De impact van de coronacrisis op jouw medewerker
We kunnen er niet omheen: de coronacrisis heeft enorme invloed op de mentale gezondheid van veel mensen. Dus waarschijnlijk ook op die van jouw medewerkers. Welke invloed heeft de coronapandemie op hun productiviteit? Wat heeft het thuiswerken met ze gedaan? En op welke manieren beleven jouw medewerkers nog meer negatieve gevolgen? We hebben het voor je uitgezocht.

Oorzaak psychische problemen corona
Allereerst is het belangrijk om te weten hoe groot het probleem is. Uit onderzoek blijkt dat gevoelens als angst, eenzaamheid, somberheid, slaapproblemen en (werk)stress tijdens de coronacrisis enorm zijn gestegen (CBS, 2021). Ook ervaarden steeds meer werknemers vermoeidheids-of burn-outklachten en veranderde de relatie tussen werkgever en werknemer. Het uitvoeren van het werk op afstand en daarmee grotendeels het missen van de werkrelaties, kan zeker impact hebben op het welzijn van je medewerkers. We blijven tenslotte sociale wezens. We kunnen dus wel vaststellen dat de coronacrisis wel degelijk invloed heeft op jouw medewerkers.
Gevolgen op de werkproductiviteit
Misschien denk je als werkgever wel: waarom zou ik een probleem oplossen waarvan het werk niet de oorzaak is, maar bijvoorbeeld corona? Dat is begrijpelijk. Alleen als jouw medewerker psychische klachten ervaart, zitten ze vaak ook laag in hun energie en zien ze op tegen allerlei werk gerelateerde taken. Dit heeft weer een nadelig effect op de productiviteit van de werknemer. Zo neemt het werkplezier van je medewerker af, het concentratievermogen en de hoeveelheid werk wat hij of zij gedaan krijgt verminderd. Om het werk dan toch af te krijgen kan dan best stressvol zijn. Op de lange termijn kan zich dit bij sommige werknemers ontwikkelen tot een burn-out. Het is dus belangrijk om als werkgever de signalen van een naderende burn-out te herkennen en werkstress bespreekbaar te maken om uitval voor te zijn.

Luister de podcast Waar wacht je op?
Oververmoeid? Stress? Overspannen? Of misschien een burn-out?
Preventieve hulp bieden
Al met al heeft het coronavirus en de daarbij komende maatregelen en gevoelens invloed op onze mentale gezondheid. Jij als werkgever ziet jouw medewerkers het liefst met plezier en geluk aan het werk. Maar tegelijk is het ook lastig om te weten hoe het echt met ze gaat en weten wanneer je ze te hulp moet schieten, zeker wanneer jouw medewerkers op afstand werken.
Bij Psyned hebben we daarom het Balanskompas ontwikkeld. Met deze online psychologische vragenlijst geven we je medewerker inzicht in zijn of haar mentale gezondheid. Is de uitslag zorgwekkend of zijn er duidelijk aandachtspunten? Dan bieden onze psychologen meteen de juiste ondersteuning. Hiermee voorkomen we dat klachten verergeren en zien we dat medewerkers minder vaak uitvallen. Zo kan jij je medewerkers de hulp bieden die ze nodig hebben. Ook op afstand. Meer weten? Plan dan je adviesgesprek of bel naar 085 4019223.

Psyned - Psychologen Nederland
Dit vind je misschien ook interessant

5 tips voor een veilig en sociaal werkklimaat anno 2023
1. Zorg voor een open bedrijfscultuur Sta je wel eens stil bij jullie bedrijfscultuur? De onderlinge communicatie? Onges...
Lees verder
7 tips om je medewerkers te motiveren
Waarom is het belangrijk je medewerkers te motiveren en hoe doe je dit eigenlijk? In dit blog geven we jou 7 waardevolle...
Lees verder
Pesten op het werk: wat kan je als werkgever doen?
Pesten is niet alleen een kinderprobleem. Jaarlijks worden er een half miljoen medewerkers gepest op het werk. Dit heeft...
Lees verder
Werkstress
Werkstress is stress die ontstaat door je werk of in jouw werksituatie. Af en toe werkstress ervaren is niet erg. Maar a...
Lees verder