De knop omzetten en preventief om hulp vragen, het kan zomaar de sleutel zijn om je bedrijf weer in de opwaartse spiraal te krijgen. Bij sociaal-ontwikkelbedrijf Pantar voorkwam de snelle hulp van Psyned dat veel mensen uitvielen. Bij Pantar leren de begeleiders om met een andere blik naar zichzelf te kijken: zachter en bewuster.
In eerste instantie had Simone Dekker, Teammanager Arbo & Gezondheid bij Pantar, geen behoefte aan begeleiding. Ze voelde toch een soort schaamte. Hulp vragen? Wij? Wij bieden toch juist hulp? Ze stapte over die eerste impuls heen en is daar nu heel erg blij mee.
Snel de juiste hulp voor jouw medewerkers
- Gekwalificeerde psychologen
- Slimme preventie
- Werk is onderdeel van het herstel
- Persoonlijke aandacht
- Geen wachtlijst
‘Van de elf collega’s hadden er zomaar vijf langdurig uit kunnen vallen.’
Bij Pantar begeleiden driehonderd medewerkers zo’n drieduizend werknemers met een arbeidsbeperking naar het juiste werk. ‘Er kwam een reorganisatie. Nou dan gaat er een storm door je organisatie heen, die van alles blootlegt. Ik was zoekende in het verzuim dat ontstond. Wat gebeurt hier nu écht? Normaal gesproken gaat iemand die uitvalt naar een eigen behandelaar en arts en dan kabbelt het wel door. Nu zag ik dat er meer aan de hand was. Ik ging in gesprek met mensen en merkte dat er dingen schuurden.’
Simone kwam bij Psyned terecht omdat één medewerker te maken had met psychische klachten. De medewerker werd direct geholpen en kon snel weer aan de slag.
Dat was voor Simone de aanleiding om samen met Psyned een structureel plan te maken om voor iedereen psychische hulp beschikbaar te maken. Preventief dus, in plaats van reactief. Inmiddels zijn er zo’n elf collega’s geholpen; van die elf collega’s hadden er zomaar vijf langdurig uit kunnen vallen.
‘Wij zitten altijd in die verzorgende rol, waarin we onszelf flink kunnen verliezen.’
‘De aanleiding was de reorganisatie, maar de oorzaak had te maken met selfcare. Of, beter gezegd: het gebrek daaraan. Wij zitten altijd in die verzorgende rol, waarin we onszelf flink kunnen verliezen. Zelf om hulp vragen vormt voor veel medewerkers een drempel.’
‘Doordat die ene medewerker zo snel weer op de been was, ging ik het anders zien.’
Ook voor Simone zelf. ‘Maar doordat die ene medewerker zo snel weer op de been was, ging ik het anders zien. De schaamte is er nu af. Het is niet raar om te erkennen dat je het niet alleen redt en een beetje hulp nodig hebt. Zeker in onze sector. Wij hebben te maken met soms heftige trajecten, de werkomgeving kan een behoorlijke impact hebben. Onze medewerkers kampen met grootstedelijke problematiek, zoals dak- en thuisloosheid, drugsverslaving en getraumatiseerde statushouders. Dat doet wat met je. Natuurlijk geven we onze begeleiders trainingen hoe je moet omgaan met agressie, maar daarmee ben je er niet. Iemand psychisch begeleiden kan erg confronterend zijn.’
Niet meer wachten met actie tot ze in het verzuim zitten, maar observeren, gesprekken voeren
Simone is nu meer te vinden op de werkvloer. ‘Dat was voor mij echt bewustwording: niet meer wachten met actie tot ze in ‘t verzuim zitten, maar observeren, gesprekken voeren. Als ik iemand zie die bij wijze van spreken het kopieerapparaat wil slaan, vraag ik diegene mee. “Joh, wat is er aan de hand? Loop even mee voor een kop koffie.” Als ik duidelijk zie dat het niet goed gaat, leg ik de optie tot hulp bij ze in de week. Misschien heb je interesse in… Denk eens na over… Als je geen hulp wilt, is het ook goed, maar ik heb een strippenkaart bij Psyned en die is nog niet vol.’
Wat heb je nodig om gelukkig in je werk te zijn?
‘Als je op de werkvloer bent, zie je interactie tussen medewerkers en valt het ook op als iemand anders reageert dan normaal. Iemand die continu alert is, of ineens heel directief. Bij sommigen zie je echt dat ze strak staan, continu rugdekking zoeken, bang zijn om de controle te verliezen. Het enige wat je dan kan doen is vragen. En dan niet “Hoe gaat het?”. Maar: “Hé, ik zie dat het niet zo goed gaat.” “Wat heb je nodig om gelukkig in je werk te zijn?” Hoe mooi is het dat je mensen weer in verbinding met zichzelf ziet komen? Daarmee kunnen ze hun werk ook weer goed doen. Want je komt pas in verbinding met de ander, als je in verbinding met jezelf staat.’
De focus ligt nu op mensen door een periode helpen waarin ze wankel zijn
‘Ik schuif dankzij de samenwerking met Psyned naar de proactieve kant. De focus ligt nu op mensen door een periode helpen waarin ze wankel zijn. Aanmelden bij Psyned en we zijn op weg. De snelheid is soms overweldigend. Echt doorpakken! De match is meestal succesvol en anders vindt Psyned heel snel een psycholoog die beter past. En er is resultaat: de sfeer is positief omgeslagen. Ik zie mensen op de werkvloer bewustere keuzes maken, minder vanuit de reddersrol werken, maar veel meer de coachende rol pakken en afstand houden.’
‘Juist door zachtheid te voelen naar zichzelf, worden medewerkers daadkrachtiger.’
‘Ik zie mijn collega’s dankzij de hulp van Psyned beter focussen, hands on: als ik niet wil uitglijden, heb ik dit en dat nodig. Ik zie ze beter voor zichzelf zorgen. Juist door zachtheid te voelen naar zichzelf, worden ze daadkrachtiger. En dat werkt natuurlijk weer heel erg positief door naar de mensen die ze begeleiden.’
Heb jij een medewerker die nú hulp nodig heeft? We laten je graag zien hoe snel wij kunnen helpen. Bel nu naar ons werkgeversteam via 085 4019223 en jouw medewerker zit binnen vijf dagen bij een psycholoog.