In Amsterdam studeerde ze psychologie, daarna ging ze aan de slag bij Psyned. ’Ons Werkgeversteam ontzorgt werkgevers die voor hun medewerkers willen zorgen. Wij helpen op weg en bieden een luisterend oor. Onze snelheid wordt heel erg gewaardeerd. Als er iets is, bellen wij dezelfde dag terug.’
Hoe ervaren medewerkers en de hr-afdeling onze hulp?
Een deel van de dag maakt Nathalie kennis met nieuwe werkgevers, een ander deel monitort zij de bestaande trajecten. ‘Leveren we wat we beloven? Hoe bevalt de samenwerking? Hoe ervaren medewerkers en de hr-afdeling onze hulp? We houden nauw in de gaten of de behandeltrajecten goed lopen en of er feedbackpunten zijn. En ook voor advies zijn we in te schakelen. Er wordt weleens gebeld over wat de rol van de werkgever is bij bijvoorbeeld depressieve klachten, of acute situaties, als iemand bijvoorbeeld suïcidaal is. Ook als werkgever heb je houvast nodig. Met onze achtergrond in de psychologie kunnen we binnen het team die houvast bieden.’
Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers
- Gekwalificeerde psychologen
- Slimme preventie
- Werk is onderdeel van het herstel
- Persoonlijke aandacht
- Geen wachtlijst
‘Een behandeltraject kost geld, dat kan een drempel zijn om erover te beginnen’
Het Werkgeversteam wordt benaderd door werkgevers, maar soms gaat het ook andersom. ‘Het komt regelmatig voor dat een medewerker met mentale problemen aanklopt bij Psyned. Ze vinden het moeilijk om zelf hun hulpvraag aan te kaarten bij de werkgever. Je moet dan toch met de billen bloot. Bovendien kost een behandeltraject geld, en kan dat een drempel zijn om erover te beginnen.’
‘Wij kunnen ook bellen met de werkgever. Soms heeft die geen idee van wat er speelt, komt het uit de lucht vallen en stuiten we op weerstand. Wij kunnen dan uitleggen hoe we helpen en waarom zij daar weer geholpen mee zijn. Maar het gebeurt ook dat er al vermoedens waren dat het met ‘Pietje’ niet lekker liep. En het komt voor dat het behandeltraject dat we bieden aan één medewerker uitmondt in een breder traject voor alle medewerkers binnen een organisatie. Praten over mentale problematiek kan lastig zijn, zeker met een baas, maar het zet wel heel veel zoden aan de dijk. Een leidinggevende bij wie de deur open staat, die een veilige omgeving creëert als het even niet zo lekker loopt, kan grotere problemen voorkomen. We juichen elke werkgever toe die mentale gezondheid serieus neemt.’
‘Als iemand meteen de goede snaar weet te raken, is dat een enorme meerwaarde’
Ze kent de 300 psychologen met wie Psyned werkt inmiddels goed. ‘We zoeken bij elke hulpvraag een geschikte match en ik kan goed inschatten wie bij wie zou kunnen passen. De juiste match is zó belangrijk. Als iemand meteen de goede snaar weet te raken, is dat een enorme meerwaarde.’
‘Ik ben een pleaser en wil het anderen zo prettig mogelijk maken’
‘Wij mogen zelf ook in gesprek met een psycholoog van Psyned. Ik, net als veel andere hulpverleners, kan bijvoorbeeld lastig nee zeggen, ik ben een pleaser en wil het anderen zo prettig mogelijk maken. Ik wist dat er binnen ons bestand een psycholoog is die daar goed bij zou kunnen helpen. Na tien sessies was ik al klaar. Bij een juiste match voel je je direct veilig en vertrouwd. Dat maakt het makkelijker om to the point te komen. Dat ik vanuit het Werkgeversteam kan helpen met die bewustwording, geeft mij heel veel energie.
Laatst nam een leidinggevende contact op: er was een acute situatie met een medewerker. We belden gelijk, wat die medewerker superfijn vond. Hij kon dezelfde week met een traject starten. De positieve feedback die je dan terugkrijgt, máákt je dag.’
Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Plan een kennismakingsgesprek in.