Klachten en behandelingen

Wanneer een medewerker een psychische klacht heeft kan dit leiden tot verzuim. De klacht kan werkgerelateerd zijn of voortkomen uit de privésituatie. Als werkgever heb je er mee te maken wat de oorzaak ook is. Lees meer over psychische klachten en de verschillende behandelmethoden.

Goed te behandelen

Gelukkig zijn de meeste klachten goed te behandelen. Hoe eerder iemand start met een behandeling, hoe beter de klachten te behandelen zijn. Wij maken in de geestelijke gezondheidszorg onderscheid in eerste en tweedelijns psychische klachten. In de eerste lijn vinden we de lichtere klachten, zoals een burn-out, rouw en verliesverwerking en relatieproblemen.
In de tweede lijn vinden we de zwaardere, specialistische klachten, denk aan persoonlijkheidsstoornissen, ernstige depressie en verslaving. De behandeling voor dit soort klachten duurt langer dan bij psychische klachten uit de eerste lijn.

Werkgerelateerde klachten

Een werkgerlateerde klacht, zoals stress of burn-out, valt onder de eerstelijns klachten en is goed te behandelen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de klachten van de medewerker.
De medewerker heeft bijvoorbeeld een conflict met een andere medewerker of leidinggevende. Of de medewerker voelt zich niet goed in zijn functie en heeft bijvoorbeeld last van gestelde doelen en prestatiedruk. Om de klachten te verhelpen zal er iets moeten veranderen. Tijdens een behandeling worden de knelpunten in beeld gebracht en stappen gezet om deze op te lossen.

Privé problemen?

Van alle hulpvragen die binnen komen bij Psyned gaat 25% over relatieproblemen. Maar niet alleen relatieproblemen, maar ook bijvoorbeeld rouw kan leiden tot verzuim. Wanneer een dierbare van de medewerker overlijdt, neemt hij het verdriet ook mee de werkvloer op. Wanneer het privé minder gaat met een medewerker dan heeft dat ook effect op het werk. Zijn deze klachten dus wel privé als het effect heeft op het functioneren van medewerker? Wat moet je op zo’n moment als werkgever doen? Hoe kan je helpen?

In de praktijk blijkt dit niet zo makkelijk te zijn. Het is belangrijk om, als het kan, goed contact te houden met de medewerker en hulp aan te bieden. Psyned kan jou ondersteunen en gepaste hulp faciliteren, zodat de medewerker stappen kan zetten naar herstel.

Veel verschillende klachten

Jouw medewerker kan bij ons terecht voor verschillende klachten. Wij bieden hulp bij werkgerelateerde klachten, zoals burn-out, maar ook bij klachten met een andere oorzaak. Een medewerker kan ook bij ons ook terecht met bijvoorbeeld angst en paniek klachten, depressie of een complexe thuissituatie. Soms zijn er bepaalde klachten, maar weet de werknemer niet wat er exact aan de hand is.

Psychologisch verwijsteam

Ons psychologisch verwijsteam kan bij een eerste telefonische intake inschatten wat er bij de medewerker speelt. Vervolgens kunnen zij adviseren over welke aanpak het beste zal werken. Op basis hiervan zoeken zij een psycholoog die hierin gespecialiseerd is en aansluit op de wensen van de cliënt. Een medewerker kan terecht bij een psycholoog in de buurt, maar een online psycholoog kan ook behandelen via videobellen.

Behandelingen

Ieder mens is anders. Daarom is ook vrijwel iedere behandeling uniek en op maat. Want wat voor de een werkt, werkt voor een ander misschien helemaal niet. Wel zijn er een aantal behandelvormen die een psycholoog vaak inzet bij vaak voorkomende klachten en vraagstukken:

Persoonlijk advies

Wil je weten wat wij specifiek voor je medewerker kunnen betekenen? Bel ons dan op 085 303 72 71, of mail naar werkgevers@psyned.nl. Wij bespreken graag de mogelijkheden.

Re-integratie of coaching voor uw werknemer?

Start vandaag nog een traject en help uw werknemer snel en gezond weer aan het werk te gaan. Lees hier meer over onze werkwijze of neem direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

  • Geen wachtlijst
  • 250+ psychologen
  • 150 locaties en online
  • 30.000 behandelingen p.j.
Bel: 085-4014720
Zoek een psycholoog