7 tips om je medewerkers te motiveren

Werkgevers      Psyned - Psychologen Nederland     

Medewerkers zijn de kern van je bedrijf en bepalen het succes van je onderneming. Het is dus belangrijk goede maar vooral gemotiveerde medewerkers te hebben. Maar hoe zorg je daarvoor? Naast de standaard voorwaarden die jij je medewerkers biedt, zijn het juist de extraatjes die je medewerkers prikkelen om productiever en daarmee gemotiveerder te werken. Wij geven je 7 tips.

Laatste update: 23 mei 2022

7 tips om je medewerkers te motiveren

Het belang van gemotiveerde medewerkers

Gemotiveerde medewerkers zijn productiever en ervaren meer werkplezier. Wanneer je van plan bent actie te ondernemen om je medewerkers te motiveren, is het goed om eerst stil te staan bij de verschillende vormen van motivatie. Zo heb je de extrinsieke en de intrinsieke motivatie. Maar wat is eigenlijk het verschil en het effect hiervan?

Als de motivatie niet vanuit iemand zelf komt, noem je dit extrinsieke motivatie. Denk bijvoorbeeld aan de beloningen en complimenten die je geeft aan je medewerkers. Deze vorm van motivatie is helaas maar van korte duur en is dus afhankelijk van jou als externe factor.

Wil je liever investeren in de lange termijn van het motivatieniveau van je medewerkers? Dan is het goed om te kijken naar wat je medewerkers intrinsiek motiveert. Intrinsieke motivatie betekent dat je medewerkers gemotiveerd worden vanuit zichzelf en oprechte nieuwsgierigheid laten zien. Als je je medewerker intrinsiek motiveert gaat niet alleen de motivatie voor het werk omhoog op de lange termijn. Ook zorgt het voor een betere concentratie, meer creativiteit, grotere gevoelens van trots en meer plezier bij het uitvoeren van taken.

Wist je dat je via Psyned direct met een psycholoog kan praten, zonder wachtlijst?

Plan jouw gratis adviesgesprek

7 tips om je medewerkers te motiveren

Waarschijnlijk zit je nu met de vraag: ‘Hoe kan ik mijn medewerkers dan op de lange termijn motiveren?’. We geven je daarvoor 7 waardevolle tips:

Tip 1: Stimuleer de ontwikkeling van je medewerkers

Door in je medewerkers te investeren, met bijvoorbeeld cursussen en opleidingen, blijven ze zich ontwikkelen en voelen ze zich gewaardeerd. Hierdoor gaan ze productiever te werk en hebben ze het gevoel iets bij te dragen aan de organisatie. Maak wel duidelijke afspraken over het terugbetalen van de kosten als je medewerker binnen korte tijd na de scholing ontslag neemt.

Tip 2: Betrek je medewerkers bij de beslissingen

Probeer je medewerkers te betrekken wanneer er keuzes gemaakt moeten worden binnen de organisatie. Vraag bijvoorbeeld wat ze van bepaalde keuzes vinden. Of werk samen. Ook kun je haalbare en gezamenlijke doelen opstellen. Je medewerkers voelen zich zo van sterke meerwaarde.

Tip 3. Vier jullie successen

Ook is het belangrijk een goede relatie te hebben met je medewerkers. Maak daarom ruimte om samen de successen te vieren. Denk bijvoorbeeld aan een borrel, personeelsuitje of lekkere lunch. Zorg er wel voor dat de focus ligt op de verbinding. Zo voelen je medewerkers zich gewaardeerd en zijn ze bereid, tijdens de werkuren, een tandje bij te zetten.

Tip 4. Zorg voor fijne werkplekken

Werken je medewerkers in een saaie kantoortuin met oude computers? Grote kans dat dit niet echt meewerkt voor de motivatie. Zorg daarom juist voor een open en sfeervolle ruimte. Zet bijvoorbeeld planten neer, zorg voor goede apparatuur en lekker zittende stoelen. Door een fijne en sfeervolle werkplek te bieden, gaan je medewerkers niet alleen actiever en blijer te werk. Maar stimuleer je ook de creativiteit.

Tip 5. Geef je medewerkers vertrouwen en flexibiliteit

Bied je medewerkers de mogelijkheid om bijvoorbeeld één dag in de week thuis te werken of wees flexibel in de werktijden. Hiermee geef je aan je medewerkers te vertrouwen en bied je ze meer zelfstandigheid en vrijheid. Wat weer zorgt voor gemotiveerde medewerkers.

Tip 6. Bied je medewerkers passende ondersteuning

Iedere medewerker is anders en iedere medewerker heeft een andere manier van denken en doen. Kijk samen met je medewerkers wat hun stijl van werken is en pas je daarop aan. Vraag ze wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Misschien wil je medewerker wel meer feedback of werkt hij of zij beter in een zelfsturend team.

Tip 7. Investeer in mentale gezondheid

Als laatste is het belangrijk te investeren in de mentale gezondheid van je medewerkers. Medewerkers die het gevoel hebben dat hun werkgever geeft om hun welzijn voelen zich meer gehoord en gesteund, wat hun motivatie om hun best te doen vergoot. Een manier om dit te doen is gebruik te maken van onze psychologische zelftest: het Balanskompas. Een online tool in de vorm van een vragenlijst die psychische klachten bij jouw medewerkers tijdig signaleert. Zo kunnen wij direct hulp bieden wanneer nodig en voorkomen we ook nog eens uitval door psychische klachten.

Wij geloven dat als je als werkgever deze tips meeneemt, je al een heel eind komt. En de motivatie van jouw medewerkers hoog krijgt en houdt om zo een succes van je organisatie te maken. We zijn ervan overtuigd dat ook de mentale gezondheid van je medewerkers hier een belangrijke rol in speelt. Wil je weten wat we voor jou en je medewerkers kunnen betekenen? Plan dan een gratis adviesgesprek in of bel naar 085 4019223. We denken graag met je mee.

Psyned - Psychologen Nederland

Psyned - Psychologen Nederland


Dit vind je misschien ook interessant

Zitten er werknemers niet lekker in hun vel? Wees er snel bij, het bespaart veel geld!
Werkgevers
Zitten er werknemers niet lekker in hun vel? Wees er snel bij, het bespaart veel geld!

Zeventig tot tachtig medewerkers voelden zich niet mentaal fit De situatie: ‘We werden ingeschakeld door een industrie...

Lees verder
Wereldkampioene Joy Beune: ‘Je mentale gezondheid is 50% van je prestatie’
Werkgevers
Wereldkampioene Joy Beune: ‘Je mentale gezondheid is 50% van je prestatie’

Het voelde als een bevrijding Bij de eerste kennismaking met Team IKO was het meteen raak. ’Het voelde écht als een w...

Lees verder
Roze verzuim: medewerkers zijn er wel, maar eigenlijk niet. Het belang van hérkennen en érkennen
Werkgevers
Roze verzuim: medewerkers zijn er wel, maar eigenlijk niet. Het belang van hérkennen en érkennen

‘Op het moment dat een medewerker zijn mentale problemen meeneemt naar het werk, maar er niet over praat en niet bezig...

Lees verder
Werkstress
Meer over klacht
Werkstress

Werkstress is stress die ontstaat door je werk of in jouw werksituatie. Af en toe werkstress ervaren is niet erg. Maar a...

Lees verder