Psychologische behandeling voor medewerkers
Bij Psyned bied je je medewerkers snelle, professionele psychologische hulp – zonder wachtlijst. Met behandeltrajecten op maat, meer dan 300 gekwalificeerde psychologen en aandacht voor werk, leveren we een effectieve aanpak voor duurzaam herstel. Hieronder lees je welke behandelingen we aanbieden, hoe een traject eruitziet en wat jij als werkgever kan verwachten.
Behandeltrajecten op maat
In onze behandelingen staat de hulpvraag van de cliënt centraal. Aan de hand van het persoonlijk adviesgesprek met ons verwijsteam en het intakegesprek bij de psycholoog kunnen we adviseren hoeveel behandelingen passend zijn bij de hulpvraag. We bieden de volgende behandeltrajecten aan:
- Korte behandeling: intake + 5 sessies (bij lichte klachten of preventieve hulp)
- Middellange behandeling: intake + 10 sessies (bij de meeste hulpvragen)
- Lange behandeling: intake + 15 sessies (bij complexere problematiek)
De psycholoog stelt samen met de medewerker een persoonlijk behandelplan op. Hierin staan concrete doelen, de behandelvorm en een inschatting van de benodigde tijd. Tijdens de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Gesprekken kunnen plaatsvinden op locatie, online of een combinatie – afhankelijk van wat het beste past.

Hoe ziet een behandeling eruit?
Elke behandeling begint met een intakegesprek bij de psycholoog. Dit is een eerste kennismaking om te bepalen of er een goede klik is – een belangrijke basis voor een succesvolle behandeling. De psycholoog stelt op basis van de hulpvraag een behandelplan op met heldere doelen, een aanpak op maat en een inschatting van de duur. Tijdens de behandeling wordt hier actief aan gewerkt, met regelmatige evaluaties. Zodra de doelen zijn bereikt of er voldoende verbetering is, ronden we het traject af.
Waar nodig kan de psycholoog adviseren over terugvalpreventie of follow-up. Voor werkgevers biedt dit traject niet alleen zorg op maat, maar ook de zekerheid van een professionele, doelgerichte aanpak die bijdraagt aan duurzaam herstel en inzetbaarheid van je medewerker.
Wanneer is psychologische hulp passend?
Als een medewerker niet mentaal fit is, kan dat invloed hebben op het dagelijks functioneren en het werk. Door in gesprek te gaan met een psycholoog, kunnen klachten worden verlicht en grotere problemen voorkomen. Vaak lucht het op om zorgen te delen en doelgericht aan de slag te gaan met persoonlijke uitdagingen. Ook als er nog geen duidelijke klachten zijn, maar iemand bijvoorbeeld dreigt vast te lopen, kan een vroegtijdig traject veel verschil maken.
Wachten zorgt voor verergering van psychische klachten, gedemotiveerde medewerkers en uiteindelijk een langere en intensievere behandeling. Ook voor de mensen eromheen werkt uitstel van mentale hulp in veel gevallen in het nadeel (Trimbos, 2024). Als werkgever speel je hierin een sleutelrol: door snel de juiste zorg laagdrempelig en toegankelijk aan te bieden, ondersteun je jouw medewerkers zowel preventief als curatief.
De rol van werk in herstel
Werk speelt een belangrijke rol in het leven. Het biedt structuur, geeft zingeving, bevordert sociale interactie en vergroot zelfvertrouwen. Werk kan bijdragen aan mentaal herstel, maar ook een bron zijn van de klachten. Daarom is werk een belangrijk thema in onze behandelingen. Hierbij houden we de ggz-standaard Arbeid als medicijn aan.
Als het behandelresultaat erom vraagt, betrekken we de leidinggevende of HR via een driegesprek en werken we samen met bedrijfsartsen en arbodiensten. We overleggen met het oog op re-integratie en leveren (met toestemming van de medewerker) verslaglegging die de bedrijfsarts ondersteunt bij het uitbrengen van een werkhervattingsadvies.
Duur en verlenging van de behandeling
Wij gaan voor duurzaam herstel en passen de behandeling daarom aan op de persoonlijke situatie van jouw medewerker. Wat speelt er? Hoe gaat jouw medewerker daarmee om? En hoe kunnen we handvatten meegeven om ook in de toekomst beter met mentale uitdagingen om te gaan? In het intakegesprek brengen we dit in kaart.
De behandelduur is afhankelijk van de aard, ernst en duur van de klachten. Voor de meeste hulpvragen geldt dat een traject van minstens tien sessies het beste resultaat oplevert. Als een verlenging nodig is, doet de psycholoog hiervoor een gemotiveerd verzoek. Mochten we tijdens de intake al signaleren dat er langdurige, specialistische zorg nodig is, verwijzen we door naar de gespecialiseerde ggz. Via ons is ondersteuning mogelijk als overbrugging om klachten niet te laten verergeren gedurende de wachttijd.
Waarom kiezen voor Psyned?
Wie goed in z’n vel zit, is productiever, gelukkiger, gemotiveerder en minder vaak ziek. Daarom zetten wij ons met meer dan 300 psychologen dagelijks in voor mentaal fitte medewerkers. Psychische klachten op of door het werk kunnen grote impact hebben. Het is dan ook belangrijk om de signalen vroeg te herkennen en de klachten serieus te nemen. Bij Psyned helpen we direct, zonder wachtlijst. Want hoe eerder je ingrijpt, hoe sneller het herstel gaat.
Klikgarantie
Een goede vertrouwensband tussen medewerker en psycholoog is belangrijk voor een effectieve behandeling. Voelt de medewerker geen klik met de behandelaar? Dan helpen wij bij het vinden van een andere passende psycholoog en nemen wij het intakegesprek bij de nieuwe behandelaar voor onze rekening. Zo garanderen we de best mogelijke zorg.
Kwaliteit en resultaat
Onze zakelijke behandelingen worden gemiddeld beoordeeld met een 8,2 door medewerkers. Op tevredenheid met de behandelaar scoren we een 8,9.
Maak psychologische zorg toegankelijk en effectief
Wij denken graag met je mee over de juiste oplossing voor jouw organisatie. Maak een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking of bel Psyned Zakelijk via: 085 – 401 92 23.