Mentale gezondheid op werk

Een onderwerp waar steeds meer aandacht voor is op de werkvloer: onze mentale gezondheid. En maar goed ook, want hoe je medewerker mentaal in zijn of haar vel zit bepaalt voor een groot deel de productiviteit. Maar daarnaast kan het werk ook de oorzaak zijn van psychische klachten. Denk aan een te hoge werkdruk, gepest op de werkvloer of de angst om je baan te verliezen. Verschillende scenario’s dus. Maar waarom is dit zo belangrijk? En wat kun je doen om je medewerkers zo mentaal gezond te houden? We leggen het je hieronder uit.

Laatste update: 21 juni 2022

Waarom is mentale gezondheid zo belangrijk op de werkvloer?

Er zijn tal van redenen waarom aandacht voor de mentale gezondheid van je medewerkers zo belangrijk is. Als jouw medewerker namelijk niet lekker in zijn of haar vel zit, lijden jullie daar allebei onder. En als de psychische klachten te lang duren, is de kans groot dat je medewerker langdurig uitvalt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Hoe je medewerker zich mentaal voelt, beïnvloedt eigenlijk alles: hoe hij of zij omgaat met bepaalde (stress)situaties, met collega’s, hoe er keuzes gemaakt worden, de productiviteit en zijn of haar prestaties. Als iemand zich mentaal goed voelt, zorgt dit voor een betere werksfeer, functioneert hij of zij beter en zorgt dit ook meteen voor een betere lichamelijk gezondheid. Allemaal redenen waarom het zo belangrijk is om aandacht te hebben voor de mentale gezondheid van je medewerkers. Als werkgever werkt dat dus ook in jouw voordeel.

Kan je medewerker niet werken door psychische klachten?

In Nederland ligt het ziekteverzuim op 4,5%. Dit gaat om zowel lichamelijk als psychisch ziekteverzuim. De kans dat je medewerker niet meer kan werken door psychische klachten, is dus realistisch. Sterker nog: bijna de helft van de Nederlanders (43,5%) krijgt in zijn leven ooit te maken met een psychische klacht. Als iemand uitvalt met psychische klachten, hoeft dit niet te betekenen dat dit altijd door werk komt. Dit kan ook door privéomstandigheden komen (of een combinatie daarvan) en leiden tot slaapproblemen, stress, overspanning en in sommige gevallen zelfs een burn-out of bore-out. Allemaal klachten wat het blijven doorwerken soms onmogelijkheid maakt. Hoe lang iemand al last heeft van deze klachten en in welke mate heeft hier ook weer invloed op.

Wat kan je als werkgever doen om je mentale gezondheid te verbeteren?

Misschien denk je wel dat de mentale gezondheid van je werknemer niet jouw verantwoordelijkheid is, maar die van hem of haar zelf. En ergens is dat zo. Maar we leven met z’n alle in een samenleving waarin ‘even doorzetten’ nog steeds de norm is. Als we dan even niet zo lekker in vel zitten, praten we daar liever eigenlijk niet over. Of we denken dat het niet kan. Als we alleen blijven rondlopen met klachten, verandert er niks. Totdat het echt niet meer gaat en je medewerker uitvalt door de psychische klachten. Jij als werkgever hebt hier een grote rol in en kan dit in sommige gevallen voorkomen.

Als organisatie kun jij ervoor zorgen dat je mentale gezondheid een normaal en bespreekbaar onderwerp is. Hieronder 3 tips waar je vandaag nog mee kunt beginnen en de kans op uitvalt verkleint.

1. Maak het bespreekbaar

Praat erover, zet mentale gezondheid letterlijk op de agenda en stel jezelf ook kwetsbaar op. Pas als jij als werkgever het goede voorbeeld geeft, zal het voor je medewerkers veiliger voelen om ook over hun mentale gezondheid te praten. Je laat daarmee zien dat als je even niet lekker in je vel zit, je niet meteen zwak bent of de kans bestaat dat je je baan kwijtraakt.

Is er een bijvoorbeeld een wekelijkse of maandelijkse meeting? Start dan eens met een rondje cijfers. Iedereen vertelt in een cijfer tussen de 1-10 hoe het met hem of haar gaat en geeft hier een korte toelichting bij. Niet alleen is het hele team meteen op de hoogte en kan dat bepaald gedrag verklaren, je geeft het onderwerp hiermee ruimte en geeft het prioriteit. Dit geeft je als werkgever ook meteen de kans de eerste signalen te herkennen en eerder in te grijpen mocht dit nodig zijn.

2. Maak het zichtbaar

Nog een goede manier om je medewerkers mentaal fit te krijgen en te houden, is door het letterlijk zichtbaar te maken. Een leuke en laagdrempelige manier om dit te doen, is door posters met tips op te hangen.

Onderstaande poster kun je gratis aanvragen via ons en ophangen binnen jouw organisatie. Wil je dit? Stuur ons dan een berichtje via het contactformulier met de volgende informatie:

  • het aantal posters
  • Engelse of Nederlandse versie of een combinatie hiervan
  • naam van je organisatie en natuurlijk het postadres

3. Bied hulp

Wil je psychisch verzuim in je organisatie echt verminderen, op tijd signalen krijgen of echt preventief hulp bieden voor al je medewerkers en mentale gezondheid op de kaart zetten? Dan is Het Balanskompas iets voor jouw organisatie. Dit is een psychologische vragenlijst van ongeveer 15 minuten die al je medewerkers gratis kunnen invullen en geeft inzicht in zijn of haar mentale gezondheid.

Als de uitslag van een van je medewerkers alarmerend is, kunnen we snel schakelen en krijgt je medewerker automatisch hulp aangeboden. Niet alleen fijn voor je medewerker, maar ook zeker voor jou. Hiermee voorkom je namelijk dat je medewerker vroeg of laat uitvalt.

Wil je een gratis demo aanvragen of meer informatie hoe dit zou passen in jullie organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. We geven graag vrijblijvend en gratis advies. Je kunt ons ook telefonisch bereiken via 085-4019223.

Wil je graag meer tips lezen? We schreven onlangs ook een blog met 6 tips voor (mentaal) gezonde medewerkers.

Hulp bij het ziekteverzuim van je medewerker?

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen op het moment van ziekteverzuim? Neem dan hieronder contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Plan je adviesgesprek