Skip to content
Psyned

Omzeil de ggz-wachtlijst: snelle hulp voor je medewerkers

Als hr-manager wil je snel kunnen handelen als een medewerker dringend hulp nodig heeft. Maar wat doe je als iemand op de ellenlange wachtlijst van de ggz terechtkomt? In deze blog vertelt Nathalie Sluijs, psycholoog en Relatiemanager Arbodiensten en Werkgevers bij Psyned, hoe je deze uitdaging kan omzeilen en wat de winst is als je medewerkers wel snel hulp krijgen.

Nathalie van Team Werkgevers
Redactie Psyned | 10 september 2024

Hoe langer je wacht, hoe serieuzer de klachten

Als medewerkers zich melden met psychische klachten, wil je als hr-manager natuurlijk zo snel mogelijk hulp bieden. Helaas kunnen de wachttijden voor ggz-psychologen oplopen tot wel veertien weken. Dit is niet alleen vervelend voor de medewerker, maar ook voor jou als werkgever. Serieuze mentale klachten verdwijnen niet vanzelf. Hoe langer je wacht met het behandelen van de klachten, hoe erger ze worden, hoe langer de behandeling duurt en hoe hoger de drempel voor de medewerker om weer aan het werk te gaan.

Extra drempelvorming

Bovendien vraag je veel eigen regie van je medewerkers wanneer je hen naar de ggz stuurt. Ze moeten zelf een afspraak bij de huisarts maken, een verwijsbrief regelen en verdere stappen ondernemen. Zeker als je toch al niet lekker in je vel zit, zijn dat allemaal extra drempels. Als je als werkgever samenwerkt met een partner die de medewerker belt en een intake plant, kan dat net dat ene zetje geven dat nodig is om wél hulp te accepteren.

Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers

  • Gekwalificeerde psychologen
  • Slimme preventie
  • Werk is onderdeel van het herstel
  • Persoonlijke aandacht
  • Geen wachtlijst

Black box

Een derde belangrijke uitdaging is de regie die je hebt als werkgever. Wanneer een medewerker via de ggz hulp zoekt, heb je als hr-manager geen enkel inzicht in het proces. Je hebt geen idee hoe het gaat; het voelt als een soort black box. Als hr-manager wil je uiteraard niet inhoudelijk op de hoogte zijn, maar het is wel fijn als je procesmatig betrokken kan blijven.

Officiële diagnose vereist

Tenslotte worden sommige psychische klachten, zoals burn-out, slaapproblemen, relatieproblemen en rouwverwerking, niet vergoed door de zorgverzekering omdat ze niet worden erkend als officiële diagnose. Dus als je met deze klachten naar de ggz gaat, is de kans groot dat je niet de juiste behandeling krijgt.

Snel aan de slag, eerder progressie

Als een medewerker dringend hulp nodig heeft, is het zaak om een psycholoog te vinden die snel passende hulp kan bieden. Dat kan bij Psyned. De investering die je op korte termijn doet voor zo’n interventie weegt eigenlijk niet op tegen de kosten die ontstaan door de wachttijd. Ook onze psychologen beamen hoe belangrijk het is dat mensen snel na het verzuim worden aangemeld, en het liefst zelfs daarvoor. Als iemand veertien weken moet wachten op hulp, sta je eigenlijk al met 4-0 achter in de behandelkamer. Hoe sneller je aan de slag gaat, hoe sneller je progressie ziet. Bij ons is er ook een mogelijkheid om een driegesprek te organiseren. Soms is het heel waardevol om een leidinggevende of hr-manager met de medewerker en de psycholoog om tafel te laten zitten, bijvoorbeeld om de re-integratie te bespreken. Die optie heb je bij de ggz eigenlijk vrijwel niet.

De voordelen van een integrale aanpak

Je kan natuurlijk op internet een psycholoog zoeken, maar bij Psyned heb je de voordelen van een integrale aanpak. Wij denken op alle fronten met je mee en bieden een vaste contactpersoon die altijd beschikbaar is voor overleg. Ook als we een medewerker zelf niet kunnen helpen kijken we graag mee naar waar die persoon wel snel terecht kan. Die persoonlijke begeleiding en betrokkenheid maken het verschil.

Het belang van de juiste match tussen medewerker en psycholoog

Bij Psyned kan je niet alleen rekenen op snelle mentale hulp, maar er ook op vertrouwen dat je medewerker bij de juiste psycholoog terechtkomt. We matchen op basis van de hulpvraag en de wensen van de medewerker. Dit is belangrijk om de beste zorg te bieden en het herstel te bevorderen. Als je rechtstreeks een psycholoog benadert, krijg je vaak niet dezelfde mate van maatwerk. Wij zorgen dat de medewerker bij de juiste professional terechtkomt, passend bij de uitdaging én bij de persoon.

Van reactief naar preventief handelen

Vaak beginnen wij bij organisaties met verzuimtrajecten, maar naarmate we langer samenwerken, worden medewerkers steeds meer preventief doorgestuurd. En dat is precies waar je als organisatie naartoe wilt: niet alleen reageren op verzuim, maar juist voorkomen dat medewerkers uitvallen. Zoals Roanne al eerder schreef is preventie de sleutel tot duurzame inzetbaarheid.

Hoe kan ik mijn medewerkers direct helpen?

Wil jij goed voor je medewerkers zorgen en direct de juiste hulp bieden? Of misschien wel preventief handelen om verzuim te voorkomen? Neem dan contact met ons op. We kijken samen met jou naar de mogelijkheden voor jouw organisatie. Samen zorgen we ervoor dat je medewerkers gezond inzetbaar blijven.

Nog geen concrete hulpvraag, maar mogen we je wel blijven inspireren? Volg onze LinkedIn-pagina.

Dit vind je misschien interessant

Werkgevers

Meer over klacht

Werkgevers

Lees meer informatie over Werkgevers

Zelftesten

Doe de test!

Test jezelf

Ervaar je psychische klachten?

Waar wacht je op?

Bel van maandag tot en met vrijdag (08.30-17.00 uur) naar 085-4014720 of plan hieronder je adviesgesprek in.

Psyned