om het zelfvertrouwen terug te krijgen. En je medewerker weer gezond aan het werk kan. Zo zit hij of zij lekkerder in zijn of haar vel en is werk geen vervelende plek om te zijn.

Wil jij je (gepeste) medewerker psychische ondersteuning bieden? Of preventief verzuim (door pesten) tegengaan? Neem dan gerust contact met ons op. Bel: 085 4019223 of mail naar: [email protected]. Wij helpen graag. 

Bij het schrijven van dit blog zijn de volgende bronnen gebruikt:

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Dit vind je misschien interessant

Werkgevers

Meer over klacht

Werkgevers

Lees meer informatie over Werkgevers

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned